Anonym (m) skrev 2012-01-19 00:03:49 följande:
Jag äter också Atarax, vid behov för att minska ångest och oro. Tar dem ganska sällan numer, då det viktiga är att hitta strategier att även klara sig utan medicin. Jag har lärt mig att det går att förändra MYCKET med tankarnas kraft. Det är i princip omöjligt att känna otrevliga känslor om du tänker positiva och harmoniska tankar.
Vilka tillfällen är ditt humör bra och stabilt?
Finns det några speciella omständigheter som gör att ditt humör ibland är stabilt?
Vad gör du själv för att ibland lyckas med att behålla lugnet?
Vad gör du för att få egen tid utanför dina ansvarsområden?
Finns det något du kan göra mer av för att hålla ditt humör stabilt?
Hur skulle du vilja att ditt humör var?
Vad får dig att må bra?
Vad är din passion i livet?
Vilka positiva stunder kan du uppleva med ditt barn och dina hundar?
Jo jag vet, hade jätte hög motivation innan jag började med tabletterna, var super stolt över mig själv för att ha lyckats en hel dag med att sköta min kost och inte gå utanför de ramar jag själv satt upp. Men när tröttheten kom så sket jag i allt, samma som när jag tappar humöret, då skiter jag i hur jag eller andra mår. Bryr mig inte heller om det dåliga samvetet.
Det pendlar, kan gå från att vara jätte glad över att göra ngt. När ngt går emot mig så tappar jag humöret. Ibland blir så illa att jag går lös på inredning och kastar ur mig en massa grodor åt sambon (har även misshandlat honom, och är jätte rädd att det ska gå ut över sonen någon gån och detta vet psykiatrin om utan att verka ta det på så stort allvar som jag ser det.) . Vet inte om jag kan säga ett speciellt tillfälle, det spelar mkt roll hur det går när jag gör saker. Känner mig för det mesta bara likgiltig.
Jag har försökt räkna till tio som nu alla säger man ska göra. Börjar alltid räkna lugnt men om det är ngt som stör mig så börjar jag räkna högt/skrika och jätte fort. Min terapeut sa åt mig förra gången att prova ta del av hundarnas sinnesstämning när jag blir förbannad, för de blir så nervösa. Gick inte heller. Jag ignorerade dem, är som att jag inte kan stoppa själv när jag bli arg. Sen sa hon även att jag skulle sätta upp små post-it med "stopp" på lite överallt. Men slet bara ned lapparna idag när jag blev arg.
Egentid då...hmmm, vad är det? Nä, men ärligt brukar jag fara på hundklubben, åka till ngn kompis, fara på biblioteket osv. fast när jag tänker efter så är jag aldrig ensam. Har alltid med mig en eller båda hundarna, eller sonen vart jag än far. Ensamtid har jag på nätterna, då tittar jag tv, sitter vid datorn eller läser.
Det känns som att jag försökt allt för att hålla humöret uppe. ibland är det som att jag är på helspänn och måste tänka hela tiden att inte tappa humöret. Men till slut brister det iaf. Just därför har jag ju sökt hjälp, för jag vet inte hur jag ska hantera det.
Jag skulle vilja att mitt humör var som det är då jag inte är deprimerad, förbannad eller ledsen. Då är jag glad, spontan, kan glädjas med och åt andra. Har bättre självförtroende och klankar heller inte ned på andra så mkt. Jag gör inte mig själv till offer och tycker inte synd om mig själv. Jag sätter min son i främsta rummet och ser efter mina hundars behov. Kan ta till mig min sambos känslor och funderingar. Tålamodet brister inte heller så lätt. och så tar jag för mig o gör saker utan att det känns så motigt.
Saker som får mig att må bra är ju min familj, att umgås med vänner, laga mat tkr jag är kul.
Min passion är väl mina hundar. Hade hästeriet ett tag men fick sluta med det då tiden inte räckte till. Men längtar tillbaka ofta.
Positiva stunder, nog finns det en del. Älskar ju att umgås med min son o mina hundar. Sonen har alltid varit så snäll, sovit o ätit bra. Så har ju inte problem med att inte vara utvilad eller orolig över hur han mår. För han verkar då må bra. Med mina hundar är det väl på utställningar, agilitybanan etc. Det är väl där det är som mest positiv. Även sitta hemma o borsta och sådant är ju mysigt.
Cicek skrev 2012-01-18 22:59:36 följande:
Ja, det tar ju lite tid att ställa en diagnos :) Men oftast blir det bättre när man väl får en diagnos (om man nu uppfyller kriterierna för en, dvs) och får medicin som passar bättre, än när man bara får t ex lugnande utskrivet för att man har ångest.. Jag är inte expert på just atarax, men när man får antidepressiva så är det inte så ovanligt att man blir sämre precis i början, och då måste man vänta i alla fall 14 dagar innan man kan börja utvärdera. Men atarax är ju inte en antidepressiv så det kanske inte fungerar på samma sätt. Däremot har jag aldrig pratat med någon som tar det på det sättet du gör, utan som vidbehovsmedicin mot ångest.
När jag sökte till psykiatrin visste jag inte riktigt vad jag skulle berätta, så jag började också med att säga att jag "typ hade ångest och var deprimerad".. men sen kom det fram mer och mer saker, antidepressiva hjälpte ingenting alls (provade flera olika och under långa perioder) och till sist började de misstänka att det var något annat. Det visade sig att jag är bipolär och har ADHD, och först då kunde de börja prova rätta mediciner. Jag har även jobbat med folk som har haft diagnoser som ingen märkt från början, så de har bara fått lugnande och ibland antidepressiva som inte hjälpt alls, för att ingen tagit dem på allvar och verkligen kollat vad som låg bakom de mest ytliga symptomen.
Nu har ju du barn och det är jätteviktigt att du kan ta hand om honom/henne! Jag tycker du ska prata med den läkaren som skrev ut ataraxen, förklara hur du mår och vad du har fått för biverkningar, och fråga om det inte finns något som passar bättre, och också om de inte kan göra en ordentlig utredning..? Det finns ju mycket hjälp att få som inte är mediciner, ofta fungerar en kombination av mediciner och terapi mycket bättre än BARA mediciner till exempel. Men det är såklart lättare och billigare för läkare att bara skriva ut lite atarax... Jag vet ju verkligen inte hur du mår egentligen, hur mycket det påverkar din vardag osv men om det verkligen är ett problem tycker jag du ska stå på dig.
Hur menar du med att man blir sämre? Jag vill verkligen orka med tempot som är här hemma på dagarna. Och jag är så jävla rädd att jag ska slå ihjäl ngn om medicinen ger fel effekt.
Är också rädd att inte bli tagen på rätt sätt. Att ingen ska tro på mig. Min sambo har varit med på ett möte och det kändes som att han bagatelliserade allting. Och de kollade snett på mig, kände mig som en mytoman. Fast egentligen ska jag väl inte bry mig så mkt om det, är ju bara jag som vet hur jag mår.
Går på samtal, fast tycker att det inte går fort nog. haft kontakt med psyk i två månader nu. Har inte hänt ngt annat än att jag börjat må sämre.
Klart det är ett problem. Har en del självmordsförsök i bagaget (hade kontakt med BUP och soc 2005, men ingen gick vidare med det för jag sa att jag mådde bra), pendlar i humör och sinnesstämning hela tiden. går lös på inredning och kommer sambon med kritik emot mig så kan jag först hota honom med stryk o sedan om han sätter sig på tvären så slår jag. Känns ju skönt när man väl slår, vet inte om jag får ngt dåligt samvete på en gång efteråt, tycker mest att han får skylla sig själv. Fast när man lugnat ned sig så får man dåligt samvete. Dock varar det inte länge då han alltid säger "Det gör inget" då vi blivit sams igen. Så, ja, det påverkar min vardag.