Inlägg från: Anonym (trött...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (trött...)

Erfarenheter från Atarax?

Hejsan.

Har börjat ta Atarax igår. 10mg tablett. 2 st 3 ggr om dagen.
    Jag har en son på ett år o två hundar som jag måste ta hand om och känner mig så himla trött o sur. Ataraxen skulle hjälpa mot mina humörsvängningar, jo visst de har de gjort. Jag går omkring och är förbannad större delen av dagen. Kommer dessa biverkningar försvinna? Sitter nu lite i valet o kvalen om jag vågar fortsätta. Känner att jag bara vill sova bort dagen.  Så fort jag började ta dem så försvann all motivation till allt. Erfarenheter från fler som ätit atarax?

• Svar på tråden Erfarenheter från Atarax?
  • Anonym (trött...)

Jo, det också. Är väl egentligen mot ångest o oro. Jag fick det utskrivet för att jag har mina raseriutbrott ibland. Funkar som lugnande. 

• Anonym (trött...)
    RS89 skrev 2012-01-18 22:31:26 följande:
    jag har atarax utskrivet vid ångest (alltså ta dem vid behov)-

varför skriver dem inte ut typ antidepressiva istället...dem fungerar jättebra mot humören och man känner sig inte trött (snarare pigg). fast det är mycket möjligt att din trötthet kommer försvinna sen när kroppen vant sig vid atarax men frågan e då om alla andra effekter från tabletter försvinner också...för så är det för mig..tar jag atarax flera dagar i rad funkar det inte mot ångest länge men jag blir ju inte trött.
    Okej. Jag ska prata med en annan doktor nästa vecka tillsammans med terapeuten. Så får se vad de säger. Sa dessutom förra gången jag var att jag inte ville ha ngt som man blir trött av för jag måste orka hålla humöret uppe på dagarna, så känner mig lite besviken då vanligaste biverkningen var trötthet. 

Ska testa ta ikväll, har jag jätte svårt att ta mig ur sängen imorrn så kanske jag ska överväga att sluta med det. Tycker inte atarax hjälpt mig på ngt annat plan heller, förresten. Är jätte lättretlig nu. 
  • Anonym (trött...)
    Anonym (ssk) skrev 2012-01-18 22:36:16 följande:
    Atarax har man inte alls bara som vb medicin. De används som ngn sa här även mot klåda men även att ha som lugnande. Precis som alla såna här mediciner får man räkna med biverkningar och att det tar 4-6 veckor innan man märker av fullt ut. På vissa går det direkt men som sagt, man får ge det lite tålamod.
    Läkaren sa att jag skulle prova en vecka med dessa. Hur går det ihop då om det tar 4-6 veckor? Då kommer jag ju aldrig se den riktiga effekten av atarax? För mår jag så här när jag pratar med dem igen så tänker jag ju inte säga att jag vill fortsätta i 3-5 veckor.
  • Anonym (trött...)
    Anonym skrev 2012-01-18 22:39:00 följande:
    Atarax bildar inte ett beroende som andra mediciner kan göra så förmodligen är det därför TS har fått det. Jag fick det mot allergi och jag blev också sjukt trött av dem, kunde bara ta dem på kvällen innan jag skulle sova... Vet inte om man vänjer sig jag åt dem så kort tid...
    Var precis därför jag fick dem. Jag har lätt att bli beroende och påpekade detta väldigt tydligt att jag vill absolut inte ha ngt som är beroendeframkallande. 
  • Anonym (trött...)
    Cicek skrev 2012-01-18 22:43:51 följande:
    Hmm.. Generellt sett så bör man ju vänta i alla fall ett par veckor för att hinna se den riktiga effekten, och för att kroppen ska vänja sig så att man får se vilka biverkningar som försvinner och vilka som är kvar. Men jag förstår dig om du inte vill fortsätta flera veckor till. Jag skulle tro att det finns en god chans att du inte blir lika trött av ataraxen om du fortsätter ta dem och kroppen hinner vänja sig, men jag tycker ändå det känns som ett lite konstigt val av medicin, speciellt om du har humörsvängningar och dessutom inte ville ha något man blir trött av.. Har du fått någon diagnos, gjort någon utredning..?
    De är ju utskrivna mot mina humörsvängningar, de skulle, som ngn annan sa, ta bort udden när man blev aggressiv. Men tycker de har triggat igång så jag får mina utbrott tätare. Haft tre utbrott på 2 dagar, annars brukar det vara kanske 3 ggr i månaden 

Jag har varit på tre samtal på psykiatrin, första två samtalen var hos två mottagare och senaste var jag hos en psykolog (tror och hoppas jag iaf). Har inte tittat i min journal, och de har inte nämnt någon diagnos. Det kanske tar tid att ställa en diagnos? Men jag har bristande impulskontroll och är rätt ofta deprimerad, om man nu ska beskriva symtomen kortfattat :) 
  • Anonym (trött...)
    RS89 skrev 2012-01-18 22:49:49 följande:
    nej precis atarax är inte bensodiazepiner så man blir ju inte beroende av dem. men ändå det finns många "milda" SSRI preparat som funkar mycket bättre mot humörsvängningar, så prata med din läkare om det. om du behöver ta medicin varje dag så är det väl ett bättre alternativ än atarax. 

jag vet inte din bakgrund men jag vet att jag fick också först utskrivet atarax som inte hjälpte ett dugg...känns som att dem testar en för och se om symptomen är verkliga eller om dem försvinner bara man får äta "vad som helst"..
    Jo, så kanske det är. Men jag ska fråga lite om andra alternativ, nu blir det ju skönt få vara med o prata med läkaren. Förra gången pratade terapeuten med läkaren själv och jag fick inte vara med. Så kunde som inte fråga om biverkningar eller annat. Sen ringde hon mig o sa att jag kunde hämta två uttag atarax på apoteket.
  • Anonym (trött...)
    Anonym (m) skrev 2012-01-19 00:03:49 följande:
    Jag äter också Atarax, vid behov för att minska ångest och oro. Tar dem ganska sällan numer, då det viktiga är att hitta strategier att även klara sig utan medicin. Jag har lärt mig att det går att förändra MYCKET med tankarnas kraft. Det är i princip omöjligt att känna otrevliga känslor om du tänker positiva och harmoniska tankar.

Vilka tillfällen är ditt humör bra och stabilt?
    Finns det några speciella omständigheter som gör att ditt humör ibland är stabilt?
    Vad gör du själv för att ibland lyckas med att behålla lugnet?
    Vad gör du för att få egen tid utanför dina ansvarsområden?
    Finns det något du kan göra mer av för att hålla ditt humör stabilt?
    Hur skulle du vilja att ditt humör var?
    Vad får dig att må bra?
    Vad är din passion i livet?
    Vilka positiva stunder kan du uppleva med ditt barn och dina hundar?
    Jo jag vet, hade jätte hög motivation innan jag började med tabletterna, var super stolt över mig själv för att ha lyckats en hel dag med att sköta min kost och inte gå utanför de ramar jag själv satt upp. Men när tröttheten kom så sket jag i allt, samma som när jag tappar humöret, då skiter jag i hur jag eller andra mår. Bryr mig inte heller om det dåliga samvetet. 

Det pendlar, kan gå från att vara jätte glad över att göra ngt. När ngt går emot mig så tappar jag humöret. Ibland blir så illa att jag går lös på inredning och kastar ur mig en massa grodor åt sambon (har även misshandlat honom, och är jätte rädd att det ska gå ut över sonen någon gån och detta vet psykiatrin om utan att verka ta det på så stort allvar som jag ser det.) . Vet inte om jag kan säga ett speciellt tillfälle, det spelar mkt roll hur det går när jag gör saker. Känner mig för det mesta bara likgiltig.

Jag har försökt räkna till tio som nu alla säger man ska göra. Börjar alltid räkna lugnt men om det är ngt som stör mig så börjar jag räkna högt/skrika och jätte fort. Min terapeut sa åt mig förra gången att prova ta del av hundarnas sinnesstämning när jag blir förbannad, för de blir så nervösa. Gick inte heller. Jag ignorerade dem, är som att jag inte kan stoppa själv när jag bli arg.  Sen sa hon även att jag skulle sätta upp små post-it med "stopp" på lite överallt. Men slet bara ned lapparna idag när jag blev arg. 

Egentid då...hmmm, vad är det? Nä, men ärligt brukar jag fara på hundklubben, åka till ngn kompis, fara på biblioteket osv. fast när jag tänker efter så är jag aldrig ensam. Har alltid med mig en eller båda hundarna, eller sonen vart jag än far. Ensamtid har jag på nätterna, då tittar jag tv, sitter vid datorn eller läser.  

Det känns som att jag försökt allt för att hålla humöret uppe. ibland är det som att jag är på helspänn och måste tänka hela tiden att inte tappa humöret. Men till slut brister det iaf. Just därför har jag ju sökt hjälp, för jag vet inte hur jag ska hantera det.

Jag skulle vilja att mitt humör var som det är då jag inte är deprimerad, förbannad eller ledsen. Då är jag glad, spontan, kan glädjas med och åt andra. Har bättre självförtroende och klankar heller inte ned på andra så mkt. Jag gör inte mig själv till offer och tycker inte synd om mig själv.  Jag sätter min son i främsta rummet och ser efter mina hundars behov. Kan ta till mig min sambos känslor och funderingar. Tålamodet brister inte heller så lätt. och så tar jag för mig o gör saker utan att det känns så motigt. 

Saker som får mig att må bra är ju min familj, att umgås med vänner, laga mat tkr jag är kul.

Min passion är väl mina hundar. Hade hästeriet ett tag men fick sluta med det då tiden inte räckte till. Men längtar tillbaka ofta.

Positiva stunder, nog finns det en del. Älskar ju att umgås med min son o mina hundar. Sonen har alltid varit så snäll, sovit o ätit bra. Så har ju inte problem med att inte vara utvilad eller orolig över hur han mår. För han verkar då må bra. Med mina hundar är det väl på utställningar, agilitybanan etc. Det är väl där det är som mest positiv. Även sitta hemma o borsta och sådant är ju mysigt.  
    Cicek skrev 2012-01-18 22:59:36 följande:
    Ja, det tar ju lite tid att ställa en diagnos :) Men oftast blir det bättre när man väl får en diagnos (om man nu uppfyller kriterierna för en, dvs) och får medicin som passar bättre, än när man bara får t ex lugnande utskrivet för att man har ångest.. Jag är inte expert på just atarax, men när man får antidepressiva så är det inte så ovanligt att man blir sämre precis i början, och då måste man vänta i alla fall 14 dagar innan man kan börja utvärdera. Men atarax är ju inte en antidepressiv så det kanske inte fungerar på samma sätt. Däremot har jag aldrig pratat med någon som tar det på det sättet du gör, utan som vidbehovsmedicin mot ångest.

När jag sökte till psykiatrin visste jag inte riktigt vad jag skulle berätta, så jag började också med att säga att jag "typ hade ångest och var deprimerad".. men sen kom det fram mer och mer saker, antidepressiva hjälpte ingenting alls (provade flera olika och under långa perioder) och till sist började de misstänka att det var något annat. Det visade sig att jag är bipolär och har ADHD, och först då kunde de börja prova rätta mediciner. Jag har även jobbat med folk som har haft diagnoser som ingen märkt från början, så de har bara fått lugnande och ibland antidepressiva som inte hjälpt alls, för att ingen tagit dem på allvar och verkligen kollat vad som låg bakom de mest ytliga symptomen.

Nu har ju du barn och det är jätteviktigt att du kan ta hand om honom/henne! Jag tycker du ska prata med den läkaren som skrev ut ataraxen, förklara hur du mår och vad du har fått för biverkningar, och fråga om det inte finns något som passar bättre, och också om de inte kan göra en ordentlig utredning..? Det finns ju mycket hjälp att få som inte är mediciner, ofta fungerar en kombination av mediciner och terapi mycket bättre än BARA mediciner till exempel. Men det är såklart lättare och billigare för läkare att bara skriva ut lite atarax... Jag vet ju verkligen inte hur du mår egentligen, hur mycket det påverkar din vardag osv men om det verkligen är ett problem tycker jag du ska stå på dig.
     Hur menar du med att man blir sämre? Jag vill verkligen orka med tempot som är här hemma på dagarna. Och jag är så jävla rädd att jag ska slå ihjäl ngn om medicinen ger fel effekt. 

Är också rädd att inte bli tagen på rätt sätt. Att ingen ska tro på mig. Min sambo har varit med på ett möte och det kändes som att han bagatelliserade allting. Och de kollade snett på mig, kände mig som en mytoman. Fast egentligen ska jag väl inte bry mig så mkt om det, är ju bara jag som vet hur jag mår.

Går på samtal, fast tycker att det inte går fort nog. haft kontakt med psyk i två månader nu. Har inte hänt ngt annat än att jag börjat må sämre.

Klart det är ett problem. Har en del självmordsförsök i bagaget (hade kontakt med BUP och soc 2005, men ingen gick vidare med det för jag sa att jag mådde bra), pendlar i humör och sinnesstämning hela tiden. går lös på inredning och kommer sambon med kritik emot mig så kan jag först hota honom med stryk o sedan om han sätter sig på tvären så slår jag. Känns ju skönt när man väl slår, vet inte om jag får ngt dåligt samvete på en gång efteråt, tycker mest att han får skylla sig själv. Fast när man lugnat ned sig så får man dåligt samvete. Dock varar det inte länge då han alltid säger "Det gör inget" då vi blivit sams igen. Så, ja, det påverkar min vardag. 
  • Anonym (trött...)
    enilef skrev 2012-01-19 00:09:58 följande:
    Kan tillägga... Du tar 6 st per dag? Jag tog en per dag. Nog för att jag är ganska känslig men på 6 per dag hade jag nog knappast orkat stiga ur sängen.
    Jo. 60mg per dag. Jag hade lite problem på morgonen, kände mig nyvaken i flera timmar. Sen efter att jag tagit en dos så får jag samma trötthetskänsla i kroppen som när man var "nygravid." Fått sova båda dagarna då sambon kommit hem. Skippade tabletterna nu på kvällen. För jag orkar gå på automatik i morgon igen. 
  • Anonym (trött...)
    Cicek skrev 2012-01-19 00:47:58 följande:
    Om det är så dåligt så måste du ju få ordentlig hjälp, du ska inte behöva ha det så här och de borde ta dig på ännu större allvar med tanke på att du har ett litet barn hemma som påverkas av ditt mående! :( Jag förstår att det är svårt att veta vad man ska säga, men vad exakt har du berättat för dem? Det kan vara svårt att minnas allt när man väl sitter där, speciellt om de inte verkar tro dig. Kan du kanske försöka skriva ner alla problem? Brainstorma och skriv ner allt som är jobbigt! Jag var som du förut (för kanske 5-6 år sedan), jag var riktigt aggressiv, slog också min sambo, kunde bli galet arg pga världens minsta sak och börja slänga saker runtomkring mig, slog handen så hårt in i väggen en gång att jag stukade den.. skar mig jättemycket, överdoserade, försökte ta livet av mig. Vet inte hur långt det har gått för dig, men jag mådde så dåligt, jag ville ju inte svänga så i humöret och jag kände mig som världens hemskaste och knäppaste person, men det gick liksom inte att göra något åt det :( Om du har sådana problem som du beskriver kommer inte atarax att hjälpa, troligtvis inte antidepressiva heller. Du behöver ordentlig terapi, kanske något i stil med DBT? Men jag vet att det är svårt att få det.. men du måste verkligen berätta hur du har det, säg att du har ett litet barn hemma och vill vara en bra mamma och att du måste få ordentlig hjälp, om inte för din skull så för hans!

Och förresten, det jag menar med att man kan bli sämre i början av antidepressiva, är att man konstigt nog kan bli ännu mer deprimerad precis i början, få allvarliga självmordstankar osv. men oftast är det övergående. Jag fick zoloft när jag var 15 och blev jätteaggressiv av den, fick sluta på en gång. Nu har jag fått den igen som vuxen (är 23 nu) och det har fungerat mycket bättre. Många biverkningar är som sagt övergående men om du mår riktigt dåligt är det viktigt att du pratar med din läkare så fort som möjligt, för det finns en risk att det går åt helvete också, även om den inte är så stor..

Inboxa mig gärna om du vill prata!!
    Hmm, ska försöka återberätta det jag kommer ihåg. Jag har berättat om mina utbrott som jag får 2-3 ggr i månaden. Jag har sagt att jag är irriterad ofta och att jag tror det är ett inlärt beteende som jag ärvt från min pappa. Jag har misshandlat min sambo, gått lös på inredning och klappat till hundarna. Detta gör ju så klart att jag är livrädd att vara ensam hemma själv med sonen, tänk om jag någon gång låter det gå ut över honom? Detta vet alltså psykiatrin om. När jag fick ataraxen blev ångesten större för att vara ensam med honom. Har jag någon där kan jag ju alltid lämna över honom om det känns jobbigt. 

Jag har mina upp och nedgångar i humöret. Vissa dagar när sambon kommer hem eller sonen somnat så brukar jag gå o lägga mig och sedan ligga resten av dagen i sängen för att jag är så jääävla nere och orkar inte göra ngt, bryr mig inte om att göra ngt. Sen har jag mina perioder när livet är frid o fröjd, jag promenerar hundarna själv, fixar maten, disken, städar etc.. Är som antingen allt eller inget. 

Kan vara irriterad en hel dag för att sedan, om någon säger ngt fel eller gör ngt som jag inte tkr är okej, explodera av ilska. Har även sagt att jag inte vet hur jag ska kontrollera min ilska. Allt kan triggas igång av småsaker.

Har även berättat att jag har koncentrationssvårigheter i perioder, är nervös att träffa folk, nedvärderar mig själv och har ett ständigt lågt självförtroende. Jag känner mig värdelös och allmänt elak bara. 

Inga självmordstankar just nu. Men de har börjat smyga sig på nu på senare tid igen (Detta har jag inte berättat åt psyk)

Sen typ att jag inte vågar ringa telefonsamtal eller åka buss :P Kan inte komma på så mkt mer av det jag berättat. Men tycker ändå att det kan vara en grund till att de ska ta mig på allvar när jag säger att jag är rädd att vara ensam med min son. Och jag känner mig verkligen, precis som du sa, som världens knäppaste människa. 

Eftersom jag är väldigt impulsiv så vet jag inte om jag vågar ta ngt som ger mig självmordstankar i början. :S Men ska bli väldigt intressant o se vad doktorn rekommenderar. Har lagt av med Atarax nu, orkar inte med en till dag som halvdöd. 
    flinkan013 skrev 2012-01-19 00:48:02 följande:

Atarax är egentligen en allergitablett..sånt kan man bli väldigt slö av..jag har ätit själv och kändes som att jag var bakis trött hela dagen och piggna aldrig till..Äter du för hormonella humörsvängningar?

Har tagit blodprover men inget visade på ngn hormonell obalans. 

• Anonym (trött...)
    Anonym skrev 2012-01-19 13:07:47 följande:
    Men snälla du...om du märker att du inte kan fungera när du äter så hög dos som 6 st om dagen måste man göra något åt det. Varför tar du inte mindre antal, eller har du något mentalt handikapp som stoppar dig att ta sådana beslut. Har själv gått på atarax och efter 1 ligger jag i 12 timmar helt utslagen. För din och ditt barn tycker jag att du ska ta en till natten endast. Helt otroligt att någon ordinerat ut 6 st om dagen till dig, men tycker endå att lite sunt förnuft måste finnas. Lycka till!!
    Sa ju att jag slutat ta dem efter att jag provat två dagar så JA, sunt förnuft finns. Frågade inte nu om era åsikter utan frågade om bieffekterna försvinner. Har DU ngt jävla mentalt handikapp genom att leka läkare och berätta hur jag ska ta min medicin? Antingen så tar jag medicin eller inte. Så enkelt är det. Även om jag tar till kvällen så är jag trött dagen efter. Jag försöker ju göra ngt åt det, det är därför jag frågar. Försvinner inte bieffekterna efter några dagar så tycker jag inte att det är lönt att fortsätta, hade det dock varit så att det försvinner så hade man väl kanske kunnat härda ut. Men det är som vanligt när man skriver så kommer den någon jävla moralkärring och ska sätta sig över en. 
  • Anonym (trött...)

Förlåt att jag inte svarat på ett tag. Och tack så mkt för era svar. 

Har idag pratat med en läkare som sa att han inte förstod varför förra läkaren skrev ut Atarax till mig. Ist skrev han ut sertralin som vi hoppas ska funka bättre. Han uteslöt helt ADHD och sa att han misstänker att jag har ngn form av bipolär sjukdom. Vi skulle följas upp i början på mars för att se hur medicinen fungerat för mig och samtidigt ska jag gå på samtal, om än rätt sällan. Hon verkar aldrig ha tid. Men jag hoppas verkligen att tabletterna är en bit på vägen om jag nu inte får så många samtal. De tyckte förresten att jag kunde ta ataraxen på kvällen om jag skulle känna mig pigg från den andra medicinen då den brukar ge svårigheter vid insomning ibland. 

• Anonym (trött...)

Ska jag vara ärlig så börjar jag tappa förtroendet för psykiatrin nu. Har tänkt men GUD vad jag mår bra nu. Men det är som ni säger. Läste lite om mani, och jag tror fasen jag håller på att gå in i ngt sådant. Har börjat träna ngt så jävligt. Pga att jag har haft ätstörningar hela livet så är det ju skönt då det känns som att jag kan genomföra det utan problem nu. Idag bara jag jag tränat non stop sedan min sambo kom hem kl 16 till ungefär 22.30. Är helt inne i min bantning så jag nästan glömmer bort annat. Tänker på att gå ned i vikt så gott som hela min vakna tid. 

Det som Sertralin har hjälp mig med är att jag inte blir lika arg längre, och är inte lika långsur. Min ilska går inte ut över andra eller på några saker, vilket var det som sertralin främst skulle hjälpa mig med.  

Svar på tråden Erfarenheter från Atarax?