• trollizz

FAS3.

Någon mer som snart går in i Fas3 och vill diskutera detta vidare? Tankar, funderingar, RÄTTIGHETER...
    Kanske veta att man inte är ensam i denna hopplösa situation...

Hör av er!! Glad

• Svar på tråden FAS3.
  • trollizz
    aussie skrev 2012-01-19 00:06:11 följande:
    Inte själv, men en väninna (mammas kompis egentligen) är där. Hon jobbade på posten tidigare, men de har sparkat folk och tar bara in via bemanningsföretag (vilket kostar dem mer i slutändan). I alla fall, min väninna fick Fas 3 jobb på bibliotek, har jobbat där nu i fem år, får ut 4000 i månaden, jobbar heltid. Hon är 58 år.
    En rutten skandal, om du frågar mig.
    Frågar du henne får du samma svar. Hon känner inte alls att det öppnat upp nya möjligheter, hon känner sig bara utnyttjad.
    USCH, det låter ju fruktansvärt! Jag har hört många såna här historier.. Rynkar på näsan

Någon mer kanske som vill ansluta sig hit?
  • trollizz

Ja fas3 är en del av jobb och utvecklingsgarantin. Det hela är indelat i 3 faser. Efter 450 dagar så hamnar man i fas3...
    Fick just hem en kallelse från AF, nu fredag eftermiddag. Möte på måndag, NU på måndag kl 10:00.
    Kort varsel, plus att jag kan inte då för jag jobbar.
    Fredag eftermiddag...kul...
    Min handläggare går aldrig att få tag på heller så just nu är jag arg och vet inte vad jag ska göra. Har mailat honom, telefon svarar han aldrig i. Tror inte han läser mailet nu när det är fredag, han ska säkert gå hem tidigare. Jag blir så trött.........

• trollizz
    ÄrlaPärla skrev 2012-02-09 17:17:07 följande:

Frågan är då vad alla "svenskar" ska skylla på som inte kan anses ha en annan kultur och ändå aldrig passar in i team .... Min erfarenhet är att passa in i team har väldigt lite med etnisk bakgrund att göra och mer med ens personlighet och attityd men att många tror att det har med kulturtillhörgihet att göra. SOm sagt i internationella företag är olika språk och olika kulturer inte problem i teamen utan ses som en fördel.

Men jag inser att vi har snott en tråd som handla om något annat, förlåt TS.

Mitt tips till dig TS är att var aktiv och hitta en plats själv som du vill ha och som du tror kan leda till jobb antingen där eller som bra referens och gärna ett ställa där du är ensam som FAS 3. Jag skulle undvika de där stora upphandlade ställena, bättre att vara på ett ställe där man utan konkurens av andra kan göra sig omumbärlig.  Som sagt, de flesta trivs väldigt bra och FAS3 har bra utvärderingsiffror när det gäller att de som är inne i programmet tycker det är meningsfullt och många tycker att de mår bra av att få ett mer "normal" vardag men arbetskamrater etc. Sen är det trist med ersättningarna tycker i alla fall jag men som sagt, det som står i tidningarna är det värsta, de skriver sällan om det som är bra. Jag tror inte det är värre än innan, själv hade jag hellre varit ute på en FAS3 plats än suttit på jobbsökarkurser men det är så olika. Se till dock att du får tid till att söka jobb bara så du inte fastnar.      

Normal vardag??....OMG!

Nu är det så här.. jag har ett arbete, jag jobbar. Men inte heltid. Jag arbetar några dagar, med delade pass morgon och kväll, samt varannan helg. För att få in 40 timmar i veckan kommer detta innebära väldigt långa dagar för mig. OCH.... jag kan ALDRIG ta semester med min familj. ALDRIG. Lovdagar från fas3 platsen... "om" af godkänner, men vad hjälper det när jag inte får ta semester från mitt jobb? För mitt jobb är det helt ok, men inte för AF, för då tackar jag NEJ till arbete. Var fan bor vi? I sverige? Jag trodde ALLA hade rätt till semester. Jag har haft det så här nu i 3 somrar att jag ej kan ha semester med min familj.

Tid till att söka jobb..

Det ska man göra på sin "fritid", bara det att då jobbar jag.... Jag jobbar på min "fritid"...

Jag har hittat en egen plats, men tyvärr vet jag att denna inte leder till arbete.

Jag tycker att AF är sååå skandal, det dom hade att erbjuda var bla Pingstkyrkan, Erikshjälpen, skogsröjning och ALLA i annan stad....

Det finns inget positivt med fas3 , i alla fall inte för mig.
    Jag har ett arbete, tyvärr ej på heltid.              
  • trollizz
    yimby skrev 2012-02-26 22:18:45 följande:
    Usch! Verkar inte alls bra.

Tack, nån som förstår! Glad

Jag har alltid haft arbete förut, direkt efter gymnasiet. Inom olika branscher. Flyttat runt lite, hittat jobb. Sen fått 2 barn och varit hemma med dem ganska länge. Sen ut igen på arbetsmarknaden... oj... nu var det inte lika lätt längre...

ÄrlaPärla.. det är inte alla som har något dolt "problem" eller vad du nu kallade det (orkar ej läsa tillbaka). Jag är fullt normal, precis som du... Men har ändå hamnat i denna fas...
    Det är just det här jag inte  vill att folk ska tro om en... Och det gör mig så arg........
    Alltid dessa förutfattade meningar hit och dit...    
  • trollizz
    Ravenna skrev 2012-02-10 17:06:51 följande:
    Förutom då att det där med "större arbetsgivare än volvo" inte stämmer och att Fas3 inte är något företag.

EN av de största "arbetsgivare" dock.... Eller slavdrivare.. eller vad man ska kalla detta tragiska..
  • trollizz
    yimby skrev 2012-02-11 08:50:12 följande:
    Intressant är att man kallar det arbetslinjen, medan fas 3 är bidragslinjen.

Jag går inte på fas 3 själv, men det upprör mig djupt. Jag har inte bott i Sv. på många många år, arbetat utomlands, kom nyss hem och ser ett land som verkligen gått ner sig. Gråter

Än en gång... någon som förstår... det betyder så mycket!
  • trollizz
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-02 10:22:00 följande:

Det finns många exempel på att FAS3 är dåligt men många bra, vi har tex ett här i tråden, men de skrivs inte om alls. Jag tycker att de är för dåligt betalt och jag tycker att det är bra att man numera kan gå in i utbildning men i sig att att vara ute på en arbetsplats och delta i arbetet om än brevid ser jag inte som ett problem.   Som du själv skriver handlar det om väldigt många personer, alla FAS 3 samordnare kan inte dras över en kam. Problemet är att man följt upp för dåligt.

Hur tycker du föressten att stat och kommun ska göra för att hjälpa personer som varit arbetslösa och därmed inte själva lyckats hitta jobb? Om de inte ska vara ute på en arbetsplats var ska de då göra? Kom med något konstruktivt och inte bara klaga.

Nävisst. Felet är INTE att vi arbetslösa ska ut på arbetsplatser. DET är positivt. Men jag skulle vilja ha MER rättigheter, så som alla andra med "normala" vanliga jobb har. 
    Jag tex... Jag får INTE ta semester från mitt jobb, för AF. För jobbet, helt grönt. Jag har obetalda semesterdagar att plocka ut, 25 st. Men det får jag INTE för AF, då TACKAR jag NEJ till arbete. Jag kan ALDRIG ta semester från mitt jobb så länge jag befinner mig i denna taskiga situation. ALDRIG, jag ska arbeta på mitt jobb (och vara på fas3 plats kombinerat) Jag ska stå ut med detta, jag jobbar helger oxå och kvällar. Jag ska göra detta vecka ut och vecka in. MEN JAG FÅR ALDRIG någonsin ta semester från mitt jobb!
    Hur tycker du det låter? Aldrig kunna planera en resa med min familj. Jag har 2 barn, 7 resp. 4,5 år.

Håll mig fängslad, fine. Men det blöder i mitt hjärta så fort de pratar om sommardrömmar, vart de vill åka osv...
    Detta gör mig så ont. Och jag tycker det rent ut sagt är för JÄVLIGT!!!!     

FAS3, ja jag kan stå ut. MEN om inte JAG snart får samma rättigheter som andra kommer jag SKRIKA HÖGT!
    ALLA ska få veta hur det ligger till i Sverige IDAG!! I promise!   
  • trollizz
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-02 13:08:40 följande:
    Förlåt, men jag tror du och jag är överrens, jag tycker också att det låter helt fördjävligt att du inte kan ta ut dina semesterdagar men yimby verkar ifrågasätta hela idén om att vara ute på en arbetsplast och jag kan i alla fall inte komma på någon bättre grej. Sen så skrev jag ju att jag precis som du tycker att reglerna är helt fel, att man får för lite betalt och det du skriver är ju inte klokt, semester är ju något man redan arbetat in menar jag, det är ju helt galet att det inte går och ta ut. Jag skulle ta det vidare precis du verkar ha bestämt dig att göra. Lycka till. 

Ok, tack så mycket! Förlåt, inte min  mening  att låta arg mot dig. Men jag är väldigt upprörd över detta som du märkt.

Nä eller hur, inte klokt var rätta ordet. Jag trodde alla i Sverige hade rätt till semester. Men där trodde jag fel.

Det pratas mycket om fas3, men jag har nog aldrig hört någon nämna det här som jag skriver om. Att man har lovdagar man kan ta från sin fas3 plats, om AF godkänner känner vi ju till. Men SEMESTER från sitt arbete, det får man INTE ta. Har  DU hört någon annan med mitt problem?
    Jag känner mig rent ut sagt FÄNGSLAD =( 
Svar på tråden FAS3.