• trollizz

FAS3.

ÄrlaPärla skrev 2012-03-06 11:13:08 följande:
    Trolizz, jag kollade med AF. Om du har fast anställning med fast schema ska du kunna ta ut semestern, det samma om du är i FAS 3 på deltid dvs att du har ett deltidbestlut inte att du har ett heltidsbestlut och att du sedan går i från för arbete. Problemet är om du är anställd på timmar och har ett FAS3 bestlut på heltid, då hamnar du i den här situationen att du ska få ut semesterersättnignen som pengar och inte kan ta dina semesterdagar. (vilket fortfarande jag tycker är konstigt men men) Detta besked fick jag av kundtjänst så om du har fast tjänst och fasta tider och/eller deltidsbeslut på FAS 3 så kan det vara värt att ta det en vända till med din handläggare (eller dennes chef)

Jag är anställd på timmar, men har fast schema varje vecka. Fasta timmar varje vecka alltså. Men inte fast anställning. Jag har Fas3 beslut på heltid.

Jag har min semesterersättning inbakad i lönen ja.

Det jag snackar om att jag vill ha är OBETALD semester. Ta ut min semester och inte få ett öre (jag har ju ersättningen i lönen varje månad). Förstår inte vad detta skulle vara för problem?

Tänk dig att ha ett arbete och inte få ta semster från detta. Aldrig någonsin...
    Jag kan ju aldrig någonsin bli av med mina fasta timmar som jag har varje vecka genom att ta semester för då tackar jag NEJ till arbete enligt AF.
    Jag tycker i så fall att ALLA människor oavsett fast anställning eller ej tackar nej till arbete vid semester. Jag fattar inte och kommer aldrig att fatta detta beslut som någon/några jubelidiot/er tagit.       
  • trollizz
    ÄrlaPärla skrev 2012-03-06 15:49:25 följande:
    Håller med dig. Du borde kunna få ut din obetalda semester. Fattar inte heller hur de tänker här.

Jag känner det som ett straff....
    Väldigt orättvist....

Jag har ett jobb, på deltid. Jag får ALDRIG ta semester från detta...... 
    Skojar någon med mig eller? Är det en mardröm jag snart ska vakna ur..?? 
    Får se hur länge man orkar ha det så här..
    Det blir i varje fall min TREDJE sommar som jag har det så här. 
    Min första sommar med FAS3. Men min tredje sommar med aktivitetsstöd och mitt arbete, som jag inte 
    kunnat vara ledig nåt ifrån på TRE somrar... 

Börjar faktiskt bli riktigt förbannad nu. Vet inte hur jag ska gå vidare med detta. Men jag vill i alla fall
    att det ska komma ut i media. Att folk får upp ögonen för detta idiotiska som pågår..                    
  • trollizz
    MatsAtari skrev 2012-03-07 10:31:22 följande:
    Ärligt talat så fattar jag inte ens hur du tänkte när du postade det där.
    Det är inte ens Fas3 din mor har varit i utan mer  ett vanligt jobb i en ideell förening med riktigt betalt, normal semester fast lite slappare  och med skillnaden att staten betalar en stor del av hennes lön.

Jag håller med dig där! Och det hon skriver om att tränare tränar ungdomar varje kväll skulle vara som ett straff samt vara aktiv i röda korset.... hrm... Jag trodde att de som gör detta gör det av fri vilja och dessutom tycker det är kul?... De flesta har väl ett "normalt jobb" och gör detta på sin fritid av ren fri vilja?
    Det går knappast att jämföra med fas3 som ÄR ett STRAFF och knappast någon fri vilja alls. Vet ej hur man tänker om man jämför något sådant....

Ironiskt nog sa AF-handläggaren på ett möte att FAS3 var helt frivilligt och att man när som helst kunde sluta. JAVISST, då får man ju inte sina pengar. Frivilligt? Han kan ju själv säga upp sig när som helst FRIVILLIGT, exakt samma sak att säga. IDIOTI.    
  • trollizz
    yimby skrev 2012-03-07 18:01:40 följande:
    Men ÄrlaPärla, exemplet med din mor kan inte illustrera felaktigheterna kring fas3.

Vem var det nyligen som fick 75 timmars samhällstjänst? Tror jag läste om en våldtäktsman som fick det som straff.
    Trolliz har fått tre år! Det säger mycket om synen på arbetslösa.
    Ja, fan  inte klokt ju.  När jag läser  sånt så  undrar jag vad jag gjort  för  att förtjäna samhällstjänst..??..
    Janne Josefsson...help me!

Nja...jag har inte än haft samhällstjänst... Det är så klyddigt det här. Jag har haft aktivitetsstöd i 2 år. Genomgått fas1 och 2 antar jag. Inte fått ta ut semester sen det att jag gick in i aktivitesstödet. Så  det är ju ändå detsamma. Nu snart,.typ nästa vecka (AF vet inte ens  exakt när) går jag in i Fas3. Då  ska  jag utföra samhällstjänst på OBESTÄMD tid.
    Snälla hjälp mig någon. Mitt rop på hjällp. Många ser ju att detta är helt fel. Jag vill kämpa, men jag behöver  fler som villl  kämpa med mig.
  • trollizz
    Annette 732 skrev 2012-03-26 17:33:42 följande:
    visst får du väl ha semester på aktivitetsstödet??
    Lovdagar möjligtvis.
    Jag snackar semester från mitt arbete, mitt riktiga jobb.
    Så konstigt att inte det finns fler med samma problem.
    Jag får inte enligt DEM ta semester från mitt arbete, då  tackar jag NEJ  till
    jobb....... SJUKT!
  • trollizz
    Garderoben skrev 2012-03-28 18:06:41 följande:
    Jag är tveksam till att de får göra så. Har AF visat dig någon lagtext som styrker det de säger?

Nej det har jag aldrig fått se. Jag skulle vilja se detta för att tro på något sånt dumt.
    Men jag tror ärligt talat att dom inte själva vet.
    Dock har jag frågat olika på AF, vid olika tillfällen och de säger samma sak.

• trollizz
    zoja skrev 2012-04-05 17:17:56 följande:
    trode tråden handlade om akrivitetsstöd dvs fas 3???

Ja det gör den.
    Jag är i FAS3, och jobbar samtidigt. Det kan man göra.

• trollizz
    häpnadsmannen skrev 2012-05-17 03:17:19 följande:
    Det här är ett elände.

Tänk på:
    * I princip de enda som är någorlunda nöjda, är de som lyckats få en plats i en förening som man redan är aktiv i eller i varje fall gillar. Du måste inte ta den plats AF anvisar dig även om det kan låta så. Försök fixa din egen plats.
    * Lita inte på att AF har koll på reglerna. De tolkar dem till din nackdel om de kan dessutom.
    * Du har rätt till 20 dagars semester per år från din Fas 3-plats.
    * Du har rätt att använda 1 dag/vecka eller motsvarande antal timmar utslaget på flera dagar till jobbsök.

Det finns en Facebookgrupp som heter "kollegor inom Jobb- och Utvecklingsgarantin Fas 1, 2, 3 där folk är väldigt kunniga och bra på att svara på frågor.

Här finns en samling reportage som avslöjar allt fiffel inom Fas 3: atgardslandet.se/2011/07/18/allt-om-fas-3/

Ja lovdagar från fas3 platsen.. men SEMESTER från mitt JOBB?!

Jag kommer ta upp detta i något samhällsprogram! Oh vad jag längtar!

1938 var det år då det blev lagstadgad semester i Sverige! 
    Och jag IDAG får inte ta semester från mitt arbete enligt AF! ... Helt SJUKT!    
  • trollizz
    Flutterby skrev 2012-05-31 14:37:30 följande:
    Hej!

Är i Fas3 nu, men har ännu inte "placerats". Fick ett brev från AF idag och i det står det att jag har "Placering på AF i avvaktan på extern plats."
    Vad betyder det? Ringde min kontaktperson, men hon kommer inte tillbaka förrän i morgon.

Betyder det att jag ska infinna mig på AF varje dag, eller vad? 

Har du skaffat platsen själv? 

I brevet jag fick står det så här: " Sysselsättning/aktiviteter: AF i avvaktan till att inkommen extern sysselsättningsansökan blivit godkänd."

Alltså, jag har själv skaffat en plats som ännu inte (efter 3 månader!!!) blivit godkänd. Med andra ord, jag vet INGENTING ännu...
    Jag är hemma och söker jobb hemifrån (jobbar även). 
    Så tror det blir samma för dig. Du ska nog inte dit varje dag!      
  • trollizz

Nu puffar jag denna tråd!!

Fler med FAS 3 erfarenheter??

Någon som kombinerar jobb med FAS?.... Vad gäller för er? Får ni tid till att söka arbete?
    Det får inte jag. Jag jobbar dessutom.

Och semester, vad är det?        

• trollizz

Gammal tråd, men puffar!

Måste ju finnas fler i denna skandalomsusade fas??? TRE!

• trollizz

Jag är  UR FAS 3  sen några veckor!! HURRA!  Uppfyllt ett nytt  arbetsvillkor!! 

• trollizz
    Syster dyster skrev 2013-04-07 16:12:35 följande:

Hej! jag är med i FAS 3 och man får ta 1 v ledighet men utan betalning.

Jag fick INTE ta semester från mitt jobb. Mitt RIKTIGA jobb alltså. Jag kombinerade med fas3 plats. Men som sagt nu är skiten slut och över.

Helt jävla sjukt det där.. 
Svar på tråden FAS3.