• Videli

Barnkalas verkar vara en HET potatis...

Herre Gud är lite chockad över vad vi har ställt till med.

Min son går på ett dagis där avdelningen har 18 st barn. När min son fyllde 4 år så gjorde vi så att han själv fick bestämma vilka som skulle komma på hans kalas.

Jag har alltid haft som regel att man får bjuda så många som sina år. Men min son ville bjuda flera så jag gick självklart med på det.
    Så det blev 6 st bjudna gäster och 7 st med honom. 

Detta är tydligen något föräldrarna på dagis har gått i taket för, självklart inte alla men en del som inte blev bjudna.

En familj tackade till och med nej till sin ena son för att min son inte ville bjuda hans bror.

Men hur tänker alla där ute? Bjuder ni hela avdelningen och hur får ni plats? och hur mycket kostar inte ett kalas med 20 ungar?? 

• Svar på tråden Barnkalas verkar vara en HET potatis...
  • Vickan I

Ja det är en het potatis det här med kalas insåg jag med. Vår kille fyllde tre år precis och vi gjorde så att de barnen som fyllde tre i januari (3 st) hade ett gemensamt kalas där hela gruppen bjöds in. Vi lånade öppna förskolans lokal och det blev väldigt lyckat. Innan det hade vi kalas hemma där vi bjöd släkt och andra vänner/barn.

• rockaroll

Usch, min son är två månader och det där med kalas är något jag INTE ser fram emot efter att ha läst flera såna här trådar på FL. det verkar som det är många som tycker att man ska bjuda alla, men det är ju som du säger, det funkar inte om det är så många!

• JA77

Jag tänker att man inte ska utesluta några få, t.ex. om ni skulle bjuda alla utom två barn, eller alla killar utom en osv. Men att bjuda sex av arton är väl inte konstigt? Men om det var åtta i hans åldersgrupp och ni bara bjöd sex, tycker inte jag att det ser bra ut.

• Bei Bei

om brodern går i samma dagisgrupp tycker jag det var fel att enbart bjuda ena barnet i familjen. Annars tycker jag det är helt ok att göra som du gjorde. Men då ska det inte vara en eller två barn som inte blir bjudna (och det var det ju inte i ditt fall)

Jag har bjudit in alla tjejer i min dotters klass på pysselkväll. Valde att bara ta tjejerna eftersom det blivit sämre sammanhållning dem emellan + att det blir så himla många barn med 24 st, nu kommer som mest 13 tjejer. Det räcker långt tycker jag.

• viseversa

Oj i det läget hade jag inte reagerat som mamma.dock har jag läst trådar där ALLA barn på avd blev bjudna utom ts barn tex. Och nej det är INTE okej. Men att bjuda 6 av 18 är bara larvigt att gå i taket för tycker jag. Nu har mina barn aldrig barnkalas just för att JAG itne orkar med att ha en massa ungar springandes här hemma. Det räcker med ungarnas kusiner. Men OM jag hade haft barnkalas så hade inte jag heller bjudit hem så många ungar.

• TEDDEN

Vi har en regel från förskolan som säger antingen alla barn alt alla tjejer resp alla killar. Man får inte plocka ut barn i gruppen! Barnen är nu 4 år. 
    Vi är 19 barn i gruppen. Har löst sig utmärkt.

Vissa går ihop 2 och 2 och hyr ett ställe (museeum, skansen, junibacken) och vissa väljer att ha det hemma men har då hyrt in en lektant i form av ex prinsessa som sköter hela kalaset med tårta, lekar, godispåse och roliga äventyr under 1,5 h. Om man tycker att det är för  kostsamt och för jobbigt får man väl skippa kalasbiten...

• Bonanza
    TEDDEN skrev 2012-01-19 09:07:35 följande:
    Vi har en regel från förskolan som säger antingen alla barn alt alla tjejer resp alla killar. Man får inte plocka ut barn i gruppen! Barnen är nu 4 år. 
    Vi är 19 barn i gruppen. Har löst sig utmärkt.

Vissa går ihop 2 och 2 och hyr ett ställe (museeum, skansen, junibacken) och vissa väljer att ha det hemma men har då hyrt in en lektant i form av ex prinsessa som sköter hela kalaset med tårta, lekar, godispåse och roliga äventyr under 1,5 h. Om man tycker att det är för  kostsamt och för jobbigt får man väl skippa kalasbiten...

Idiotiskt! Så om man är kille och leker mest med tjejerna så får man inte bli bjuden om föräldrarna inte kan bjuda alla? Kul med en förskola som uppmuntrar könsdiskriminering. 
  • viseversa
    Bonanza skrev 2012-01-19 09:08:52 följande:
    Idiotiskt! Så om man är kille och leker mest med tjejerna så får man inte bli bjuden om föräldrarna inte kan bjuda alla? Kul med en förskola som uppmuntrar könsdiskriminering. 
  • Sweet life

Om man bjuder ett syskon och det andra syskonet går i gruppen bjuder man självklart även det! Sen bjuder man aldrig in på förskolan! Man får helt enkelt skicka inbjudningarna hem till barnen man bjuder.

• JA77
    Sweet life skrev 2012-01-19 09:10:08 följande:
    Om man bjuder ett syskon och det andra syskonet går i gruppen bjuder man självklart även det! Sen bjuder man aldrig in på förskolan! Man får helt enkelt skicka inbjudningarna hem till barnen man bjuder.
Svar på tråden Barnkalas verkar vara en HET potatis...