• Videli

Barnkalas verkar vara en HET potatis...

Herre Gud är lite chockad över vad vi har ställt till med.

Min son går på ett dagis där avdelningen har 18 st barn. När min son fyllde 4 år så gjorde vi så att han själv fick bestämma vilka som skulle komma på hans kalas.

Jag har alltid haft som regel att man får bjuda så många som sina år. Men min son ville bjuda flera så jag gick självklart med på det.
    Så det blev 6 st bjudna gäster och 7 st med honom. 

Detta är tydligen något föräldrarna på dagis har gått i taket för, självklart inte alla men en del som inte blev bjudna.

En familj tackade till och med nej till sin ena son för att min son inte ville bjuda hans bror.

Men hur tänker alla där ute? Bjuder ni hela avdelningen och hur får ni plats? och hur mycket kostar inte ett kalas med 20 ungar?? 

• Svar på tråden Barnkalas verkar vara en HET potatis...
  • fröken
    TEDDEN skrev 2012-01-19 09:07:35 följande:kola
    Vi har en regel från förskolan som säger antingen alla barn alt alla tjejer resp alla killar. Man får inte plocka ut barn i gruppen! Barnen är nu 4 år. 
    Vi är 19 barn i gruppen. Har löst sig utmärkt.

Vissa går ihop 2 och 2 och hyr ett ställe (museeum, skansen, junibacken) och vissa väljer att ha det hemma men har då hyrt in en lektant i form av ex prinsessa som sköter hela kalaset med tårta, lekar, godispåse och roliga äventyr under 1,5 h. Om man tycker att det är för  kostsamt och för jobbigt får man väl skippa kalasbiten...

Ni på förskolan kan väl knappast bestämma över vilka som får bjudas på kalas? Kalasen sker ju så vitt jag vet på fritiden och den har inget med förskolan att göra!

Min dotter fyllde nyss 4, hon fick bjuda 4 barn, alltså VÄLJA dem hon helst ville bjuda. Vi skickade inbjudningarna via post. Ingen blev upprörd.
    Hade förskolan lagt sig i hade jag struntat i deras åsikter, faktiskt.
    Däremot så är jag helt på det klara med att  man inte kan få dela ut inbjudningar på förskolan.
  • Iryelle
    TEDDEN skrev 2012-01-19 09:07:35 följande:
    Vi har en regel från förskolan som säger antingen alla barn alt alla tjejer resp alla killar. Man får inte plocka ut barn i gruppen! Barnen är nu 4 år. 

Vissa går ihop 2 och 2 och hyr ett ställe (museeum, skansen, junibacken) och vissa väljer att ha det hemma men har då hyrt in en lektant i form av ex prinsessa som sköter hela kalaset med tårta, lekar, godispåse och roliga äventyr under 1,5 h. Om man tycker att det är för  kostsamt och för jobbigt får man väl skippa kalasbiten...

Vadå får inte? Det kan väl inte förskolan bestämma. Skulle de som inte har råd inte få ha kalas då, det känns ju fint tänkt. Idiotiskt. Ok om alla är med på det men då är det förskolans ansvar att se till att det fungerar för exakt alla så ingen stackare hamnar utanför eller får leva på bröd och vatten en månad för att ha råd med lokal...

Annars så är det självklart att bjuda vänner i första hand.
  • trollizz

Men vad är  detta`?

Bestämmer vissa förskolor hur man får ha  kalas eller ej?
    Nä,  så kan det väl inte vara.
    Vi bjuder dem barnen vill bjuda. Brukar skicka per  post. Men om någon
    inte har råd med det så ska väl förskolan skita i vilket. Jag hade slutat på
    den förskolan som la sig i sånt. Dom har väl annat att ägna sig  åt?

• Irina 510
    Videli skrev 2012-01-19 08:27:02 följande:
    Herre Gud är lite chockad över vad vi har ställt till med.

Min son går på ett dagis där avdelningen har 18 st barn. När min son fyllde 4 år så gjorde vi så att han själv fick bestämma vilka som skulle komma på hans kalas.

Jag har alltid haft som regel att man får bjuda så många som sina år. Men min son ville bjuda flera så jag gick självklart med på det.
    Så det blev 6 st bjudna gäster och 7 st med honom. 

Detta är tydligen något föräldrarna på dagis har gått i taket för, självklart inte alla men en del som inte blev bjudna.

En familj tackade till och med nej till sin ena son för att min son inte ville bjuda hans bror.

Men hur tänker alla där ute? Bjuder ni hela avdelningen och hur får ni plats? och hur mycket kostar inte ett kalas med 20 ungar?? 
    Man får bjuda precis vem man vill och hur många man vill och det ska ingen blanda sig i. Min son fyller 4 snart och har bjudit 1
  • En struts

Här har de flesta bjudit bara vissa (kanske ditt antal ts) på kalasen, på dagis.
    Sen när tjejen började i skolan, så började vissa föräldrar bjuda hela klassen.
    Men många gånger går de kanske ihop flera föräldrar om de ska bjuda hela klassen, och har en lokal, annars orkar de inte.
    Jag har aldrig bjudit hela klasser.
    Tycker det är knepigt det där med kalas.
    Man kanske vill bjuda grannungar och sådär också, ska man ha fler kalas eller vad?
    Dottern har väl inte varit något sugen på "helaklassenkalas" heller.
    Men alltid massa ågren innan kalas tycker jag. Hur man ska göra och så.
    Sist var vi bara få (kanske 5 stycken eller nåt) och bowlade. De tyckte det var kul,
    men jag kände lite komplex för att jag kanske anordnar "för litet" kalas.

• En struts

Vissa föräldrar lägger "klumpigt" inbjudningskorten på förskolan i barnens fack (då vi gick där), men sen har det varit "mer stil" på det och skickats hem i brevlådan.

• trollizz
    En struts skrev 2012-03-08 00:02:52 följande:
    Här har de flesta bjudit bara vissa (kanske ditt antal ts) på kalasen, på dagis.
    Sen när tjejen började i skolan, så började vissa föräldrar bjuda hela klassen.
    Men många gånger går de kanske ihop flera föräldrar om de ska bjuda hela klassen, och har en lokal, annars orkar de inte.
    Jag har aldrig bjudit hela klasser.
    Tycker det är knepigt det där med kalas.
    Man kanske vill bjuda grannungar och sådär också, ska man ha fler kalas eller vad?
    Dottern har väl inte varit något sugen på "helaklassenkalas" heller.
    Men alltid massa ågren innan kalas tycker jag. Hur man ska göra och så.
    Sist var vi bara få (kanske 5 stycken eller nåt) och bowlade. De tyckte det var kul,
    men jag kände lite komplex för att jag kanske anordnar "för litet" kalas.
    Håller med dig helt och hållet!!
  • Irina 510

Min son fyller snart 4 och har bjudit 8 från dagis 5 utanför och 2 kusiner. Vi vann ett kalas på Funhouse lekland för honom och 14 barn. Annars hade vi nog haft ett hälften så stort kalas hemma. Men nu fick han välja dubbelt så många och det e jag väldigt glad för. Det är en privat sak vem man vill bjuda och därför skikar vi inbjudnings kort hem till dom i brev lådan och lämnar inte inbjudnings korten på dagis. Det är mycket roligare så.

• En struts
    Irina 510 skrev 2012-03-08 00:08:56 följande:
    Min son fyller snart 4 och har bjudit 8 från dagis 5 utanför och 2 kusiner. Vi vann ett kalas på Funhouse lekland för honom och 14 barn. Annars hade vi nog haft ett hälften så stort kalas hemma. Men nu fick han välja dubbelt så många och det e jag väldigt glad för. Det är en privat sak vem man vill bjuda och därför skikar vi inbjudnings kort hem till dom i brev lådan och lämnar inte inbjudnings korten på dagis. Det är mycket roligare så.
    Å, såna kalas blir ju roligast. Barnet får bjuda alla sina vänner, de som det har på förskolan, utanför och lite släkt. Det är så det ska vara.
    ALLTSÅ jag sörjer, att det aldrig "blir så" att vi bjuder kusinerna. För de har alltid, klasskalas/dagiskalas och så blir det uppdelat liksom. Sen är det så, att man kanske bara har kalaset i två tre timmar och då orkar väl liksom inte mina syskon dra hit med sina ungar för att hämta dem så snart, då de bor lite längre bort.
    Och jag vill inte ha ett kalas där det är med massa vuxensläkt.
    Alltid ett dilemma.
    Men jag gillar mixade kalas. Men ens vänner här och där.
    Det är ju så vi vuxna gillar att ha kalas också. Kul att bjuda hela arbetsplatsen _ENDAST, eller hela högskole-klassen ENDAST! Ingen vuxen som vill ha det så. Varför ska barnen tvingas till det?
  • Tom Araya
    TEDDEN skrev 2012-01-19 09:07:35 följande:
    Förskolan ska väl fan inte ha några regler om hur många eller vilka ett barn och dess föräldrar bjuder hem på kalas, det var det dummaste jag hört. Håll er till er verksamhet och låt barn/föräldrar sköta sitt privatliv själva.

Skulle jag haft barn på er förskola med sådana krav hade ni fått fixa lokal och personal som tar hand om det .
Svar på tråden Barnkalas verkar vara en HET potatis...