• Jenny054

    Pappaledighet?? När då? Hur? Sen då?

    Sitter och grunnar..

    Pappan får ju vara hemma i 10 dagar efter en förlossning.
    20 dagar vid tvillingar..

    Sen så måste väl pappan vara pappaledig i minst 2 månader?
    Dom dagarna kan inte mamman ta över?!

    Eller hur?

    Men när får pappa vara ledig?
    För pappan här vill ej vara ledig i början.
    Han vill hellre vänta i kanske 1½-2 år innan han tar ut sina pappamånader.
    Kan han göra så?

    Anledningen varför han vill vänta är att, han kan ju inte göra så mycket med en bebis.
    En bebis är ju med mig stort sett hela tiden.
    En 2åring kan ju säga några ord och är lite mera livlig och ingen "blöjpåse som inte gör annat än skriker"

  • Svar på tråden Pappaledighet?? När då? Hur? Sen då?
  • Nyfiken gul

    han får ta ut dom när han vill!

    Gå in o läs på www.fk.se och välj i menyn till vänster...

  • stalis

    Visst kan han vänta. Man har rätt att spara dagarna tills barnet fyller 8 eller har gått ur första klass. Min man har nästan alla dagarna kvar ifrån de två yngsta barnen, och de kommer han att ta ut på fredagar, from i höst. Då får barnen gå fyra dagar i veckan på förskolan och en dag ledig.

  • Kajsan

    Men om pappan är föräldrarledig och inte du så kan ju inte bäbisen vara med dig hela tiden, utan är med honom?

  • Kajsan

    Men om pappan är föräldrarledig och inte du så kan ju inte bäbisen vara med dig hela tiden, utan är med honom?

  • PreMama

    Ja, jag för min del ska vänta tills nästa barn är 5 år innan jag tar ut mina tio mammadagar. Jag menar, usch så trist att behöva ta hand om en skrikande blöjpåse en gång till. Nä, nästa gång jag stannar hemma från jobbet (med undantag för själva förlossningen förstås) ska mina barn kunna resonera, diskutera och argumentera för sina åsikter. Annars är det ju ingé roligt.

  • Myran H

    "Blöjpåse som inte gör annat än skriker"? Kan inte göra något med en bebis? PÅ 1 1/2-2 ÅR??? Har ni någonsin TRÄFFAT ett barn?

    Ursäkta, jag blev bara lite chockad. (Pappaledig på heltid med en 15-månaders, har varit hemma på halvtid sedan han var något halvår ? och det har varit störtroligt, arbetsamt, fascinerande och underbart hela tiden.) Man gör väl som man vill, men... "blöjpåse"? Kan inte göra något med en bebis? Vad?!?!?!? Jag förstår det inte, helt enkelt.

  • Blå fågel

    Jag kan förstå lite att han vill vänta lite att vara ledig, men inte behöver han vänta 1,5 år. Ett blöjpaket som skriker kan man väl inte se dom som när dom är små, och änn mindre när dom är 1 år.

    Min man har varit pappaledit en dag i veckan sen sonen var 6 månader. Han har aldrig varit barnkär på något sätt, men uppskattar det mycket och ännu mer nu, 9 månader.

  • guldstjärna

    man kan ju inte ta ut ledigt tillsammans så han måste ju vänta tills du inte tar ut fp. eller så får han ju använda de dagar du inte tar om du inte tar ut fulla veckor.

  • Kagi

    Jag har heller aldrig varit barnkär, men har uppskattat mycket att vara hemma mycket med mina barn.

  • FoxyLiz

    Jag tycker att det lät helt fel att en pappa inte skulle vilja ta ut sin ledighet förrens barnet är 1½-2 år!
    Visst kanske det kan bli besvärligt första månaderna om mamman ammar,men 2 år! et är väl å ta i.meningen är väl att far och barn ska knyta an och få ensam tid tillsammans, helst så fort som möjligt. Min sambo ska vara pappaledig nu och våran dotter har precis fyllt ett. Han ska vara hemma med henne i 7 månader.

  • Omorfia

    Ska mamman vara hemma med barnet tills hennes dagar är slut och sen sätts barnet på dagis tills pappan känner för att ta ut sina dagar?

  • Dickman

    Varför vänta så länge? Min karl ska ta vid när Linnea är 1 år precis.

  • Mrs Jane Doe

    Hos oss började maken vara f-ledig när dottern var ca 4 månader och jag började jobba deltid...

    Som svar på dina frågor:
    "Sen så måste väl pappan vara pappaledig i minst 2 månader?"
    Ingen "måste" någonting.
    Om ni inte vill använda pappans "öronmärkta" dagar så är det upp till er... Ska man vara riktigt petig så är faktiskt _hälften_ av f-dagarna pappans, och de han inte vill/kan använda - förutom de 60 "öronmärkta" dagarna - _får_ han skriva över på dig... men det vet du kanske redan (?)...

    "Dom dagarna kan inte mamman ta över?!"
    Nej!

    "Men när får pappa vara ledig?"
    Han får vara ledig precis när han/ni vill att han ska vara ledig... (fram till barnet fyller 8 eller går ut första klass)

    "För pappan här vill ej vara ledig i början.
    Han vill hellre vänta i kanske 1½-2 år innan han tar ut sina pappamånader.
    Kan han göra så?"
    Ja, så kan han göra, om det är det han/ni vill...

    "Anledningen varför han vill vänta är att, han kan ju inte göra så mycket med en bebis.
    En bebis är ju med mig stort sett hela tiden.
    En 2åring kan ju säga några ord och är lite mera livlig och ingen "blöjpåse som inte gör annat än skriker" "

    Det där förstår jag inte alls... _vad_ är det han _inte_ kan göra med en "bebis"? Varför är "bebisen" med dig hela tiden? Barn börjar "säga några ord" betydligt tidigare än i 2-årsåldern... och hade jag haft en partner som kallat vårt barn för en "blöjpåse som inte gör annat än skriker" hade jag 1) aldrig skaffat barn med honom... eller om det visade sig efteråt 2) bett honom fara och flyga...

  • Nemesis

    Jag var hemma med våran första dotter från då hon var 4 månder och 8 månader framåt
    var det bästa jag har gjort i hela mitt liv min fru pumpade gladerligen ut så jag kunde*amma* våran dotter.
    jag skulle gärna se mer pappor som tog en längre pappaledighet om det fanns möjlighet

  • Myran H

    Man kan kanske tro att man har tillräcklig pappakontakt med sitt lilla barn på kvällar och helger, men ack vad man bedrar sig i så fall ? det var så himla tydligt redan första dagen jag var ensam med lillmyran HELA DAGEN. Det var en helt annan grej än att vara en HALV dag med honom, bara en sådan sak. Att sedan gå från halva veckor till hela veckor var ytterligare ett steg som kändes större än man kunde trott, men tusan så stort och härligt. Jobbigt också förstås, på sitt sätt, men det ska man ju OCKSÅ dela på. Särskilt om man vill förstå hur ens partner har det ? om man gör helt olika saker i längre perioder får man det bara svårare att haja varandra. Om man är den enda som vill vara heltid med barnet så kan man glädjas hur mycket som helst åt sin "lediga" tid, men kanske inte förvänta sig tillräcklig förståelse för hur jobbigt det ändå kan vara. Varning för klyftor!

Svar på tråden Pappaledighet?? När då? Hur? Sen då?