Min 15 åring får 750 kr/mån. Det ska räcka till kläder, bensin till moppen, mobiltelefonen, godis, tidningar, bio, frissan, presenter, ja i princip allt.
Jag betalar för skor och ytterplagg, som hon behöver.
Sen tycker hon att hon vill handla mer kläder, för att det är roligt. Hon har därför skaffat sig jobb i byn. Har jobbat sedan hon var 13 år, först i byns mataffär och nu på byns pizzeria. Hon tjänar ca 800-1500/månaden. Dessa pengar ser hon som sina handla vad jag vill för pengar och själva månadspengen på 750 kr sparar hon oftast.
Förra sommaren åkte hon iväg på språkresa, där hon bidrog med 10000 kr själv med dessa insparade pengar.
Nu har hon börjat fundera på att spara ca 8000-10000 kr/ året och göra detta i tre år tills hon får körkort så att hon kan köpa en bil sedan.
Vi har betalt moppekort och kommer att betala körkortet också. Lättare att få jobb och sådant då, tycker vi.
Vi erbjuder också pengar för visst jobb hemma, som tvätta bilen, klippa gräset, bära in ved mm
Vår 13:åring har 250 kr/månaden. Men vi funderar på att snart också ge henne samma summa med det ansvaret som då ingår. Det är bra att barnen får lära sig att hantera pengar i tid. Gör man av med pengarna, ja då är de slut. Men möjligheten att tjäna pengar finns alltid här, om man vill.
Nu har vi också börjat premiera bra betyg. MVG, ger 500 kr/prov, VG, ger 250 kr. Detta ger vi. Har hört att vissa ger 100 kr för ett G och att de får då också betala tillbaka 500 kr för ett IG. Vi kör inte för G eller IG.