• Nelliepop

Hur mycket får din 15 åring i månadspeng??

Min älsta son fyllde nyss 15 år.. Dax att han får barnbidraget nu tycker han??

Får eran 15 åring det?? Och vad ska pengarna räcka till??

1050 räcker ju inte till kläder ,bensin pengar till mpoe o nöjen???

Hur gör ni?? kan ni ge mig lite tips.... Glad        

• Svar på tråden Hur mycket får din 15 åring i månadspeng??
  • Amanda 762

Jag är 15år och får 1400 i månadspeng, sen får jag pengar till ytterkläder, bio med vännerna, buss/tågresor, fika/mat på stan, hårprodukter (kan bli lite mycket ibland..), mobil, ibland får jag även pengar till shopping. Får inte pengar för provresultat utan för termin och slutbetygen, men nu när jag sköter skolan händer det oftare att pappa ger mig lite extra :) Jag tycker det är helt okej då han är ensamstående förälder och för tillfället inte tjänar så bra :)

• Trollmamma till 4
    Amanda 762 skrev 2012-03-03 09:45:35 följande:
    Jag är 15år och får 1400 i månadspeng, sen får jag pengar till ytterkläder, bio med vännerna, buss/tågresor, fika/mat på stan, hårprodukter (kan bli lite mycket ibland..), mobil, ibland får jag även pengar till shopping. Får inte pengar för provresultat utan för termin och slutbetygen, men nu när jag sköter skolan händer det oftare att pappa ger mig lite extra :) Jag tycker det är helt okej då han är ensamstående förälder och för tillfället inte tjänar så bra :)
    Inte illa

Va gör du för de 1400 kr då du ändå får pengar utöver?

97 03 03 11
  • sjöberg75

Vår dotter är 15 & får 700 kr i mån.
    Utöver de pengarna betalar vi kontantkort till mobil samt busskort & ridskola.
    Hennes pengar ska räcka till fika, smink, bio, kläder & andra nöjen mm  

• NollSjuTjugo

Min dotter blir 14 i år, hon får barnbidraget. Det ska räcka till kläder, smink, nöjen, ladda kontantkort, äta ute (om inte vi vuxna bestämt att vi ska äta tex pizza). Större klädinköp får hon hjälp med liksom frisörbesök med rimliga mellanrum. För att få sina pengar ska hon: sköta skolan (läxor, prov, komma i tid, inte skolka) städa sitt rum (damma, dammsuga, torka golv 1ggr/vecka både hos mig och sin pappa) hjälpa till med lättare vardagssysslor (tex dammsuga hall/kök, bära ut sopor, passa lillebror när jag pinkar valpen etc) dessutom lagar hon mat hos mig 1 ggr/vecka.

• AngelWithoutWings

Jag fyllde 15 för drygt en vecka sen och har fått mitt barnbidrag sen i januari. Med undantag från när vi gjorde om mitt rum så har jag betalt allt jag köpt sen dess! Får alltså 1050. Har dock jobbat i ett halvår med så jag har sparat ihop en del pengar som jag ska ha till min språkresa. Ca 6 000. Passade b.la på nu på bokrean och köpte en bok för 95 ist för 179! Det kallar jag fynd ;) Sen vet jag väl inte direkt om min mamma tyckte det va en så nödvändig bok, var en om One Direction ^^

• Eldig72
    AngelWithoutWings skrev 2012-03-04 19:43:34 följande:

Jag fyllde 15 för drygt en vecka sen och har fått mitt barnbidrag sen i januari. Med undantag från när vi gjorde om mitt rum så har jag betalt allt jag köpt sen dess! Får alltså 1050. Har dock jobbat i ett halvår med så jag har sparat ihop en del pengar som jag ska ha till min språkresa. Ca 6 000. Passade b.la på nu på bokrean och köpte en bok för 95 ist för 179! Det kallar jag fynd ;) Sen vet jag väl inte direkt om min mamma tyckte det va en så nödvändig bok, var en om One Direction ^^

Låter kanon! Du kommer att ha mycket glädje av att själv sköta din ekonomi redan nu!
  • Basi

Dottern är långt ifrån 15 ännu men denna tråd var verkligen intressant.
    Man minns när man själv var 15, då fick jag ta hand om barnbidraget själv. Det skulle räcka till mobilen, nöjen och kläder. Den första tiden gick hela bidraget till mobilräkningarna men snabbt insåg jag att det var alltför höga räkningar på mobilen när det inte blev pengar över till annat. Det är så att man skall lära av sina misstag och jag hoppas att jag vågar ge ansvaret åt dottern att hantera sina egna pengar sen när hon blir 15.

• MissMay

Jag fick som 15 åring 600kr i månaden och det skulle räcka till frisör vart 3 månad och sedan mina hygienartiklar, smink och nöjen.
    Resten stod mina föräldrar för med viss mån såklart när det gällde kläder. 

• GustafM

Min 15-åring får barnbidraget och det skall räcka till småutgifter(bio, hyra film, hårvax etc)+mobilen.

Jag betalar alla kläder, busskort etc då kläder (speciellt vinterkläder) helt enkelt är för dyrt för att han skall kunna betala det själv. Betalar även och alla kostander som har med hans idrottande att göra, tycker det är viktigt och vill inte att han skall sluta bara för att han tycker att han behöver pengar till annat. Nu när han fyllt 15 tänker jag också se till att han skaffar ett extrajobb så han får lite koll på pengars värde..

Försöker annars vara ganska hård på att han får klara sig på på bidraget och inte springa och be om extrapengar, dyrare saker får helt enkelt vänta till jul och födelsedagar om det inte är panik.

• Heisan

Min 14-åring får runt 800:-. Jag betalar en del utanför de pengarna, b la gymkort o busskort o i sommar ska hon åka på en språkresa, frisör o liknande betalar jag när jag har möjlighet..

När du tittar på himlen vad ser du då? Stjärnorna eller universum?
Svar på tråden Hur mycket får din 15 åring i månadspeng??