• josen 1

Flyttpacka - hur gör man?

Jag ska börja packa inför en flytt.
    Men hur gör man för att sakerna inte ska gå sönder? Jag tänker på t ex glas och grytor med glaslock?
    Och vad behöver man mer tänka på?

• Svar på tråden Flyttpacka - hur gör man?
  • fesun

Glas och porslin brukar man slå in med tidningspapper eller dylikt :)

• Millan83

Börja med allt som ni inte "behöver". Packa böcker, prydnadssaker, sånt porslin ni inte kommer behöva de sista dagarna etc. Förråd och garderober som innehåller saker ni inte heller använder. Spara ett par tallrikar och sånt så att ni klarar er. Packa sedan det i en väl märkt låda så ni vet var den finns på det nya stället. 

Porslin och såna saker som kan gå sönder kan man packa i kläder och/eller handdukar. Då får man med det också! 

• Famlan

Man kan faktiskt plocka ner nästan allt vid en flytt. 
    Beror visserligen på hur lång innan man börjar packa.

Det kan man ha kvar uppe är lite kläder, tallrikar och bestick samt lite köksredskap så att man klarar sig och sängkläder..
    Allt annat är bara att packa ner eftersom. 

• Millan83

Om man vill vara extra strukturerad kan man välja efter två olika strategier också:

Packa ner rum för rum, dvs allt ur sovrum1 packas tillsammans.

eller

Packa ner i sakkategorier! Alla prydnadssaker från hela boendet tillsammans, alla böcker tillsammans osv!

Har flyttat en del men är nu äntligen "framme"!  

• hymafr

Packa efter principen att det du kommer behöva sist innan ni flyttar samt först efter ni flyttat ska vara mest lättillgängligt. Dvs så här års kan du packa ner julgrejerna längst ner i en låda du packar upp sist, medan vårkläderna ska gå snabbare att hitta.

Det beror ju också på hur er flytt ser ut. Det finns de som flyttar allt på samma gång, medan en del har möjlighet/väljer att t ex lagra en del kartonger/grejer hos t ex sina föräldrar för att slippa trängas med flyttkartonger hela tiden innan allt är uppackat.

• josen 1

Okej. ytterligare en dum fråga, rullar man in varje glas i tidningspapper och sedan lägger i en flyttlåda, eller måste man fylla hela kartongen med tidningspapper med för att de inte ska kunna röra sig och slå emot varandra? Tråkigt om alla glas går sönder :)

• Millan83
    josen 1 skrev 2012-01-20 10:17:23 följande:
    Okej. ytterligare en dum fråga, rullar man in varje glas i tidningspapper och sedan lägger i en flyttlåda, eller måste man fylla hela kartongen med tidningspapper med för att de inte ska kunna röra sig och slå emot varandra? Tråkigt om alla glas går sönder :)
    Rulla in ett glas i taget! Behöver inte fodra kartongen med det. Dock gjorde jag så när vi flyttade kristallglasen att jag la prydnadskuddar i botten och överst för att det skulle vara lite extra stötdämpning! Det gjorde jag inte till de vanliga glasen.
  • Jackie85

Flyttlasset går imorgon för min del och halva lägenheten är fortfarande inte nedpackad. Tips? Jag har packat ner allt som står inne i skåp så det finns nästan inga lösa prylar kvar längre utan bara kläder, sängkläder och ALLA möbler och elektronikprylar som skall monteras ner. Hur hade ni gjort?

• lurv

Är du lite smart så packar du glas och porslin i handdukar, det är mer tåligt än tidningspapper och så slipper du dessutom diska allt när du packar upp det. Räcker inte dina handdukar så använd kläder och lakan.

• Salsan

Jag packade ömtåliga saker i skumgummitvättlappar istället för tidningspapper för att slippa diska allt när jag packade upp. supersmidigt.

• Kimona

Bara att packa in i tidningspapper och lägga i lådor.

Mitt tips är att packa ner "köket" först (porslin och redskap du inte behöver) och äta på papptallrikar innan flytt sedan. Lämna bara kvar sånt som är enkelt att packa på flyttdagen.

Sedan vardagsrummet med allt vad det innebär. Prydnader, böcker, tavlor.... Allt du inte måste ha.

Samma gäller sovrum.

Kläder, lakan, gardiner och liknande brukar jag lägga i väskor jag har (typ bagar och resväskor) och även i tvättkassar och sopsäckar.

Smutstvätt som inte hinner tvättas innan flytt läggs i en säck/låda som markeras med smutstvätt och så kan man lägga tvättredskapen där också.

Det lättaste är att inte springa hit och dit utan ta rum för rum och markera tydligt på lådorna så går allt mycket fortare.

• Kimona
    josen 1 skrev 2012-01-20 10:17:23 följande:
    Rulla ett glas i taget. Tallrikar räcker det med att du lägger en bit tidningspapper emellan varje och sedan runt själva tallrikshögen
  • Kimona
    Jackie85 skrev 2012-01-20 10:23:07 följande:
    Flyttlasset går imorgon för min del och halva lägenheten är fortfarande inte nedpackad. Tips? Jag har packat ner allt som står inne i skåp så det finns nästan inga lösa prylar kvar längre utan bara kläder, sängkläder och ALLA möbler och elektronikprylar som skall monteras ner. Hur hade ni gjort?
    Kläder och sängkläder packas i väskor och sopsäckar (lådor går men tar mer plats) och elektronikprylar i lådor (därför bra att spara originallådorna) och markera tydligt om det är ömtåligt.

Möblerna hade jag monterat ner medan lådor och annat flyttas till flyttbilen om det inte går att göra innan.
Svar på tråden Flyttpacka - hur gör man?