• Anonym (tjuven)

socialen e fortfarande kvar i medeltiden..

det e år 2012 men jag och min kille kan fortfarande inte bo ihop.
    jag har det stadigt ekonomiskt. har ett sparande från min föräldrar och en del arv som tillsamma är på minst 250 000 vilket ska gå till bil, körkort och en dag köpa hus.
    min man har inte detta, han e uppvuxen med två föräldrar som både varit alkolister och narkomaner, blivit pappa vid 16 års ålder och därför ingen utbildning har mera en ett körkort/truckkort, därför går han på soc.
    vi var först särbos men när vi fick reda på att vi var gravida ville vi självklart att vi skulle bo tillsammans som en familj. att vårt barn skulle ha en mamma och pappa att väcka på morgonen!
    MEN nej! det går inte för sig... för om min kille skulle vilja skriva sig hos mig skulle jag få betala för han! jag skulle behöva ta mina pengar som min föräldrar sparat ihop till och jag ärvt efter betydelsefulla personer i mitt liv!!
    alltså i sverige idag kan en person som har det hyfsat ekonomiskt och en person som måste gå på soc inte leva tillsammans utan att den på soc ska bli den lilla rövslickaren på den andra eller ska jag säga en liten playboykanin på hefner!!
    så jävla ledsen och besviken vf inte man kan komma överrens med soc att dom betalar halva hyran och jag resten!

just nu lurar vi soc ja ni ser rätt vi snor era skattepengar för att reglerna e åt helvete.
    min man e hemlös men bor hos mig han e inte skriven här. vi har sagt att vi inte e tsm längre men de e vi. vi kommer få göra så här tills min man får jobb och blir av med soc men när de blir.. ja vem vet?? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-20 11:23
    det jag vill är att soc ska betala halvahyran för min kille. jag har inget jobb för jag studerar.
    har lägsta föräldrarpenningen och ett csn bidrag på en tusenlapp och barnbidraget.

• Svar på tråden socialen e fortfarande kvar i medeltiden..
  • Anonym (less)

Man får inte socialbidrag så man kan lalla runt, man får det man behöver för att överleva så man inte ska vilja gå på soc.bidrag resten av sitt liv. Varför skaffar din kille inte sig ett jobb? Är han för lat? Han får ju gratis pengar av staten varför ska han då anstränga sig?

Jag jobbar med sånna som din sambo varje dag, jag blir så less när dom säger att dom inte får nån hjälp. Om ni bara visste hur mycket det kostar.

• krogen
    Anonym skrev 2012-01-22 08:38:23 följande:
    Det är en trolltråd.
    Har du belägg för att ynglingar vill gå på soc`?
    Var och varannan trad pa FL handlar om att soka hjalp och bidrag fran soc, nu ar de flesta unga mammor/mindre unga mammor som plotsligt blivit ensamma. I dom tradarna dyker det upp kommentarer och rad fran folk som fatt hjalp alldeles for latt.

Men nej, soc har aldrig existerat som losning for mig och jag jobbar inte i den branschen. Sa jag har inte tillgang till forskning eller statistik.

Nagon som jobbar pa soc, hur ofta far ni in ungdomar som vill ha hjalp med att flytta hemifran?
  • Krusiduller

Nu har jag inte läst hela tråden... men hur gammal är du egentligen TS ?

Du kan inte begära att soc skall betala din hyra när du har sparpengar att ta av... Hur tänker du egentligen ?

• Ravenna

Bottom line är att jag och väldigt många andra upplever det som totalt orimligt att man ska ge socialbidrag till en person som lever i ett hushåll där det finns tillräckliga inkomster. Socialbidrag ska vara SISTA UTVÄGEN, och att leva på någon annan som man känner är ett legitimt sätt att undvika att hamna där som måste finnas kvar som en acceptabel lösning. Skulle vi ta bort det alternativet så skulle det bli mycket dyrare för oss - tänk på alla invandrade hemmakvinnor som då skulle få lyfta fullt socialbidrag trots att deras män jobbade! Kostnaden skulle bli enorm och det skulle knappast hjälpa till att få folk ut i arbete. Hemmafru skulle åter bli ett vanligt yrke. Jag vet många som skulle kunna tänka sig att stanna hemma med barnen om de fick sisådär 6-7000 kr i månaden utöver mannens lön.

Det samhället vill jag inte ha.

Jag vill inte ge pengar till folk som inte behöver hjälp. Socialbidrag ska man få först när ALLA andra möjligheter är uttömda - inklusive möjligheten att dela ekonomi med någon som är villig till detta.

• Ravenna
    Krusiduller skrev 2012-01-22 09:50:55 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden... men hur gammal är du egentligen TS ?

Du kan inte begära att soc skall betala din hyra när du har sparpengar att ta av... Hur tänker du egentligen ?
    Exakt, hur tänker folk? Att det är bättre att låta andra betala notan än att behöva ta av sina sparpengar? Herrejösses. Vissa behöver en reality check. Jag har inte 250 000 kr på kontot - och jag är inte intresserad av att ge ekonomiskt bistånd till en familj som har en kvarts miljon på kontot.
  • Anonym (soc.)
    Åsa skrev 2012-01-22 01:34:44 följande:
    Det kan man tycka men jag tycker ändå man får skilja på lagregler och personliga bedömningar. Du och jag må tycka att man bör försörja en sambo men någon försörjningsplikt där finns inte.

Vad gäller rättigheter för sambor vet jag inte riktigt vilka du syftar på. Finns där något mer sambor har rätt till än att utnyttja det begränsade skyddet i sambolagen vid samboförhållandes upplösande? Och inte ställer samhället några krav på sambor utom den socialbyråkutym som diskuterats i tråden, som även bortsett från andra faktorer bara berör den som ansöker om försörjningsstöd.
    Äntligen nån som jag kan tänka lite utanför boxen "det är så man gör"
  • krogen
    Ravenna skrev 2012-01-22 09:58:59 följande:
    Bottom line är att jag och väldigt många andra upplever det som totalt orimligt att man ska ge socialbidrag till en person som lever i ett hushåll där det finns tillräckliga inkomster. Socialbidrag ska vara SISTA UTVÄGEN, och att leva på någon annan som man känner är ett legitimt sätt att undvika att hamna där som måste finnas kvar som en acceptabel lösning. Skulle vi ta bort det alternativet så skulle det bli mycket dyrare för oss - tänk på alla invandrade hemmakvinnor som då skulle få lyfta fullt socialbidrag trots att deras män jobbade! Kostnaden skulle bli enorm och det skulle knappast hjälpa till att få folk ut i arbete. Hemmafru skulle åter bli ett vanligt yrke. Jag vet många som skulle kunna tänka sig att stanna hemma med barnen om de fick sisådär 6-7000 kr i månaden utöver mannens lön.

Det samhället vill jag inte ha.

Jag vill inte ge pengar till folk som inte behöver hjälp. Socialbidrag ska man få först när ALLA andra möjligheter är uttömda - inklusive möjligheten att dela ekonomi med någon som är villig till detta.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (_Vet_) skrev 2012-01-22 06:08:12 följande:
    Igen då: du kan inte jämföra A-kassan med hemförsäkrningen, eftersom 70 procent av A-kasseutbetalningarna är skattemedel. Ubetalningarna från hemförsäkringen finansieras HELT av försäkringstagarna själva.

Jag tycker att ska skattemedel överhuvudtaget gå till utbetalningar till privatpersoner, så ska det vara på samma villkor till alla medborgare i landet. Vill man ha mer och bättre villkor, får man ta privata inkomstförsäkringar.

Inser du inte att de två skilda systemen vi har nu - med de SGI-baserade ersättningarna å ena sidan, och socialbidrag å andra sidan - slår väldigt orättvist beroende på var man befinner sig i livet när man råkar bli sjuk, eller råkar ut för en olyckshändelse, eller blir gravid eller arbetslös..?
    Då antar jag att du även är för att ALLA människor oavsett inkomst betalar samma summa i skatt!
    Så en som tjänar 50 000kr/månad och en som tjänar 18 000/ månad betalar in exakt samma summa varje månad i skatt.

För varför skall de som tjänar mer betala in högre summor i skatt och sen vara hänvisade till privata alternativ om de blir sjuka/arbetslösa.

Ett sådant tänk som du har gör ju att drivkraften att utbilda sig och ta ansvar innan man t.ex. skaffar barn minskar ännu mer!
Svar på tråden socialen e fortfarande kvar i medeltiden..