Inlägg från: Anonym (Cat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Cat)

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Bra tråd!
    Är lite (väldigt) korkad när det gäller sånt här... Men vad är det värsta som kan hända?
    Kan dom komma åt mitt namn? adress?

Tycker det är fruktansvärt att dom vet min mailadress nu...känns så otäckt! Har förstått nu att man ska ha en skräpmail för såna här forum. Men trodde faktiskt det var säkrare...

Men vad kan dom göra med min mail då? Var inte hela mitt namn i den adressen, men om den läggs ut kan fäl folk känna igen den ändå...

Kan dom komma åt innehållet i mailen då? Hade inte samma lösen där som här. Och jag har bytt lösen både på FL och vanliga mailen nu.  Kan jag andas ut då?
    Är så rädd att hackaren ska komma åt min mail!!! =(
    Blir helt paranoid att dom ska komma åt Facebook, andra forum, myndigheter, bank osv...  Trots att jag har olika lösen på dom. Ska jag behöva byta på allt nu?

• Anonym (Cat)
    jaghopparhögt skrev 2012-01-21 00:17:59 följande:
    Det tror inte jag heller, inte heller att man är säker om man ändrar lösenord för troligtvis har sidan massor med hål. De hålen som är fixade nu har ju funnits där länge. Massor med olika hackare kan ha varit inne och plockat saker ur databasen. Skillnad är att igår upptäcktes det. Antagligen för att hackaren igår använde sig av en sökmetod som gjorde att sidan blev väldigt seg. En duktigare hackare kan utnyttja säkerhetshålen utan att det märks.

Så det är inte säkert att det hjälps att man bytt lösen nu?

Men det är "bara" info man har på FL som dom kan komma åt?
    Andra sajter kan dom inte komma åt om man nu inte har identiskt lösen på alla sidor?

Skriver väl inget jättehemligt här. Men man vill ju helst inte att alla ska få läsa det i kombination med mailadressen...   
  • Anonym (Cat)
    roffe skrev 2012-01-21 00:49:16 följande:
    Byt lösenord på emailen då.  Tänk på att blanda bokstäver och siffror så tar det längre tid för programmen att knäcka era lösenord.

Oftast ger det ju inget speciellt att försöka ta en mail av vem som helst utan det sker ju oftare om det finns något speciellt dom är ute efter. Tex blev jag hackad i ett spel en gång, så att någon annan spelade wow på mitt konto. Jag anmälde kontot som hackat, företaget ifråga kollade upp varifrån personen som spelade nu sitter och det var inte min ip-adress, så jag fick tillbaka kontot.

Jag vet även de som fått tillbaka sina hackade emailkonton på hotmail oxå. 

Och det med anmälda inlägg som inte plockats bort, jag tror nog moderatorerna här har annat att göra en fredag än att sitta på familjeliv, kanske har dom ett familjeliv i den verkliga världen oxå. Dom gör nog allt dom kan.  

Sen undrar jag varför folk ens skaffa emails osv om dom inte ens fattar hur det fungerar. Läs på innan så slipper ni få panik över sånt här. Det är ju som att jag skulle köpa en bil utan att veta hur den fungerar, det är liksom ingen bra kombo.  

För att skaffa bil, eller iaf för att köra den måste man ha körkort. Körkort får man genom utbildning och man måste klara prov som går igenom alla områden. En mailadress eller ett alias på en community kan alla med dator skaffa, räcker med en luddig instruktion från nån bara hur det ska loggas in och hur man skickar mail. Och sen behöver man inte kunna allt om hackning och  it-säkerhet för att kunna ta sig ut på nätet..
  • Anonym (Cat)
    Anonym (tänk lite) skrev 2012-01-21 00:58:10 följande:
    Det kan du lösa genom att byta nick. Då går det inte att koppla hop nicket med mailen.

Funkar det verkligen så?
    Så om man byter användarnamn så går det inte att koppla ihop med mailadressen? Låter ju bra... 
  • Anonym (Cat)
    roffe skrev 2012-01-21 01:04:19 följande:
    Nej men det är ju bra om man vet hur saker fungerar? För sin egen säkerhet. Och för sina nerver haha så man slipper få panik och istället t ex byter lösenord och tar det lugnt :) 
    Absolut! Men man tänker kanske inte så förrän det väl händer något!
    Och när det gör det så är det väl bara bra att folk kan fråga och dom kunniga kan svara förståligt och sakligt?
    För då lär sig folk något då iaf...  
  • Anonym (Cat)
    Anonym (tänk lite) skrev 2012-01-21 01:04:26 följande:
    Spelar ingen roll eftersom att nicket  ändras på det du skrivit innan om  du inte väljer dold ändring.
    Fast nu googlade jag på mitt gamla alias+familjeliv och mina inlägg kom upp då.
    Jag valde inte dold ändring... =( 
  • Anonym (Cat)

Men även nu då om det går att kolla upp vilka inlägg som skrivits, och hackaren har tillgång till mailadressen, så är det lungt i övrigt? Dom kan inte komma åt andra lösen till alla andra sidor man använder?
    Det är "bara " ens uppgifter familjeliv" som  kan skadas? 

• Anonym (Cat)
    Anonym (tänk lite) skrev 2012-01-21 01:15:45 följande:
    Jag får inte upp mitt och även om det skulle komma upp så måste man veta vilket nick man söker.

Jo men om en hacker har det nicket i en lista, och söker på det, då kommer det ju upp på Google då...Iaf för mig då...
  • Anonym (Cat)
    Anonym (tänk lite) skrev 2012-01-21 01:23:59 följande:
    Hackaren har tillgång till krypterade lösenord och byter man lösenord så är det kolugnt.
    För att komma åt det gamla lösenordet och kunna ha användning av det för att göra något alls så måste de ju få det att lossna. Det är inte lätt...
    Har man dessutom bytt lösenord så om de mot förmodan skulle lösa det så är ju det gamla lösenordet inaktuellt.

Ok, låter ju bra! =)
    Men måste man byta lösen på alla sidor där man har inloggning nu, eller räcker det här på FL?
    Har inte identiska lösen någonstans...  
  • Anonym (Cat)
    Anonym (mu) skrev 2012-01-21 01:29:22 följande:
    Det är bra att du känner dig trygg. Vi får väl se vad som ingår när dumpen dyker upp på nätet.

Vad menar du nu?
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt