• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Anonym (inte med) skrev 2012-01-21 21:24:52 följande:
    Vad du har för mail hit är skitsamma nu. Det är väl om du haft lösenord som är detsamma som det lösen du haft här tidigare. Men byter man ut allt sånt, så är det bara att hoppas på att de inte redan har varit på besök.

Använd ALDRIG samma lösenord på flera siter. I synnerhet inte till mailkonton os v, som kan vara lite kinkigt om någon obehörig får tillgång till.
    Har inte haft samma lösen till olika konton. Allt verkar vara i sin ordning när jag loggar in på andra adresser men hur vet jag att dom inte har härjat runt där?

VET vi med säkerhet att hackarna bara kom åt mail och krypterade lösenord?
  • Anonym

Är det någon mening med att radera känsliga trådar ur favoriter? Om dom skulle ha kommit över vem som skrev dom menar jag? Eller är det kört och gör ingen skillnad om dom redan har hackat det? Är det bra att radera dom för framtida hackningar om inte annat?

• Anonym
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-21 21:40:34 följande:
    Varför i allsindar lagrar de e-postadresserna i klartext???
    Är detta verkligen OK enligt PUL (personuppgiftslagen)? Det kan jag knappast tro.
    Hur är du hackad?
  • Anonym
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-21 21:40:34 följande:
    Varför i allsindar lagrar de e-postadresserna i klartext???
    Är detta verkligen OK enligt PUL (personuppgiftslagen)? Det kan jag knappast tro.
    Du har godkänt lagring av personuppgifter enligt medlemsavtalet som du godkänner då du blir medlem så det är lagligt ja.
  • Anonym
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-21 21:47:29 följande:
    Kollade snabbt upp PUL (lagen.nu/1998:204):

"31 § Den personuppgiftsansvarige skall vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas. Åtgärderna skall åstadkomma en säkerhetsnivå som är lämplig med beaktande av

a) de tekniska möjligheter som finns, b) vad det skulle kosta att genomföra åtgärderna, c) de särskilda risker som finns med behandlingen av personuppgifterna, och d) hur pass känsliga de behandlade personuppgifterna är.

"
    Ja, hur pass känsliga är de behandlade personuppgifterna??
    Användarnamnen kan kopplas till inlägg i forumet som är av känslig natur och till en e-mailadress, som i värsta fall kan ledas till en verklig person.

Det handlar om handhavandet och är något helt annat men du har godkänt själva lagringen.
  • Anonym

Ponera att jag avregistrerar mig, försvinner kopplingen till mig på alla mina trådar då eller kan någon som vet att jag är jag för all framtid koppla ihop dom till mig? Självklart inte dom trådarna som har mitt nick utan dom anonyma menar jag. Är mejlen man hade till sitt konto här för alltid sammankopplad med ens gamla nick som man avreggar, om fl blir hackat och någon sprider ut det?

• Anonym
    Anonym (Hackad) skrev 2012-01-21 21:55:56 följande:
    Ja, jag har godkänt lagringen, men FL kan inte friskriva sig från ansvaret för datasäkerheten för mina personuppgifter.
    Jo det kan dem därför att PUL säger att de ska göra det de kan och att eventuella åtgärder ska vägas mot kostnaden. Anses det för dyrt behöver de inte, anledningen till detta är att det annars skulle sluta med konkurs för oändligt många småföretag.
    Även det står med i användaravtalet vilket iofs är onödigt eftersom det ingår i PUL.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-21 21:58:47 följande:
    Jo det kan dem därför att PUL säger att de ska göra det de kan och att eventuella åtgärder ska vägas mot kostnaden. Anses det för dyrt behöver de inte, anledningen till detta är att det annars skulle sluta med konkurs för oändligt många småföretag.
    Även det står med i användaravtalet vilket iofs är onödigt eftersom det ingår i PUL.
    Jag frågade för flera år sen varför dom skulle ha all min info inkl skostorlek och hårfärg för att skriva här och fick inget svar. Jag menar herregud, räcker det inte med en epost och lösenord för att vara medlem? Om det händer något kriminellt här så kan dom ju faktiskt spåra medlemmarna på ip-numret med hjälp av polisen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-21 22:01:14 följande:
    Jag frågade för flera år sen varför dom skulle ha all min info inkl skostorlek och hårfärg för att skriva här och fick inget svar. Jag menar herregud, räcker det inte med en epost och lösenord för att vara medlem? Om det händer något kriminellt här så kan dom ju faktiskt spåra medlemmarna på ip-numret med hjälp av polisen.
    Det har jag också ifrågasatt många gånger.  Låt mig säga såhär: det är inte poppis att ifrågasätta redaktionens beslut. Tyst
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt