Inlägg från: Anonym (faaaaaaaaan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (faaaaaaaaan)

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

oOOo oOOo skrev 2012-01-22 10:27:16 följande:
    Google har robotar som ständigt söker av nätet efter nya/uppdaterade sidor. FL har bett google öka sin crawl rate för FL vilket de verkar ha gått med på. Bra gjort av FL och google tycker jag. Detta kommer göra att sidorna indexeras om fortare.
    Det är jättebra men förändrar inget i praktiken eftersom man vid signaturbyte inte fick med sig citerade inlägg och annat. Om man vid ett signaturbyte lyckas byta ALLT så är det ju en annan sak men när det finns så mycket luckor spelar det ju ingen roll.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Forumvärd skrev 2012-01-22 14:29:01 följande:
    Vi har även vidtagit åtgärder så att inte signaturer ska kunna återanvändas av obehöriga.
    Det innebär att endast den som varit ensam "ägare" av ett användarnamn kan återanvända det.
    Så man kan byta tillbaka till en tidigare signatur men om jag avslutar ett konto och sedan vill ha det gamla nicket med ett nytt konto kan jag inte välja det? (Vill bara dubbelkolla att jag fattar.)
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-22 20:11:07 följande:
    Ja, fast vad man måste inse är att möjligheterna inte är obegränsade. Vill man vara helt säker, så skriver man inget som man inte kan stå för i slutändan. FL har inte släppt ut några uppgifter överhuvudtaget...de har blivit snodda på dem genom intrång i deras databas. Det är inget som har legat öppet för vem som helst att nalla av. De flesta siter har någon sorts sårbarhet för attacker, vissa mer och andra mindre. Men FL har liksom inte direkt samma möjlighet till säkerhet som de har på en bank te x.

De informerar om sådant INNAN du registrerar ditt konto, därmed så kan vi inte sitta och skrika på FL för det här nu. Sen kan man ju tycka, att dessa hål borde ses över....men det gör ju ingen skillnad just nu.

Sen är det hashade lösenord som släppts, och igår hittade jag ingenstans där någon hade lyckats få fram strängarna till klartext. Därmed så lär många redan ha hunnit byta sina lösenord.

FL har skyddar efter bästa förmåga, vilket de också förklarar i användarvillkor. Det yttersta ansvaret för vad som KAN komma ut vid eventuella attacker, det är du som skriver.
    Det som är geten i den här höstacken är ju att man när man regade sig på FL var tvungen att lämna personlig information och att riskerna ändå mörkas. Det står ju att de delarna är dolda och inte visas publikt (minns inte formuleringen). Vi är uppenbart många naiva (eller f d naiva ska jag kanske skriva) forumanvändare som faktiskt trodde att man var helt skyddad så länge man själv inte avslöjade sin riktiga identitet utan hade en signatur som inte kan kopplas till en som person.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym skrev 2012-01-22 20:11:31 följande:
    Hur tolkar ni det fetstilta?
    Att om man ser signaturen som berörs skriven i ett inlägg (många citerar t ex inte skriver signatur: och svarar en person) ska man trycka på den röda handen, anmäla inlägget och be att få det borttaget?
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym (faaaaaaaaan) skrev 2012-01-22 20:19:12 följande:
    Att om man ser signaturen som berörs skriven i ett inlägg (många citerar t ex inte skriver signatur: och svarar en person) ska man trycka på den röda handen, anmäla inlägget och be att få det borttaget?
    Alltså inte få hela inlägget borttaget utan signaturen enbart.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym skrev 2012-01-22 20:23:51 följande:
    Så tolkar jag det också, ändå får jag autosvar några minuter efter anmälningar om att inget kommer att göras. Jag blir knäpp på detta!
    Har du skrivit i förklaringen vilket ord du vill ha bort och varför? I så fall - maila supporten och fråga.
  • Anonym (faaaaaaaaan)

Jag undrar när FL har fått bort att trådstartar gjorda av den gamla signaturen kommer upp när man söker på den gamla signaturen även om den gamla signaturen inte ens finns med i trådarna utan den nya visas - trådarna är på något vis kopplade till kontot precis samma som problematiken med citat tidigare?

Finns någon FL-människa som kan svara på detta?

• Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-22 20:31:39 följande:
    Fast blir en site hackad, så är det ju liksom skitsamma hur dolt allt är. Dina lösenord är också dolda, det som släpptes i de publicerade listorna är din mail i klartext och ditt lösen i hashad variant.

Ja, och att folk är naiva är inget siten kan lastas för.
    Om de kräver autentiska inloggningsuppgifter så tycker jag att de kan det.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym skrev 2012-01-22 20:40:39 följande:
    Då låter du bli att regga dig där utan går vidare till ett annat forum.
    Men det vet man inte som ovan forumanvändare. Man vill inte göra något olagligt utan fyller lydigt i då man läser att dessa uppgifter är skyddade.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-22 20:43:30 följande:
    Nej varför det, de har ju talat om för dig i villkoren vad som gäller. Om du ändå väljer att regga dig, och sen skriva saker du inte kan stå för om det skulle komma ut. Då kan du väl inte lasta FL?

Det var inte så länge sen det stod om alla stackars kändisar, vars lösenord till mail os v hade kommit ut, via att gratisbio blivit  hackat. Ändå så sitter folk IGEN, och bölar över att "kan sånt här verkligen hända?". Borde inte sånt göra att man kanske blir lite mer vaksam i framtiden, och kanske går till en psykolog med sina allra innersta problem...om det nu är rena döden om det skulle komma i fel händer?
    VI har olika åsikter gällande detta. Många är okunniga gällande säkerhet på olika sighter. Och nej det är inte FLs fel. Men tydligen är vi många som inte förstått riskerna.

Att påstå att man måste gå till psykolog för att man har saker man vill prata med likasinnade om är väl inte ett helt adekvat påstående. Och det finns ju inget som säger att folk inte gör det också.

Jättebra för dig att du har sån koll på internet, att du inte drabbats och inte behöver oroa dig som många av oss andra. Hoppas att när du vet mindre än någon annan om något annat i livet att du får hjälp och stöttning i stället för "men visste du inte det, skyll dig själv".
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Anonym skrev 2012-01-23 14:25:49 följande:
    Jag har nu bytt signatur, lösen och all info om mig, samt tagit bort min bild. Men söker jag på min gamla signatur på google (läger till "site:familjeliv.se" efter min gamla signatur) kommer första raden i mitt inlägg upp och till höger min gamla signatur och bild. När jag klickar på bilden kommer jag till själva tråden, men då syns mitt nya nick och bild. Med andra ord spelar det ingen som helst roll att jag bytt, det är väldigt enkelt att spåra ändå.
    De jobbar på att ta bort detta, både i söken på FL och på google. Frågan är hur lång tid det tar.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Coccolina skrev 2012-01-23 22:47:05 följande:
    Förstår inte nojan... Varför plocka bort er helt??
    Alltså hackerna har inte tillgång till våra anonyma inlägg eller trådar... Det de har är våra nick, våra e-mail adresser och våra lösen i krypterad version. MAO så kan man koppla ICKE anonyma inlägg till en mail och har man skrivit något känsligt utan att vara anonym plus har ett mail konto som är lätt att koppla till en själv så ja då kan de om de anstränger sig koppla samman person och inlägg... Har du dock bytt namn UTAN att kryssa i rutan så har ALLA inlägg du skrivit bytt till ditt nya nick dvs att de kan inte kopplas till din mail längre!
    Med andra ord så är era anonyma inlägg inte i farozonen!

Sen ang TS fråga om att ta bort ALLA gamla trådar så tror jag faktiskt inte att majoriteten vill det utan det är en liten minioritet som inte riktigt förstått vad som hänt som är oroliga för att det skall komma ut pinsamheter. Jag skulle inte vilja att man tar bort alla gamla trådar. Vad som bygger upp ett forum är ju faktiskt till stor del också det som skrivits under åren.

Nej tror det bästa är att helt enkelt byta nick och lösen och sedan fortsätta som vanligt utan att hetsa upp sig och sitta och vara nojig. De som hackade oss från FB har inget större intresse av att läsa om våra sjukdomar, otroheter och sossdiskutioner... Det är vi själva som tror att vi är mer intressanta än vad vi egentligen är i deras ögon.

Har du bytt nick och lösenord så behöver du inte oroa dig nämnvärt. Dock kan du ju byta ut mail adress så att du inte behöver oroa dig om det skulle hända igen. Och tänk på att inte ha samma lösenord här och på mailen samt andra konton du har kopplade med mailen (typ Facebook)... Och om du skulle ha det så byt lösen där också!

Det är ju att de inte har en massa konton rakt av utan de har en lista med nick, mail och lösen... dvs Berta -
    [email protected] - nfighesy784yu39ijtgosdjgofbkjdnx (Mitt försök att härma ett krypterat lösenord )
    Arne - [email protected] - niniuhjfg8iuse8t79henuihg98u
    Kalle - [email protected] - 89u89mfv8hg89jmlmdsg9ik09gosd

Så om det nu helt plötsligt inte länge finns en Berta så kan de inte hitta inläggen som är kopplade till mailen [email protected]. För om det överallt där det förut stod Berta står Gustavia istället så går det ju inte att se vad Berta skrivit... Det är fortfarande Berta som skrivit dem men det vet bara hon och de som känner henne väl.

Och ja vad skulle de göra om de kopplade inläggen till din mail... Hmm är du inte kändis och berättat något som skulle kunna gå att sälja till skvaller pressen så kan du nog vara säker på att de inte gör något... Orka bry sig liksom. Finns inte många som är intresserade av hur gemene man tycker om hundar som bajsar på trottoare, om vad vi anser om salt och socker eller om vi ger våra barn syltsmörgåsar...

De enda som behöver oroa sig är de som haft samma lösenord på Familjeliv, mailen som är kopplad till familjeliv och på andra konton kopplade till den mailen (typ facebook, twitter bloggar osv) dessa bör snarast byta alla lösenord och ha OLIKA lösen ord på de olika sakerna!  

Men känns som många överreagerar ganska så rejält... De har inte fått lös hela era konton!! Ni är inte outade! Försök att lugna er lite istället för att hetsa upp er kring det hela. Just nu är det troligen hackerns enda vinst av sin attack... Att han fått så många att bli så oroliga och hysteriska....  

Även om du bytt användarnamn fanns dessa till idag fortfarande kvar i citat, nu är de dock ersatta med x. Många skriver dessutom ut namnet man svarar i stället för att använda citat - dessa finns fortfarande kvar. I sökfunktionen på FL och google kommer de gamla användarnamnen fortfarande upp, det är enkelt att då kolla vad det nya är och få det. Kopplat till person om man har för- och efternamn på mailen.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    FL, skulle verkligen uppskatta svar på när gamla användarnamnen försvinner från FL och google? Hacket skedde i fredags, det är tisdag nu. Väntar vi på att listan med mail och användarnamn ska komma ut eller vad väntar vi på? Jag kan förstå om ni inte kan påverka google men ert eget sök borde ni ju kunna komma med något besked gällande? Annars finns ju ingen anledning att byta nick och hålla på. Jag undrar också gällande google, nya trådar (skapade efter fredag) finns med i deras sök, uppdaterar de bara vissa delar av familjeliv eller hur funkar det? För i så fall innebär det ju att ens gamla användarnamn kommer finnas på google till dödagar.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Paksenarrion skrev 2012-01-24 20:54:50 följande:
    Google är ett separat och väldigt stort företag som FL bara kan be snällt om hjälp.

Det kommer att ta tid
    Jo det förstår jag också, google skulle utöka crawlraten om jag fattade det rätt. Jag vill veta - hur lång tid kan det beräknas ta - en vecka, en månad, ett år, när helvetet fryser till is. Nya trådar finns redan med på google, alltså kan man ju fundera på om det bara är vissa delar som uppdateras.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Forumvärd skrev 2012-01-24 21:15:17 följande:
    Hejsan!
    Google har ökat crawlraten för Familjeliv.
    Mer information om detta finns i denna tråd
    www.familjeliv.se/Forum-20-52/m63119837.html
    Hej! Jo det vet jag att de har men mina frågor var lite fler än så:

1. när uppskattas gamla användarnamnen försvinner från FL och google? Hacket skedde i fredags, det är tisdag nu. Väntar vi på att listan med mail och användarnamn ska komma ut eller vad väntar vi på? Jag kan förstå om ni inte kan påverka google men ert eget sök borde ni ju kunna komma med något besked gällande? Annars finns ju ingen anledning att byta nick och hålla på.

2.Jag undrar också gällande google, nya trådar (skapade efter fredag) finns med i deras sök, uppdaterar de bara vissa delar av familjeliv eller hur funkar det? För i så fall innebär det ju att ens gamla användarnamn kommer finnas på google till dödagar.
  • Anonym (faaaaaaaaan)
    Arcitect skrev 2012-01-25 16:02:35 följande:
    postades idag på flashback:
    Idag, 15:24 #1Medlem  
    Reg: May 2010
    Har lyckats få ut en ny lista på mail/användare/passord-hash
    Lägger upp den senare - men jag fortfarande problem att tolka passorden (tror jag har fått ut omräkningsformeln men den verkar bara funka åt ett håll)
    Tack för den! Allvarligt talat familjeliv! Kan ni nu vara så jävla vänliga att stänga hela databasen innan den förbannade listan kommer ut???
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt