• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Vissa skriver ju att det är ju "bara" ta bort alla de trådar och inlägg man skrivit. Men söker jag på mitt namn på google så blir det ju över 100 sidor, alltså 100 sidor med kanske 20 sökreusltat på varje. Hur ska man orka ta bort och gå in i varje tråd då? Tar ju en evighet..

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 22:02:43 följande:
    Det går inte att jämföra ett litet hobbyforum och FL eftersom de små är oerhört mycket känsligare för att ett fåtal medlemmar lämnar som kan innebära att hela forumet dör. Jag driver inte bara forum, jag driver flera communitys också. Jag hade inte raderat känsliga trådar, trots allt är det skribenterna som frivilligt publicerat text, inget jag eller FL tvingar någon till. Jag skulle förlora på att göra så, det gör inte fl. Vi och "mina" medlemmar har alla chanser i världen att ta reda på vad som gäller, struntar de i det är det tyvärr så att de får skylla sig själva även om det låter hårt.

Så kan man säga om allt i hela världen, de i krigsdrabbade länder får skylla sig själva, de arbetslösa, de i misshandelsförhållanden, de som blir våldtagna, de som råkar ut för olyckor, de som dör.. SKYLL ER SJÄLVA! Det fungerar ju jättebra om man vill slippa ta ansvar. Det spelar ingen roll om det är familjelivs fel eller inte, de har en sajt och de har ni blivit hackade. Det drabbar användarna, och då kan man förvänta sig någonstans att de vill sina användares bästa? Eftersom folk delat med sig av väldigt personlig info.

Så lam kommentar ens säga folk får skylla sig själv, det lindrar ju inte direkt alla tusentals människor som drabbats av det här.  
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 21:29:40 följande:
    Men FLs fel hit och dit. Det fattar väl varenda en att det inte är familjelivs fel. De har ju blivit hackade.

Men det folk är mest arga över är hur de hanterar situationen. Hur de går ut med info som inte är korrekt och försöker mörka och få det att verka mindre än vad det är. Folk har blivit bannade, blivit spärrade fårn att kommentera i trådar, hela trådar har plockats bort och de har fifflat massor.

DET ÄR HELT FEL! 

"Kodarn" skrev i forumet att det "bara" är ens användarnamn, mejladress och sedan lösenord som läckts ut. Det är inte så "bara" enligt mig.

När jag gick med på sajten så vet jag att jag har ett ansvar, men man kan ändå förvänta sig från en så stor sajt att de inte har såna här systemfel. Som det med att när man råkade ta någon annans användarnamn så fick man se alla deras trådstarter? Det är ju ett skämt! Och det är bara en liten sak i mängden av alla kryphål och fel som upptäckts.     
    Men lugna ner dig, fifflat har de inte! Att FLs sätt att bemöta kritik lämnar mycket i övrigt att önska är ingen nyhet! Att kritiska trådar försvinner och folk bannas sker på löpande band, hackare eller ej!
    De har gått ut med korrekt information under förutsättningar att de har den. Man kan inte begära att de ska släppa precis allt de vet om omständigheterna, hur, var, varför, det säger sig självt!

Jag brukar vara mycket kritisk mot FL men du går faktiskt för långt nu!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 22:07:13 följande:
    Så kan man säga om allt i hela världen, de i krigsdrabbade länder får skylla sig själva, de arbetslösa, de i misshandelsförhållanden, de som blir våldtagna, de som råkar ut för olyckor, de som dör.. SKYLL ER SJÄLVA! Det fungerar ju jättebra om man vill slippa ta ansvar. Det spelar ingen roll om det är familjelivs fel eller inte, de har en sajt och de har ni blivit hackade. Det drabbar användarna, och då kan man förvänta sig någonstans att de vill sina användares bästa? Eftersom folk delat med sig av väldigt personlig info.

Så lam kommentar ens säga folk får skylla sig själv, det lindrar ju inte direkt alla tusentals människor som drabbats av det här.  
    Läs restan av vad jag skriver och fokusera inte enbart på tre ord. Du missar liksom budskapet. Har du något att säga om budskapet i mitt inlägg?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-22 22:04:08 följande:
    Vissa skriver ju att det är ju "bara" ta bort alla de trådar och inlägg man skrivit. Men söker jag på mitt namn på google så blir det ju över 100 sidor, alltså 100 sidor med kanske 20 sökreusltat på varje. Hur ska man orka ta bort och gå in i varje tråd då? Tar ju en evighet..
    Å fl raderar ändå inte när man anmäler, trots löften! Så att sitta och anmäla så många inlägg när det ändå inte raderas är slöseri med tid och energi.
  • Anonym

Någon annan som hann se dumpen på flashback innan den togs bort? Jag reagerar på att listan på flaschback inte var konstruerad på samma sätt som på tinypaste, på flashback fanns signaturer med - på tinypaste finns inte signaturen med - vad betyder det?

• Anonym
    Anonym (inte med) skrev 2012-01-22 21:12:00 följande:
    Fast, det finns inga adresser eller lösen som är kopplade till några användarnamn. Lösenorden har såvitt jag vet, inte ens blivit knäckta.

Jag gissar att det här forumet är långt större än det du själv driver, vilket gör att det förmodlingen är betydligt färre viljor att tillgodose. Hade man dessutom varit intresserad av de känsliga trådarna, eller vem som skrivit vad...så hade man inte släppt något om att man hackat FL och sen lagt upp hashsträngar och mailadresser. Det är inte vad vi sitter och skriver här som är intressant, det är din eventuella privatmail te x.

Och nej, det gick inte att knäcka lösenorden genom att använda random site på nätet, som räknar ut vad det står i strängarna. Så din polare pär som sitter bredvid dig på bussen, kan förmodligen inte kolla vad du skrivit känsliga rummet. Och hade han kunnat det, så hade han förmodligen försökt hacka sig in där för länge sen...och kanske lyckats.
    Jag oroar mig inte ett dugg för lösenorden. Jag oroar mig för att nickname och e-postadress ska kopplas ihop.

Alla som har stuckit ut här, provocerande debattörer tex, löper risken att andra FL-are nu passar på att ta reda på vilken e-postadress de har använt och använder den till att försöka spåra personen bakom. Risken att hackaren intresserar sig för det är mindre än att vi själva är det, skulle jag tro. Har själv en lista på irriterande FL-are som jag gärna skulle ta reda på mer om.
  • Anonym
    Anonym (C) skrev 2012-01-22 23:00:16 följande:
    Som jag förstod det hade personen på flashback först inte för avsikt att lägga ut informationen i dagsläget. Han har hackat fler sighter och sa att han först när han har en miljon uppgifter skulle han publicera dem. I dagsläget var han uppe i 400 000. Han la upp en kort lista för att visa att han talade sanning. Att han sen la ut hela listan med epost och krypterade lösen var för att han inte klarade av att dekryptera och har bett om hjälp från andra. Han har troligtvis signaturer, men väljer att behålla dem för sig själv för närvarande. Vad han har för avsikt eller ens kan använda dem til återstår att se. Han framstår dock mest som en person som är ute efter att visa att han kan komma åt uppgifterna och tycker det är coolt, utan att veta vad han egentligen ska kunna använda dem till.
    Tack för svar!
  • Anonym

Varför kan inte familjeliv ha som andra sajter när en person tar bort sin användare att namnet försvinner och det isälltet står "borttagen användare". Då blir det ju mer förvillande för utomstående. För nu kan man ju rätt lätt lista ut vem som är vem och vad man bytt sigantur till. Heter alla som tar bort "borttagen användare" och inte har enskild signatur är det svårt att lista ut.

• Anonym
    Ökänd skrev 2012-01-22 22:57:18 följande:
    Skämtar du eller?
    Nej, varför det? Tror du att alla på FL är änglar som inte är nyfikna?

Alltså, antagligen kommer jag inte orka bry mig om att göra det. Men jag har gjort en liknande grej tidigare på ett annat forum och skulle kunna göra det igen. Inte med vem som helst självklart, inte de som varit försiktiga på riktigt, men med många. Hör själv till de naiva/oförsiktiga för övrigt. Reggade mig för länge sen, övervägde att fylla i falskt namn men tänkte vara schysst mot FL eftersom de verkade seriösa och jag ändå inte skulle skriva nåt här och så... tja.

Som sagt tror jag det är långt större risk att FL-are, som har en relation till användarnamnen här, snokar igenom sådant än att utomstående gör det. Jag tror att vi båda kan räkna upp ett antal användare som har stuckit ut och som man direkt skulle söka på om man hade listan. Hackern/hackarna brukade antagligen inte hänga här och har ingen aning om vem som är vem, så från den sidan borde det inte vara nån risk för personstalking, faktiskt.

En variant är att någon, utomstående eller FL-are, redan stalkar någon. Då kan man söka efter just henoms mail i listan och sen när man vet nicket försöka hitta (eller i medlemmarnas fall minnas) vad personen skrivit. Inte omöjligt att jag gör det själv om jag får tråkigt, ska ta reda på vad exets nya tjej har för mailadress bara...

På grund av ovanstående tycker jag verkligen att FL borde plocka ner forumen tills det står klart om nicken och de riktiga namnen är på avvägar eller inte.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt