• Anonym

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Coccolina skrev 2012-01-23 22:47:05 följande:
    Nej tror det bästa är att helt enkelt byta nick och lösen och sedan fortsätta som vanligt utan att hetsa upp sig och sitta och vara nojig. De som hackade oss från FB har inget större intresse av att läsa om våra sjukdomar, otroheter och sossdiskutioner... Det är vi själva som tror att vi är mer intressanta än vad vi egentligen är i deras ögon.

Och ja vad skulle de göra om de kopplade inläggen till din mail... Hmm är du inte kändis och berättat något som skulle kunna gå att sälja till skvaller pressen så kan du nog vara säker på att de inte gör något... Orka bry sig liksom. Finns inte många som är intresserade av hur gemene man tycker om hundar som bajsar på trottoare, om vad vi anser om salt och socker eller om vi ger våra barn syltsmörgåsar...
    Du förenklar lite här tycker jag. Nej, hackaren och hans kompisar är inte intresserade av att försöka lista ut allt som TindrasMamma86 har skrivit och vem hon är. Det blir dessutom svårt för dem när hon bytt namn till Tribaltattoo1998.

Nej, de som kan snoka är VI. Vi själva. Om jag hittar en lista med allas nickname och mailadresser kan jag ju lätt se vilka mailadresser som angivits av SexForumPervo, KvinnohatareIJämställdhetstrådar, AllmäntStörigProvokatör och GalenSvantant. Flertalet av dessa mailadresser kommer inte säga så mycket eller vara helt falska, men några kommer kunna användas till att spåra upp människorna bakom. (Skulle kunna ge exempel men vill inte göra saken värre genom att tipsa om sätt som någon kanske inte kommit på själv.) Det är då det blir väldigt tråkigt.
  • Anonym
    SHAKAWKAW skrev 2012-01-23 23:45:19 följande:
    Jag är inte utbildad i ämnet alls. Hackare? Njä... Men jag tänker logiskt! Räcker det?
    Har inte bestämt mig om det räcker.
    Coccolina skrev 2012-01-23 23:50:17 följande:
    Alltså de har ditt GAMLA nick och den mailen som var reggad med det... om du byter nick UTAN att kryssa i rutan finns ditt nick inte kvar och kan alltså inte kopplas med din mail!! Sen så är det BARA trådar där du INTE varit anonym som du kan kopplas till!! Som i denna tråden så kan du inte outas utan du är ANONYM och kan INTE kopplas till din mail!

Om du ändrar nick så kan din mail inte kopplas till inläggen längre. Du ändrar lösenord så kan de försöka hacka det lösenord de fick ut hur mycket de vill för det är ett lösenord som inte längre används. Om du sen byter mail till en skräpmail så har du minskat risken att kunna outas vid en ny attack och du har defenetivt inte tagit skada av denna attacka annat än genom förvirringen med att ha bytt nick helt plötsligt.

Att av regga sig är i mina ögon helt onödigt... Gör varken från eller till! Varesig för denna attack eller för attacker i framtiden. Så länge du inte använder samma lösenord och inte använder en mail som kan kopplas till dig på ett enkelt sätt (mao använd en skräp mail helt enkelt) men samtidigt så är det inte så att de kan outa dig hur som helst!! 

Och dessutom inte för att vara taskig men en lite reality check... de fick ut 60 000 nick, emails och lösen... Hur intresserade tror du de är av att outa dessa 60 000 nick?? Vad tror du de bryr sig om att du blir irriterad på att folk röker i trapphuset eller att du gillar hollywod fruarna eller liknande triviala saker som brukar vara vad man disskuterar utan att vara anonym... Dessa saker kunde de få reda på redan innan nämligen väldigt enkelt...

De flesta av er som är rädda är rädda för era anonyma trådar och inlägg.... Men dessa är altså INTE hackade... Det bästa är att helt enkelt ta ett djupt andetag och tänka efter lite. Hur intressant är du att outa för en främmande tonåring på FB?? Och vad är det som egentligen kommer ut??

Och har du som sagt bytt nick har du redan kopplat bort inläggen och trådarna från din mail... Men hackern har din mail... men vad du riskerar som mest är att du får spammail          
    Jag ändrade nick utan att kryssa i rutan som fl rådde oss. Sen böt jag till en skräpmail och lösenord efter det. Jag skulle kunna byta nick en gång till förstås och kryssa i dold den här gången.

Jag tänker att våra konton och trådar inte är hackade den här gången men kanske nästa gång? Och om jag vill undvika det så är det bäst att avregga väl? Jag är inte orolig att någon får tag på det jag skrivit öppet egentligen och jag vet att hackarna struntar i mig men jag är rädd för vänner och bekanta som googlar för att inte tala om sociopaten som är besatt av mig. Obestämd
  • Anonym
    Coccolina skrev 2012-01-24 00:01:57 följande:
    Jo sant det stora hotet bland snokarna är nog vi själva Inte div läskiga hackers... MEN åter en gång... De flesta skriver inte i extrema forum eller uttrycker extrema åsikter om de inte är anonyma (vilket gör att de ändå inte outas i denna attack... som ju är vad vi pratar om...) eller använder sig av ett anonymt nick med fejk/skräp mail och fejk uppgifter

Och ja jag förenklar det hela för jag börjar bli lite lack på hur alla har sån panik och visar att de antingen inte förstått den infon som gått ut, inte har någon koll på hur internet funkar, eller inte läst infon alls... Tycker det är dags att ta sig samman och inse fakta och det är att hackern inte tog sig in i FL för att ta reda på vem lilla jag är och om jag gillar Harry Potter, lyssnar på The Ark, och låter barn äta pommes.... 
    Jag vet att den här gången är det ingen fara med det mest privata utan jag tänker på hur jag ska skydda mig i framtiden med allt jag redan har skrivit under flera år här. Vad det bästa tillvägagångssättet är för att trolla bort mig själv från det jag har skrivit för all framtid.
  • Anonym
    Coccolina skrev 2012-01-24 00:15:14 följande:
    Nja... om de lyckas hacka så de ser igenom anonymiteten så får de nog fram IP numret som har lagt upp dem också på ett nafs och då är det ute i vilket fall som helst... Om de lägger ner ansträngningen på att få fram vad som skrivits och av vem så finns det inget som stoppar dem och defenetivt inte att du avreggar dig... MEN risken är obefintlig att någon skall lägga ner den ansträgningen som krävs för de får inte ut något av värde på det!!!

Folk tror lätt att man är mer anonym än vad man är på nätet. Om någon verkligen vill så kan de ta reda på vem du är hur enkelt som helst egentligen med rätt verktyg.

Enda du åstakommer är att om du avreggar dig från ALLT du finns på på internet och ALDRIG använder NÅGOT som har med internet att göra (i dag innebär ju det även att inte använda tex en smartphone då de kopplas till dig) är att du inte kan bli outad i framtiden för vad du gör i framtiden... Men ALLT du engång skrivit på internet kan hackas och tas fram och kopplas till dig om någon verkligen är ute efter att hitta dig och vad du gör på nätet...   
    Du bara sabbar allt jag tänker hela tiden!

Så det gör ingen skillnad för min koppling till mina trådar om jag är avreggad? Ingen liten, liten skillnad alls? Är ett ip kopplat till varje inlägg också?

Så den enda skillnaden som finns är om någon loggar in på mitt konto och tittar på mina trådar där där alla kommer upp på en gång? Det är enda fördelen om man avreggar, att dom inte kan göra det och se alla mina trådar på en gång?
  • Anonym

Om man tömmer sitt konto på alla trådar innan man avreggar... är det bättre eller sämre att göra så?

• Anonym
    Coccolina skrev 2012-01-24 00:21:46 följande:
    Men som sagt vill de så kan de... och det gäller ALLT på nätet... Att få fram IP är lättare än vad man tror vad jag förstått på data kunniga vänner Men det är ingen idee att oroa sig... För risken att någon verkligen vill veta alla dina hemligheter är minimal och ännu mindre att personen som vill det har kunnandet att ta reda på det!  
    Både ja och nej.
    Att få fram IP är enkelt, för att inte säga buslätt, det är bara det att IPt i sig är helt värdelöst, Jag kan få fram vilken internetleverantör du har men inget mer i stort sett så länge som du inte tillhör min bekantskapskrets.
    Då behöver jag bara maila lite och vips så har jag IPt som gäller idag, just nu.

Om IPt tillhör någon helt främmande är det svår.t Jag skulle kunna försöka maila och få dig att avslöja dig så mycket att jag kan leta reda på dig. Åter handlar det alltså om att du måste skydda dig själv och vara medveten om att man alltid är offentlig på nätet.

Annars är det i princip omöjligt, Internetleverantörerna lämnar inte ut personuppgifter bakom IPt ens när det finns domar. Ytterligare en sak som komplicerar den biten är att alla ISPer inte sparar sina loggar.
    Så att det är lätt är en sanning med stor modifikation.
  • Anonym
    Anonym (Skada) skrev 2012-01-24 09:04:36 följande:
    Nä, men om de får ut listor på inlägg där alla ip-nummer står bredvid. Då är det ju lätt att se att Anna Blomberg, som använder sitt fullständiga namn som användarnamn och har ett foto på sig själv dessutom, har samma ip-nummer som den anonyma signaturen "Lyxhoran"...
    Nej det är inte enkelt därför att den "lista" du pratar om består av hundratusentals och åter hundratusentals rader. Man måste veta vad man letar efter med andra ord.
    Dessutom får Anna Blomberg tyvärr skylla sig själv om hon är så naiv att hon tror att just hon är skyddad, att just hon kan ange alla personuppgifter och fortfarande tro att hon är skyddad.
    Att IP är offentligt har knappast undgått någon, inte heller att det knappast finns absolut anonymitet på nätet. Det människor missar är att de har ett eget ansvar att skydda sig själv och inte kan lägga det på andra.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-24 09:23:39 följande:
    Nej det är inte enkelt därför att den "lista" du pratar om består av hundratusentals och åter hundratusentals rader. Man måste veta vad man letar efter med andra ord.
    Dessutom får Anna Blomberg tyvärr skylla sig själv om hon är så naiv att hon tror att just hon är skyddad, att just hon kan ange alla personuppgifter och fortfarande tro att hon är skyddad.
    Att IP är offentligt har knappast undgått någon, inte heller att det knappast finns absolut anonymitet på nätet. Det människor missar är att de har ett eget ansvar att skydda sig själv och inte kan lägga det på andra.
    Dessutom är det inte enkelt att koppla ihop fotot med namnet med IPt med IRL-uppgifter. Man måste känna Anna Blomberg för att kunna göra den kopplingen.
    Sluta vara så paranoid, det är en överdriven rädsla du har och det har försäkrats på gång på gång i tråden. Dags att ta till sig det nu!
    En viss dos av parnoid-ism är bra och nyttigt på nätet men det här går till överdrift!
  • Anonym
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-24 09:37:11 följande:
    Nu när det kommit upp en diskussion om IP-nr..

Även om hackaren skulle ha fått med sig en lista med ip-nummer så spelar det inte så stor roll? För dom/den kan inte koppla det till en specifik person ändå?

Har jag förstått rätt? Eller kan dom spåra det på något vis? 
    Nej det kan inte spåra ett okänt IP hur som helst utan att begå nya brott.
  • Anonym
    Anonym (Cat) skrev 2012-01-24 09:48:47 följande:
    Är listan på Tinypaste borta nu?
    Nån som vet om det lagts ut någon annanstans? 
    En bra utgångspunkt är att allt som har lagts ut på nätet stannar där, för evigt.
    Jag har ingen aning om den är borta från tinypaste men den lär finnas kvar på otaliga ställen, speciellt i  FL-medlemmars datorer.
Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt