Inlägg från: Anonym (inte med) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte med)

Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt

Ni som är så superdupernojiga i den här tråden. Jag antar att ni har lås på brevlådorna där hemma också? För oj oj oj, där kan man få tag i smaskig info och pinsamma grejer ;)

Nävars, men jag börjar bli lite småless på folk som inte ens verkar bemöda sig med att läsa användarvillkoren, eller ens sitt sunda förnuft. Sen sitter de här och gråter som små barn och kastar all skit på FL.

Om ni hade gett fan i att gnöla, skicka påtryckningar och härja runt så förbannat för att få bort era trådar os v. Så kanske de hade hunnit längre vid det här laget?

• Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-23 14:34:31 följande:
    Jag har verkligen fått mig en tankeställare. Har inte skrivit något känsligt eller något jag inte står för, är inte orolig för det. Men OM någon skulle få för sig att jävlas med just mig så kan de ju säkert få ut rätt mycket info om var jag bor, jobbar och hur de kommer åt mina barn. Jag vet att det finns sjuka människor överallt och att de kan hänga utanför barnens dagis, men just att lägga ner så mycket energi på att sabba innebär ju att man har något fel i huvudet och nu kan den personen få ut info om mig och min familj om den bara vill lägga ner tid på det. Något han redan visat att han vill. Jag har säkerligen skrivit saker under åren jag inte tycker är så farliga, men om man lägger ihop allt efter lång tids letande kan man nog få en rätt bra helhetsbild. Det tycker jag är obehagligt, även om jag inser att det förmodligen inte alls är det hackern är ute efter. 
    Fast sannolikheten att den här människan, skulle vara intresserad av att kartlägga dig och ditt liv...är inte särskilt stor. Om det inte handlar om någon som redan innan fått en hang-up på just dig, och hackat siten för att komma åt just dig.

Jag kan säga, att de gånger som är vanskligast...det är när en site blir hackad och det inte märks. Då är det ingen som får fart i arslet och byter uppgifter här eller där.

Vi har nog suttit här i godan ro medans FL blivit hackat, ett flertal gånger....utan att någon av oss vet om det. Du är liksom aldrig säker på nätet.
  • Anonym (inte med)
    CopyThat skrev 2012-01-23 14:42:07 följande:
    Jag har inte gjort något av det du säger där. Men jag diskuterar gärna om det så man vet på ett ungefär vad det är som händer. Värst vad folk blev arga på mig helt plötsligt. Är det förbjudet att prata om det?
    Fast jag citerade väl inte dig gjorde jag?
  • Anonym (inte med)
    adipose skrev 2012-01-23 15:06:09 följande:
    Alltså det är ju inte "lite" jobb med att försöka få ett multinationellt storföretag som Google att försöka hjälpa till. Det är ju inte som att man bara ringer och "tja googleplex, Familjeliv här, kan ni organisera om er sökmotor för vi råkade bli lite hackade". Det är liksom inte bara att fixa det. Jag tvivlar på att Google ens vill plocka bort sökträffar, eftersom det är censur att göra så och går mot hela fritt informationsflöde på internet-grejen. Gissar jag.

De som de fått Google att göra nu är ju i alla fall att öka crawl rate, vilket gör att den hämtar data oftare till sina caches, om jag fattat rätt? Det gör alltså att de snabbare ersätter de gamla cacharna, med gamla användarnamn, till nya caches med de nya användarnamnen. Om jag fattat rätt.
    Du har fattat helt rätt, och det är ungefär det enda de kan hämta hos google. Skulle google behöva gå in och plocka sökträffar för varje site som fått info norpad, så hade de haft att göra.
  • Anonym (inte med)
    CopyThat skrev 2012-01-23 15:13:40 följande:
    Jag menar också det och jag vet att jag har läst i andra trådar där folk har bett om att få vissa trådar bortplockade men att inget har hänt och att de inte ens har svarat dem på flera dagar. Det tycker jag är obehagligt att fl besitter rätter och äger därmed folks trådar. Jag tycker fl kan fixa så att man själv kan plocka bort vilka trådar som man vill och som man själv har startat. Det borde ju spara dem en hel del arbete om man gör arbetet själv. Eller varför vill de så bestämmt ha kvar trådarna?
    Om du menar i dagsläget, så är det nog inte bara ett enstaka inlägg de bett om att få bortplockat. Och vad tycker du att de ska lägga tid på? Svara på alla förfrågningar som kommer in, eller beta av de anmälda inläggen som också flödar i detta nu?

Och hur tror du att det skulle se ut, om varje enskild medlem kunde plocka bort inlägg och trådar hur som helst? Sen är det ju ett faktum, att det är ett forum som många använder för att söka info...om sjuka barn te x, eller hur man ansöker om grav.penning os v. Då finns det ju en viss tjusning med att kunna gå in och söka en sån tråd här.

Det finns liksom en tanke med att inte låta användarna moderera forumet lite som de vill.

Och som det står, det du skriver i forumet....är under DITT ansvar. Tänk efter innan du postar, simpelt!
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-23 15:36:39 följande:
    Nej man kan inte radera det man skrivit på de flesta forumen. På en del kan man redigera och ytterst sällan kan man radera. Det handlar undantagslöst om små forum där människor lär känna varandra rätt väl.

FL sticker inte ut på något sätt när det gäller medlemmars hantering av de egna inläggen.
    I regel har du en viss tid på dig att ändra i ett inlägg som du själv skrivit. Men jag har inte varit med om, på något av de större forumen att du kan ta bort varken trådar eller inlägg som du själv startat.

En poäng med ett forum, är ju att man ska kunna följa flödet...vilket kan bli märkligt om medlemmar tar bort inlägg mitt i allt. Sen ska det inte vara möjligt för folk att posta en massa oegentligeheter, för att sedan ta bort det när man tycker att det legat uppe tillräckligt länge.

Om gemene man tänker på vad de delar med sig av, så kanske man slipper sitta och ropa efter censur sen när det kniper.
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-23 15:46:27 följande:
    Problemet är att det som skrivits här inte var ämnat att publiceras och det är definitivt inte offentliga uppgifter. Genom bristande säkerhet har FL låtit privata personuppgifter komma ut. Användarna är inte oskyldiga i det, men likväl har det hänt trots att det aldrig var meningen.

Om din medicinska journal hamnar på nätet, är det ditt eget fel då som gick till läkaren?
    Vart ligger problemet i att skriva i slaskadress nu då? Det kan ju faktiskt vara så att det är en funktion som är kodad, att du inte bara kan lämna rutorna tomma. Något som de kanske inte har kunnat göra någonting åt i dagsläget, då folk förmodligen sitter och spamar om att ta bort trådar....istället för att låta FL göra sitt jobb med att reda ut den här skiten.
  • Anonym (inte med)
    Anonym skrev 2012-01-23 15:57:18 följande:
    Det största problemet är att det fortfarande strider mot användaravtalet och är en giltig orsak till att FL bannar medlemmar.
    Att det är inbäddat i koden råder det inga tvivel om och att det är ungefär det sista FL ska behöva tänka på i dagsläget, däremot anser jag att de fortast möjligt bör uppdatera användaravtalet samt skriva en blänkare om det.
    Jag tror nog att de jobbar med det. Men det finns inte obegränsade resurser, eller tid. Så det vore väl trevligast att ge dem arbetsro. Inte att sitta och spamma dem med krav (som vissa gör), samtidigt som man sitter och grinar över att inget händer.

Jag har inga tvivel alls att det ligger i koden, det var ju en premiss för att regga dig...vilket gör att du inte ska kunna smita förbi med tomma rutor. Man kan väl vara glad för det lilla så länge, att du kan skriva vad fan som helst bara rutan fylls. På många siter kan du inte ens det, den känner av om det är en adress som faktiskt finns.
  • Anonym (inte med)
    Ingrid Bergman skrev 2012-01-23 16:09:03 följande:

Medkänsla.Medkänsla är en personlig egenskap. En medkännande person lever sig spontant in i det som är besvärligt och ledsamt i andras livssituationer, och kan följaktligen ofta drivas till att försöka hjälpa sina medvarelser. Medkänsla betraktas av många som en moraliskt eftertraktansvärd egenskap

Ett misstag är ett misstag, vi har alla gjort misstag.

Alla förtjänar en andra chans....

Fast folk har ju fått hjälp, hur de ska göra för att minimera riskerna. Är man så rädd, så får man väl avregga sig härifrån.

Släpper du fritt för medlemmarna att radera, så kommer det att bli smått kaos...även om det skulle vara en tillfällig lösning. Jag antar, att du är medveten om att det liksom inte bara innebär att trycka på en "av/på-knapp"?
  • Anonym (inte med)

Har man skrivit i känsliga rummet så kopplas ingenting till dig av vad jag har förstått, såvida de inte är inloggade på ditt konto. Det man skriver i övrigt får man ju helt enkelt stå för.

Svar på tråden Vi som vill diskutera hackerattacken på Familjeliv anonymt