• Anonym (blivandeförälder)

    Medborgarskap adopterad Sydafrika?

    Undrar om man får dubbelt medborgarskap om man adopteras från Sydafrika? Eller sker det automatiskt att man bara blir svensk medborgare? Jag har frågat en del personer i verkliga livet och fått olika besked. Känner mig vilsen. Undrar även vad det innebär att fortsätta ha sydafrikanska medborgarskapet kvar, klart att det kan vara bra på vissa sätt, men finns det nackdelar, tex att man måste göra militärtjänstgöring där?

  • Svar på tråden Medborgarskap adopterad Sydafrika?
  • Anonym

    Om ett barn adopteras så försvinner alltid det medborgarskap de hade, och ett svenskt inträder i stället. Om inte du eller pappan har sydafrikanskt medborgarskap så kommer inte barnet att ha det heller.

  • Anonym
    Tap dancing mum skrev 2012-01-20 21:10:56 följande:
    Vi har två barn från Sydafrika, båda har dubbla medborgarskap, så det försvinner inte automatiskt nånstans.
    Märkligt. Jag har ett barn adopterat därifrån och hon fick inte behålla sitt. När adopterade ni?
  • Anonym
    Tap dancing mum skrev 2012-01-20 21:29:30 följande:
    Vi adopterade 2006 och 2009.
    Vi adopterade 91 så det kanske har ändrats sedan dess
  • Tap dancing mum

    Tror det , var det ens möjligt då (-91) att ha dubbla medborgarskap i Sverige? Det har väl ändrats senare? Vet ej exakt dock.

  • Anonym
    Tap dancing mum skrev 2012-01-20 21:35:33 följande:
    Tror det , var det ens möjligt då (-91) att ha dubbla medborgarskap i Sverige? Det har väl ändrats senare? Vet ej exakt dock.
    Jag minns faktiskt inte, det var så länge sen. Men hon har bara ett medborgarskap i alla fall och det är svenskt
  • Anonym (SA Mamma)

    Vi hämtade vår dotter i SA 2010 och hon har dubbla medborgarskap. :)

  • gracel79

    Hej!

    Jag vet att jag hörde att barnet har kvar sitt sydafriskanska medlemskap när det adopteras till Sverige, så att barnet har dubbelt. Men hur ser man egentligen detta? Har inte hittat det någonstans. Vi adopterade vår dotter 2008.

  • Anonym (SAmor)
    gracel79 skrev 2012-01-22 10:42:47 följande:
    Hej!

    Jag vet att jag hörde att barnet har kvar sitt sydafriskanska medlemskap när det adopteras till Sverige, så att barnet har dubbelt. Men hur ser man egentligen detta? Har inte hittat det någonstans. Vi adopterade vår dotter 2008.
    I SA sa de till oss att vi när som helst kan gå in på Sydafrikanska ambassaden här i Sverige och ansöka om ett pass åt vår dotter eftersom hon har dubbelt medborgarskap. Så de borde kunna hitta att våra barn har SA medborgarskap där antar jag.
Svar på tråden Medborgarskap adopterad Sydafrika?