• Lady32

Gifta oss nu eller vänta..? Vad hade Du gjort i vår sits?

Är lite nyfiken på hur andra, speciellt kvinnor, hade resonerat i min situation.

Min sambo och jag har varit ett par i 9 år, vi har två barn tillsammans: snart 4 och 6 år gamla, samt väntar nr 3 om några månader. Vi har varit förlovade i 6 år, och pratat om bröllop lika länge.. Varken min sambo eller jag är nämnvärt religiösa, och tänker bl.a. därför gifta oss borgerligt. Vi har genom åren pratat en hel del om hur ceremonin ska gå till, var den ska äga rum, hur vi vill att festen efteråt ska gå till, gäster, mat, mina och hans kläder, våra ringar osv, osv. Min sambo pendlar mellan att verka väldigt entusiastisk inför hela proceduren, och mellan att säga att han också kan tänka sig ett snabbt och enkelt besök i Rådhuset. Jag har däremot hela tiden känt att jag vill ha "lite mer", än bara en 30 minuters (15?) vigsel med ett fåtal vittnen, ingen fest, ingen uppvaktning osv. Behöver inte vara ett jättestort bröllop, men dock liiite mer festligheter än att bara "skriva under papperna". Känns lite för "vardagligt" och tråkigt, för min smak.

Men...åren har gått, vi har fått barn med jämna mellanrum, vi har valt att vänta tills de blir lite större, vi har velat spara mer pengar till bröllop + resa osv, osv. Det har liksom inte blivit av än. Och nu är jag gravid igen, och snart har vi ännu en liten bebis som ska "bli lite större" innan vi gifter oss.. Och nu har jag börjat fundera lite över de för/nackdelar som finns med att vara sambos respektive gifta, med gemensamma barn med i bilden, rent juridiskt. Läste en artikel där en expert gav sambos med barn rådet att gifta sig snabbt och lätt i Rådhuset, få det på papper, och sedan ta "det riktiga" bröllopet senare, vid lämpligt tillfälle. Detta för att öka den juridiska tryggheten inom relationen/familjen (i händelse av t.ex. dödsfall). Sedan kan jag även tänka mig att själva känslan av att ha tagit steget och gift oss, hade styrkt vår relation ytterligare, stärkt banden av samhörighet mellan oss osv.

Hur hade ni gjort: följt rådet, eller väntat på "det riktiga bröllopet", även om det kunde ta ytterligare några år..?  Obestämd

• Svar på tråden Gifta oss nu eller vänta..? Vad hade Du gjort i vår sits?
  • Baby1112

Vi gifter oss i april, barn nummer två kommer i juni. Det blir en liten fest efter hemma med ca 30 gäster och lätt buffé. Budget 6000:- inkl. Mat, klänning och fest. Det stora bröllopet får vi ta när vi har råd! :) Känns som en större trygghet att vara gift, plus att det är ju får vår skull vi gifter oss. Ku mer vi funderade på det desto mer oviktigt kändes allt runt om. Själva vigseln och samhörigheten har mer blivit huvudmålet nu... Så hade jag varit ni hade jag gift mig nu och sen igen! :)

• Lady32

Hmmm..ser att inlägget ofrivilligt fick en "blinkande smiley" symbol.. Vet inte hur den hamnade där, men den skulle inte vara där i alla fall..haha.. *Dagens I-lands problem*
    Nåja..åter till frågan: kom igen nu tjejer, hur hade ni resonerat? Snabbt och lätt för ökad trygghet och "samhörighetskänsla" och ta det riktiga bröllopet senare... Eller... vänta ytterligare några år och köra hela "grejen"..?

• YummyMami
    Lady32 skrev 2012-01-20 23:07:20 följande:
    Hmmm..ser att inlägget ofrivilligt fick en "blinkande smiley" symbol.. Vet inte hur den hamnade där, men den skulle inte vara där i alla fall..haha.. *Dagens I-lands problem*
    Nåja..åter till frågan: kom igen nu tjejer, hur hade ni resonerat? Snabbt och lätt för ökad trygghet och "samhörighetskänsla" och ta det riktiga bröllopet senare... Eller... vänta ytterligare några år och köra hela "grejen"..?
    Har man chansen att köra de två gånger istället för en gång, så skulle jag lugnt köra de två ggr..
    Blogg, Kanske lite nyheter warja.bloggplatsen.se/
  • Lady32
    Baby1112 skrev 2012-01-20 23:02:56 följande:
    Vi gifter oss i april, barn nummer två kommer i juni. Det blir en liten fest efter hemma med ca 30 gäster och lätt buffé. Budget 6000:- inkl. Mat, klänning och fest. Det stora bröllopet får vi ta när vi har råd! :) Känns som en större trygghet att vara gift, plus att det är ju får vår skull vi gifter oss. Ku mer vi funderade på det desto mer oviktigt kändes allt runt om. Själva vigseln och samhörigheten har mer blivit huvudmålet nu... Så hade jag varit ni hade jag gift mig nu och sen igen! :)
    Intressant! Tack för ditt svar! Ja, det är lite så jag börjat tänka nu också. Och GRATTIS till det stundande äktenskapet!

Men..hur gör man med bebbemagen och klänningen då..? Jag är stor som ett hus och har ca 3 månader kvar av graviditeten (brukar ha en moderkaka man skulle kunna tälta i, av storleken att döma..haha). Hur får jag in den magen i en fin bröllopsklänning..? Eller ska man kanske rent av strunta i den helt nu för tillfället (klänningen), bara ta något "allmänt fint" på sig och se glad ut..?

Ska ni gifta er borgerligt, eller i kyrkan? Jag tar gärna emot tips på hur man bakar in mat, klänning och fest i en budget på 6000:-, för det hade varit kul att ändå göra något extra den dag vi gifter oss, även om "det stora" bröllopet kommer senare. Känner att det vore lite väl tråkigt att efter ceremonin åka hem som vanligt, städa, laga middag osv, som en helt vanlig dag. Något kul måste vi ju göra. En liten fest, bara för de närmaste, t.ex. Eller något sådant.
  • Lady32
    YummyMami skrev 2012-01-20 23:13:08 följande:
    Har man chansen att köra de två gånger istället för en gång, så skulle jag lugnt köra de två ggr..
    Förstår hur du tänker..tror jag.. "Två bröllop är bättre än ett", typ..? Jo, kanske det.

Men jag funderar också lite över hur pass entusiastisk vår omgivning kommer att vara över att gå på vårt "riktiga" bröllop om t.ex. 3 år, om vi i praktiken redan är gifta..? Det ska ju kännas "nytt och fräscht" den dagen, festligt och speciellt, som om det just hänt, och inte som om folk bara svänger förbi för en bit mat.. Vi lär ju satsa både tid, energi och pengar på bröllopet ifråga, så jag hade onekligen blivit besviken om folk hade reagerat på inbjudan med något i stil med:
    - "Men..ni är ju redan gifta och har varit det i 3 år.. Är det verkligen nödvändigt att ha en stor bjudning NU..? Men visst...vi kommer väl då.." Osv.
    Nu vet jag inte alls om reaktionen hade blivit sådan, men är väl lite rädd för det. Det hade känt så snopet. Jag hade känt mig lite "lurad på konfekten".

Hur hade ni som läser denna tråd känt inför att gå på ett bröllop, där paret gjort så som vi ev. överväger att göra? Är det viktigt att paret just gift sig, eller spelar det mindre roll?
  • Baby1112

Klänningen kostar typ 800 och beställs från Kina. Finns jättefina för bebismagar. Typ tubtopp upptill med massa fint fall ner så magen får plats. Har ju inte sett den på riktigt förstås, men hoppas den blir fin. :) Maten blir en form av exotisk planka, egengjord. Plockar det bästa och godaste! Räknar på 80:- per person, ungefär. Kostar ca 100 om man beställer färdig. Tårta blir tre "vanliga" princesstårtor i ställning. Vet inte priset på ställningen men tårtorna var 20:-/bit. Så mat är 3000:-. Dricka ingår till maten ca 800 :-resten serveras till självkostnadspris

• Baby1112

Hälften försvann... Självkostnadspris blir billigare men drar också ner fyllan. Har varit på för många bröllop med fri bar och mycket fylla. Bord och stolar lånas ihop, duknings och dekorations budgeten ligger på ca 800 kronor. Min syster sköter fotograferingen, gratis. Vi gifter oss kyrkligt, gratis. Ringen är gammal, den första jag fick av min sambo, har alltid sagt att jag vill ha den som vigselring, så den är också gratis. :) Det var nog det, inbjudningarna kostade 300 inkl. porto. Har dock inte räknat ib tackkort i budgeten. :) Men ungefär så ser set ut.

• Alexi

Jag tycker det är oerhört viktigt att vara gift när ni har barn då gift er nu! Tänk om något skulle hända dig vid förlossningen, bara som teoretiskt men osannolikt scenario. Det skapar så mycket problem för den som blir kvar om man är ogift.

En borgerlig vigsel kan göras jättefin. En närstående bjöd in föräldrar och syskon till vigsel i kommunhuset. De hade klätt sig jättefint, varit hos frisör och fått smink och hår fixat, fin brudbukett. Därefter var det lunch hemma hos brudparet, caterad mat, fin dukning osv. Och sen på eftermiddagen åkte de iväg på en hotellövernattning på ett fint ställe och hade barnvakt till barnen.

Toppenfin dag!

Sen kan man ju om man vill ha fest bjuda till stor fest något eller några år senare för att det är roligt att ha fest, men det behöver ju inte ha just med bröllopet att göra. 

• pojkens

vi gite oss borgerligt för några månader sen när jag väntade nummer 2. denna gång ville jag vara gift innan förlossningen av säkerhetsskäl, så min sambo verkligen skulle vara pappa direkt. sen är det ju ofrånkomligt att juridiskt finns inget alternativ. 
    vi ska ha en bröllopsfest nu i vår istället, med en 5 månadersbebis då :).

ingen av våra kompisar verkar tycka det är mindre kul att gå på fest bara för att vi redan är gifta. det är ju frotfarande en fest! men jag ville ju ha den hyffsat snart, dvs mindre än ett år efter själva vigsel. 3 år är kanske lite lång tid? varför behöver ni vänta så länge innan ni har en ev fest?  

Svar på tråden Gifta oss nu eller vänta..? Vad hade Du gjort i vår sits?