• Delfinen

Syskonvagn VS Vagn + ståbräda ????

Jag är gravid ungefär halvvägs kan man säga..
    Har en dotter som är 2½ år ca, och till sommaren blir det ju då med andra ord TVÅ barn utanför magen..

Jag klurar som sjutton på marknaden vad gäller barnvagnar!!
    Jag har nu en Babytravel Amsterdam och gillar den på många sätt, men de är för bred för det jag behöver!!
    (åker mkt buss, och där vi bor är det trångt i bussarna många gånger!!)

Jag hade först tänkt mig att bara köpa en ny barnvagn som den ofödde ska ha, och sen köpa till en ståbräda till dottern som hon kan "åka med på".. Det ska väl räcka..
    Men så försöker jag föreställa mig vardagen, coh när vi ska gå långpromenad är kanske inte ståbräda optimalt, jag vet inte.. Två vagnar bara att ha till helgerna? Verkar krångligt!!

Jag är hyfsat insatt i marknaden och vad som verkar finnas, och jag kommer mest troligt köpa begagnat då jag VERKLIGEN inte är beredd att betala 10-15'000 för en suveränt bra syskonvagn om jag nu mot förmodan skulle köpa det... Men vill ändå höra era erfarenheter!!! (särskilt om ni haft barn med samma spann mellan)

* Hade ni syskonvagn? Vilken typ? Varför?
    * Hade ni bara ståbräda? Varför? Problem, fördelar, osv?
    * Hade ni reservvagn hemma om båda föräldrarna gick långpromenad med barnen?
    osv.

TUSEN TACK!!!!!!!!!!!!!!!!

Älskade lilla tös - 090815
  • Svar på tråden Syskonvagn VS Vagn + ståbräda ????
  • Stumpan83

Hade 2 år mellan ettan och tvåan - syskonvagn absolut nödvändighet. Mellan tvåan och trean är det 2,5 år - det fungerar med vagn+ståbräda för hyfsat korta promenader. Problemet är bara när stora är trött har somnat flera gånger sittandes på ståbrädan. En gång trillade hon i marken. Så om du brukar ta långa promenader skulle jag rekommendera en syskonvagn.

• cicci85

Jag jag precis tre år mellan barnen. Vi bodde på landet utan nån gångväg, 70-väg tills vi kom till nån grusväg.

Jag började med en vagn med lift och ståbräda. Tänkte att om 3-åringen blev trött kunde jag lägga liften under vagnen, bära bebben och så kunde 3-åringen sitta i vagnen. Det hände aldrig Blev han trött la han sig under vagnen istället. Jag tyckte att det var väldigt jobbigt att gå med stäbrädan och gjorde det inte så ofta. Det var smidigare att ha bebben i sjal och 3-åringen i sulky.
    När vintern kom skaffade vi en syskonvagn för att kunna komma ut på långpromenader med hunden. Då var bebben nästan ett halvår. Vi köpte först en dubbel Emmaljunga för några hundralappar. var dock inte så noga med att prova den så när vi skulle använda den visade det sig att 3-åringen inte fick plats, han var för lång

Sålde den och köpte en P&T. Perfekt vagn för oss! Tar knappt nån plats i bilen, rymlig sittdel för stora barnet, jättebra när man har mycket packning med på utflykter, den stora gick ju mest och när han ville vila en stund fick den lilla gå en stund. Smidig och smal vagn.

• cicci85
    Stumpan83 skrev 2012-01-21 10:12:32 följande:
    Hade 2 år mellan ettan och tvåan - syskonvagn absolut nödvändighet. Mellan tvåan och trean är det 2,5 år - det fungerar med vagn+ståbräda för hyfsat korta promenader. Problemet är bara när stora är trött har somnat flera gånger sittandes på ståbrädan. En gång trillade hon i marken. Så om du brukar ta långa promenader skulle jag rekommendera en syskonvagn.

Min kompis brukade knyta en sjal som ryggstöd till barnet som satt på ståbrädan
  • Stumpan83

Har alltid haft syskonvagn + enkelvagn med ståbräda hemma. jag har dock haft babytravels syskonvagn

• Delfinen
    Stumpan83 skrev 2012-01-21 10:12:32 följande:
    Ja en 2-åring orkar ju trots allt inte gå så himla långt, och let's face it.. jag går oftast ut för att få lite motion.. och hoppas att så kommer bli även med två barn..!! Så att min dotter på då nästan 3 år skulle vilja gå i 1h i bra tempo är ju en utopi.. Det känns bara sååååå klumpigt med syskonvagn! Men jag ska verkligen försöka få tid att kolla runt nu i "vår"..

Märken jag provat, och inte vill ha igen är Emmaljunga, iaf.. gillar inte deras design.. Så det är ett val långt ner..

Vad har du haft för vagn som syskonvagn tillslut då??
  • Delfinen
    cicci85 skrev 2012-01-21 10:12:34 följande:
    Jag jag precis tre år mellan barnen. Vi bodde på landet utan nån gångväg, 70-väg tills vi kom till nån grusväg.

Jag började med en vagn med lift och ståbräda. Tänkte att om 3-åringen blev trött kunde jag lägga liften under vagnen, bära bebben och så kunde 3-åringen sitta i vagnen. Det hände aldrig Blev han trött la han sig under vagnen istället. Jag tyckte att det var väldigt jobbigt att gå med stäbrädan och gjorde det inte så ofta. Det var smidigare att ha bebben i sjal och 3-åringen i sulky.
    När vintern kom skaffade vi en syskonvagn för att kunna komma ut på långpromenader med hunden. Då var bebben nästan ett halvår. Vi köpte först en dubbel Emmaljunga för några hundralappar. var dock inte så noga med att prova den så när vi skulle använda den visade det sig att 3-åringen inte fick plats, han var för lång

Sålde den och köpte en P&T. Perfekt vagn för oss! Tar knappt nån plats i bilen, rymlig sittdel för stora barnet, jättebra när man har mycket packning med på utflykter, den stora gick ju mest och när han ville vila en stund fick den lilla gå en stund. Smidig och smal vagn.
    Ja, Phil & Ted älskar jag, provat den många gånger. Men jag vill inte ha ett spädbarn i den, utan det får isåfall bli när jag har två sittande barn. För jag gillar inte hur man liksom lägger bebisen "bort" från den som kör...
  • Delfinen
    Stumpan83 skrev 2012-01-21 10:15:55 följande:
    Har alltid haft syskonvagn + enkelvagn med ståbräda hemma. jag har dock haft babytravels syskonvagn
    I värsta fall lutar det ju åt en "hämta-på-dagis-vagn", dvs. en simpel vagn med ståbräda för korta ärenden. Å en riktigt bekväm vagn man kan gå timtals med... Men vart dessa ska få plats det är en gåta.. haha :) Å hur jag ska ha råd är kanske också en gåta jag vet inte ;)
    Jag vill trots allt inte ha GAMLA eller OSÄKRA vagnar, utan rediga saker men dock med svängande hjul då jag har en riktigt dålig rygg!
  • Delfinen

Någon som använt Teutonias syskonvagn Team Cosmo??
    Jag är nyfiken på den, då Teutonia verkar tillverka smala vagnar!!
    Men hittar måttet på syskonvagnen som 79cm bred? Vilket inte skulle funka suveränt för oss tyvärr.....
    Min Babytravel Amsterdam är som sagt redan bred på bussarna :(

Svar på tråden Syskonvagn VS Vagn + ståbräda ????