• Delfinen

Syskonvagn VS Vagn + ståbräda ????

Jag är gravid ungefär halvvägs kan man säga..
    Har en dotter som är 2½ år ca, och till sommaren blir det ju då med andra ord TVÅ barn utanför magen..

Jag klurar som sjutton på marknaden vad gäller barnvagnar!!
    Jag har nu en Babytravel Amsterdam och gillar den på många sätt, men de är för bred för det jag behöver!!
    (åker mkt buss, och där vi bor är det trångt i bussarna många gånger!!)

Jag hade först tänkt mig att bara köpa en ny barnvagn som den ofödde ska ha, och sen köpa till en ståbräda till dottern som hon kan "åka med på".. Det ska väl räcka..
    Men så försöker jag föreställa mig vardagen, coh när vi ska gå långpromenad är kanske inte ståbräda optimalt, jag vet inte.. Två vagnar bara att ha till helgerna? Verkar krångligt!!

Jag är hyfsat insatt i marknaden och vad som verkar finnas, och jag kommer mest troligt köpa begagnat då jag VERKLIGEN inte är beredd att betala 10-15'000 för en suveränt bra syskonvagn om jag nu mot förmodan skulle köpa det... Men vill ändå höra era erfarenheter!!! (särskilt om ni haft barn med samma spann mellan)

* Hade ni syskonvagn? Vilken typ? Varför?
    * Hade ni bara ståbräda? Varför? Problem, fördelar, osv?
    * Hade ni reservvagn hemma om båda föräldrarna gick långpromenad med barnen?
    osv.

TUSEN TACK!!!!!!!!!!!!!!!!

Älskade lilla tös - 090815
  • Svar på tråden Syskonvagn VS Vagn + ståbräda ????
  • FOA

Vi köpte en Mountain Buggy Duet 2010 då lillebror föddes. Vagnen är lättkörd och just inge bredare än en Brio eller EJ vagn. Den har en stor varkorg och separata sufletter. Det enda ev negativa är att det inte går att vända barnen så de sitter bakåtvända.

• Delfinen
    Hemlighet skrev 2012-01-22 09:27:27 följande:
    Det kommer att bli 3 år mellan våra barn och vi har valt att ha en enkel vagn och ståbräda.

Vi får se om vi ångrar vårat val då dottern mer än gärna åker vagn än:/ men jag är ingen promenad människa och kommer inte att gå timmlånga promenader och om jag gör det så är det på helgen och då får sambon ta dottern i hennes vagn.
    Ja vår dotter är också glad för att åka vagn, och vi bor verkligen i ett promenadområde med både "hav" och skog.. så jag tror jag blir tvunge att ha en syskonvagn för att slippa problem och tjat om att inte orka gå..
    Jag tror hon kommer tycka det är ROLIGT att åka syskonvagn, det känns så iaf.. Hon pekar varje gång jag kollar runt på vagnarna på nätet redan ;) haha

Sen tror jag att jag med tiden kommer märka om jag vill ha en singelvagn för bebisen eller en sulky eller nåt bara.. jag tror jag får prova mig fram lite.. och ha en ståbräda hemma kanske, finns ju på Blocket.!
  • Delfinen
    FOA skrev 2012-01-22 09:28:36 följande:
    Vi köpte en Mountain Buggy Duet 2010 då lillebror föddes. Vagnen är lättkörd och just inge bredare än en Brio eller EJ vagn. Den har en stor varkorg och separata sufletter. Det enda ev negativa är att det inte går att vända barnen så de sitter bakåtvända.
    vad kul.!! Vad gav du för paket med två sittdelar + en liggdel till bebisen?? Köpte du den i Sverige?
    Hur funkar balansen när bara ett barn är i vagnen??!
    Är den lätt att manövrera över kanter/upp på saker, osv?
    Är den trång för ert största barn?
    Går det att fälla upp ett litet ryggstöd i liggdelen så att bebisen kan halvsitta när den blir kanske 5mån eller så? Eller då är det läge att ha sittvagn direkt?
    Om det inte går, så tror jag vi kommer försöka uppfinna nåt som gör att bebben kan halvsitta.. fanns en "platta" i vår första liggvagn som var suveränt bra lätt att skifta mellan ligg- och sittläge och fortfarande ha bebisen mot sig :)
  • mammas 2 hjärtan
    Delfinen skrev 2012-01-22 09:17:24 följande:
    Men Babytravels syskonvagn är ca 79cm bred va?
    Det är det som aldrig skulle funka för mig på bussarna här..
    Annars verkar ju Donkeyn t.ex. vara en fantastisk vagn, men hujedamej vilket pris!!
    nej den är 74cm
  • mammas 2 hjärtan

Kolla att det finns bra med plats till barnen med overall tex. sett många som köpt för små vagnar där barnen ser antingen i hop tryckta ut eller hänger ut. Om äldsta barnet är 2,5 år skulle jag välja en begagnad vagn .

• Kaosmamma

Delfinen: har du provat duet i verkligheten? Jag är UJ fantast och haft både singel och duo sedan -05. Provat andra vagnar men nej, detta är märket för oss helt klart :) duet är fantastisk i formatet, underbar att köra MEN sittdelarna är så små, alltså inte djupa alls... Min dotter som är tre år (men hon är andningssjuk och är ganska kort och väldigt väldigt smal) hon sitter inte ens bra i den. Bredden helt ok och allt fantastiskt men själva platsen för rumpan... Suck. Annars hade vi tagit den!! Men nu körde vi ut vår gamla duon och köpte ny. Bara så du inte beställer utan att prova duet :)

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/

• Delfinen
    mammas 2 hjärtan skrev 2012-01-22 09:55:24 följande:
    nej den är 74cm
    Ja, OK.. och jag har Babytravel Amsterdam just nu till dottern och den är jättejobbig på busssarna bara den.. :(
  • Delfinen
    mammas 2 hjärtan skrev 2012-01-22 09:58:53 följande:
    Kolla att det finns bra med plats till barnen med overall tex. sett många som köpt för små vagnar där barnen ser antingen i hop tryckta ut eller hänger ut. Om äldsta barnet är 2,5 år skulle jag välja en begagnad vagn .
    Vi får ju en sommarbebis, och kommer troligen spendera hela hösten och en del av vintern på varmare breddgrader så overalltiden blir nog väldigt kort för oss.. så det ska nog gå hyfsat.
    Men jag ska helt klart provsitta vagnen för "lillan" när vi kommer hem så vi vet om det funkar, för hon är ingen mager tjej heller liksom..
    Jag skulle HEMSKT gärna välja en begagnad vagn, avskyr överkonsumtionen och handlar i princip bara begagnat men i detta fallet har ju inte folk hunnit använda "slut" på vagnen och vill sälja.. den är ju så ny! Å just pga att den är så smal så attraherar den oss väldigt mkt.
    Något särskilt du tänkt på i begagnatväg?? :) :)
    Blir den trång, så får vi nog hellre ha en bebisvagn med ståbräda och vänta på syskonvagn på "längden" tills bebisen är större eller nåt.. jag vet inte... svårt isåfall!! För jag KAN inte ha en jättebred vagn, det går bara inte.
  • Delfinen
    Kaosmamma skrev 2012-01-22 10:02:54 följande:
    Delfinen: har du provat duet i verkligheten? Jag är UJ fantast och haft både singel och duo sedan -05. Provat andra vagnar men nej, detta är märket för oss helt klart :) duet är fantastisk i formatet, underbar att köra MEN sittdelarna är så små, alltså inte djupa alls... Min dotter som är tre år (men hon är andningssjuk och är ganska kort och väldigt väldigt smal) hon sitter inte ens bra i den. Bredden helt ok och allt fantastiskt men själva platsen för rumpan... Suck. Annars hade vi tagit den!! Men nu körde vi ut vår gamla duon och köpte ny. Bara så du inte beställer utan att prova duet :)

blogg.mama.nu/ceciliasvensson/
    Nej jag är i Thailand :) haha
    Jag ska helt klart prova den först, skulle aldrig våga köpa utan att prova JUST eftersom den är så smal.
    Intressant med djupet, det har jag inte läst nån kommentar om innan.. Vad innebär det, att det känns som dottern ska trilla ut menar du? Eller bara något du tänkt på?
    Vad köpte ni för ny vagn då?
    Jag har bara ägt Emmaljunga Edge Duo samt nu då Babytravel Amsterdam så har ingen erfarenhet alls av UJ än.. men hoppas få!!! :) :)
  • mammas 2 hjärtan
    Delfinen skrev 2012-01-22 10:08:02 följande:
    Vi får ju en sommarbebis, och kommer troligen spendera hela hösten och en del av vintern på varmare breddgrader så overalltiden blir nog väldigt kort för oss.. så det ska nog gå hyfsat.
    Men jag ska helt klart provsitta vagnen för "lillan" när vi kommer hem så vi vet om det funkar, för hon är ingen mager tjej heller liksom..
    Jag skulle HEMSKT gärna välja en begagnad vagn, avskyr överkonsumtionen och handlar i princip bara begagnat men i detta fallet har ju inte folk hunnit använda "slut" på vagnen och vill sälja.. den är ju så ny! Å just pga att den är så smal så attraherar den oss väldigt mkt.
    Något särskilt du tänkt på i begagnatväg?? :) :)
    Blir den trång, så får vi nog hellre ha en bebisvagn med ståbräda och vänta på syskonvagn på "längden" tills bebisen är större eller nåt.. jag vet inte... svårt isåfall!! För jag KAN inte ha en jättebred vagn, det går bara inte.
    Beg vagn, då skulle jag nog ändå pröva en babytravel, sen denna babyjogger.se/ImageHandler.ashx&pg={0}&image=~/App_Data/UserImages/Image/cityselect_largeoption3.jpg
  • Kaosmamma

Delfinen: precis, själva djupet på sitsen. Hon har typ ingen rumpa och kändes som hon lite puttades ut... Satt inge skönt. Och hon älskar vagn men ville inte sitta kvar. Då var jag ändå helt inställd på denna vagn. Men funkade iaf inte för oss tyvärr... Sen de som bor kallt, en åkpåse och typ overall, det vet jag inte hur barnet skulle sitta isf? Annars är den underbar!! När man körde den.... Åh!!! Och övrig storlek, perfekt. Lite mer djupa sitser dock! Ja som jag skrev köpte vi en ny duo :) asså UJ duo. Jag har haft emmaljunga, bugaboo, babytravel... Inga slår UJ i vårt familjs tycke, underbara vagnar! :)

• Delfinen
    Kaosmamma skrev 2012-01-22 10:23:05 följande:
    Delfinen: precis, själva djupet på sitsen. Hon har typ ingen rumpa och kändes som hon lite puttades ut... Satt inge skönt. Och hon älskar vagn men ville inte sitta kvar. Då var jag ändå helt inställd på denna vagn. Men funkade iaf inte för oss tyvärr... Sen de som bor kallt, en åkpåse och typ overall, det vet jag inte hur barnet skulle sitta isf? Annars är den underbar!! När man körde den.... Åh!!! Och övrig storlek, perfekt. Lite mer djupa sitser dock! Ja som jag skrev köpte vi en ny duo :) asså UJ duo. Jag har haft emmaljunga, bugaboo, babytravel... Inga slår UJ i vårt familjs tycke, underbara vagnar! :)
    Är det föregångaren? Vad är skillnaden mellan dem?
  • Delfinen
    mammas 2 hjärtan skrev 2012-01-22 10:21:04 följande:
    Beg vagn, då skulle jag nog ändå pröva en babytravel, sen denna babyjogger.se/ImageHandler.ashx?UploadedFile=...={0}&image=~/App_Data/UserImages/Image/cityselect_ largeoption3.jpg
    Den länken funkade tyvärr inte, vilken vagn menade du? Vad heter den? Är det Cityselect?
    Jag vill inte ha barnen på"2längden" när jag har ett spädbarn, sen när jag har två sittande barn är det en annan sak.. men känns tryggare att se båda..  Men jag ska prova den också, fast den känns betydligt rangligare..? Har du själv provat den?
    Vilken Babytravel tänker du på?
    Det viktiga i mitt fall är ju tyvärr bredden som jag "tjatat" om :) hihi
    Jag har ju Babytravel Amsterdam nu, och den är för bred bara den....
  • Kaosmamma

Mellan duo och duet? Om du tänker UJ singel som funnits länge, så kom det en mindre variant, den heter Swift. Båda finns på marknaden så ingen är utesluten. När det gäller syskon så är det duon som funnits länge men nu precis har de kommit ut med duet. Och duet är som swiften... Fast att den är en syskonvariant. En mindre variant av ursprungsvagnen kan man nog säga, typ lite sulky fast väldigt fin och stadig :) så det är en ny mindre variant men återigen, ingen vagn som uteslutit den andre :)

• mammas 2 hjärtan
    Delfinen skrev 2012-01-22 10:27:49 följande:
    Den länken funkade tyvärr inte, vilken vagn menade du? Vad heter den? Är det Cityselect?
    Jag vill inte ha barnen på"2längden" när jag har ett spädbarn, sen när jag har två sittande barn är det en annan sak.. men känns tryggare att se båda..  Men jag ska prova den också, fast den känns betydligt rangligare..? Har du själv provat den?
    Vilken Babytravel tänker du på?
    Det viktiga i mitt fall är ju tyvärr bredden som jag "tjatat" om :) hihi
    Jag har ju Babytravel Amsterdam nu, och den är för bred bara den....jag tror du kan se båda i den och även användas som singelvagn
    tror du kan se båda barnen i den även ha den som singelvagn
    babyjogger.se/cityselect.aspx
  • Delfinen
    mammas 2 hjärtan skrev 2012-01-22 10:36:36 följande:
    tror du kan se båda barnen i den även ha den som singelvagn
    babyjogger.se/cityselect.aspx
    Ja jag ska prova den också när vi kommer hem, den känns inte "rätt" såhär på distans, men det kan hända att den känns stadig och att lillan kommer acceptera att sitta under bebisen ändå.. vem vet.. Hört så många barn som inte uppskattar att sitta "under" dock, och att de ser ju knappt nåt där på "botten".... :(
    Sen gillar jag att ha barnen högre upp, lite allergisk mot låga vagnar :) haha

Men allt är annorlunda i verkligheten, så jag ser fram emot att testa dessa olika vagnar, ska bli jättekul !!! :) :)
  • mammas 2 hjärtan
    Delfinen skrev 2012-01-22 10:43:24 följande:
    Ja jag ska prova den också när vi kommer hem, den känns inte "rätt" såhär på distans, men det kan hända att den känns stadig och att lillan kommer acceptera att sitta under bebisen ändå.. vem vet.. Hört så många barn som inte uppskattar att sitta "under" dock, och att de ser ju knappt nåt där på "botten".... :(
    Sen gillar jag att ha barnen högre upp, lite allergisk mot låga vagnar :) haha

Men allt är annorlunda i verkligheten, så jag ser fram emot att testa dessa olika vagnar, ska bli jättekul !!! :) :)
    jag gillar inte heller såna vagnar men min kompis älskar den.
    jag är ju ett fan av babytravel
  • FOA

Hm, det är kanske UJ Duon vi har... Köpte den nya varianten som kom ut 2010.

Delinen: Köpte ingen liggdel utan använde en P

• Ann-Louise

Jág har en enkel Emmaljunga till min lilla tjej och brodern på två år har suttit i en syskonsits monterad ovanpå dennna. Så har han suttit i ett år nu, och detta är en lösning jag verkligen har gillat. Jag hade aldrig slängt ut pengar på en tvillingvagn då syskonet är 2 och ett halvt. Redan nu går min son större delen av tiden själv, det är bara när vi har riktigt bråttom som jag sätter honom i syskonsitsen. Men det har verkligen fungerat bra med den.

• Memme81
    Memme81 skrev 2012-01-21 10:58:15 följande:
    Jag har både ståbräda och syskonvagn, ska jag gå på långpromenad efter att jag lämnat storebror på förskolan tar jag enkelvagn och ståbräda. Ska jag gå lite längre tar jag syskovagnen, dessa sätt har funkat jätte bra.
    Jag har en Emmaljunga sport classic och en Babytravel.
    Är mycket nöjd med båda vagnarna. Babytravel kan man dock inte ha barnen vända mot sig. Enda nackdelen men med tanke på att min minsta inte åker så långa stäckor i den går det bra (jag är sån som vill ha barnet emot mig länge)
Svar på tråden Syskonvagn VS Vagn + ståbräda ????