• Delfinen

Syskonvagn VS Vagn + ståbräda ????

Jag är gravid ungefär halvvägs kan man säga..
    Har en dotter som är 2½ år ca, och till sommaren blir det ju då med andra ord TVÅ barn utanför magen..

Jag klurar som sjutton på marknaden vad gäller barnvagnar!!
    Jag har nu en Babytravel Amsterdam och gillar den på många sätt, men de är för bred för det jag behöver!!
    (åker mkt buss, och där vi bor är det trångt i bussarna många gånger!!)

Jag hade först tänkt mig att bara köpa en ny barnvagn som den ofödde ska ha, och sen köpa till en ståbräda till dottern som hon kan "åka med på".. Det ska väl räcka..
    Men så försöker jag föreställa mig vardagen, coh när vi ska gå långpromenad är kanske inte ståbräda optimalt, jag vet inte.. Två vagnar bara att ha till helgerna? Verkar krångligt!!

Jag är hyfsat insatt i marknaden och vad som verkar finnas, och jag kommer mest troligt köpa begagnat då jag VERKLIGEN inte är beredd att betala 10-15'000 för en suveränt bra syskonvagn om jag nu mot förmodan skulle köpa det... Men vill ändå höra era erfarenheter!!! (särskilt om ni haft barn med samma spann mellan)

* Hade ni syskonvagn? Vilken typ? Varför?
    * Hade ni bara ståbräda? Varför? Problem, fördelar, osv?
    * Hade ni reservvagn hemma om båda föräldrarna gick långpromenad med barnen?
    osv.

TUSEN TACK!!!!!!!!!!!!!!!!

Älskade lilla tös - 090815
  • Svar på tråden Syskonvagn VS Vagn + ståbräda ????
  • Memme81

Jag har både ståbräda och syskonvagn, ska jag gå på långpromenad efter att jag lämnat storebror på förskolan tar jag enkelvagn och ståbräda. Ska jag gå lite längre tar jag syskovagnen, dessa sätt har funkat jätte bra.

• Natalojzan

vi ska ha ståbräda med sits på till stora grabben som är 2,5 år när bebisen kommer om några dagar/veckor.. har hittat en som verkar vara käck! En Easy X rider som man köper ett säte till, med bälte och handtag till barnet så han har nåt att hålla sig i! vi har gett upp detta med syskonvagn eftersom vi inte tycker att det finns någon som passar våra behov, antingen är de för klumpiga eller för dyra eller med ungarna åt fel håll! :)

• Delfinen
    Natalojzan skrev 2012-01-21 11:16:40 följande:
    vi ska ha ståbräda med sits på till stora grabben som är 2,5 år när bebisen kommer om några dagar/veckor.. har hittat en som verkar vara käck! En Easy X rider som man köper ett säte till, med bälte och handtag till barnet så han har nåt att hålla sig i! vi har gett upp detta med syskonvagn eftersom vi inte tycker att det finns någon som passar våra behov, antingen är de för klumpiga eller för dyra eller med ungarna åt fel håll! :)
    Hihi.. kul.. det ska jag kolla på!
    Ja jag tycker det är supersvårt, jag är verkligen allergisk mot gigavagnar...

Funderar... syskonvagn med syskonen i bredd sålänge det är en spädis - och sen kanske en vagn där de sitter "på längden".... *klurar*

Fler vagnförslag ????
  • Delfinen
    Memme81 skrev 2012-01-21 10:58:15 följande:
    Jag har både ståbräda och syskonvagn, ska jag gå på långpromenad efter att jag lämnat storebror på förskolan tar jag enkelvagn och ståbräda. Ska jag gå lite längre tar jag syskovagnen, dessa sätt har funkat jätte bra.
    ..Å vad har du för vagnar å är du nöjd med dem - varför?
    Berätta gärna lite :)
  • Delfinen

Jag tror jag kommer bli helt såld på Mountain Buggy Duet, shit så bra den verkar för mina behov!!!!
    Den kostar massor, så om jag skulle köpa en sån vagn så kommer jag plöja nätet på import av den - eller leta begagnad.. men folk kan ju knappt hunnit använda den för att sälja igen??!!

• mammas 2 hjärtan

Vi har en babytravel dublin och en fun med ståbräda. Syskonvagnen är mycket bättre när man går långt som vi gör eller om man ska handla . Ståbrädan har vi för kortare resor eller om vi åker tunnelbana

• Delfinen
    mammas 2 hjärtan skrev 2012-01-22 08:52:18 följande:
    Vi har en babytravel dublin och en fun med ståbräda. Syskonvagnen är mycket bättre när man går långt som vi gör eller om man ska handla . Ståbrädan har vi för kortare resor eller om vi åker tunnelbana
    Låter toppen, men just den vagnen är på tok för bred för mina behov och förutsättningar.
    Men jag tycker det låter som en toppenlösning!!

Jag är väldigt inne på Mountain Buggy Duet, och överväger att importera den.. googlar allt jag bara orkar för att försöka få reda på från vilket land det är billigast... Eftersom jag har ca 20v kvar tills bebisen är beräknad, så har jag iaf hyfsat god tid på mig förhoppningsvis. Den är ju slutsåld på många ställen just nu så..
    Verkar som USA har bäst pris på vagnen, skiljer ca 3000kr mot Sverige minst, nu återstår bara att få reda på tullkostnaden... det verkar svårare....

LÄNGTAR tills jag kan prova vagnar hemma sen!!! :) :) :)
    Återstår bara sen att sälja av min Babytravel Amsterdam, men det blir nog inte så svårt. Den är i mkt bra skick, så..!! :)
  • Lantani

Vi har 21 månader mellan. Stora sonen är nu lite mer än 3 år och lilltjejen 17 månader.
    Jag använder fortfarande syskonvagnen ett par gånger i veckan och skulle inte klarat mig utan den! Har dock ståbräda också på enkelvagn, men den använder jag bara om de är smårundor vi ska, eller ev ner till affären (ca 2 km enkel väg). I stan och på långpromenader använder jag syskonvagnen, mycket smidigare!

Har babytravels syskonvagn och urban jungle singelvagn. jättenöjd med båda vagnarna! 

Alvin 081114 och Alice 100807
  • Delfinen
    Lantani skrev 2012-01-22 09:07:32 följande:
    Vi har 21 månader mellan. Stora sonen är nu lite mer än 3 år och lilltjejen 17 månader.
    Jag använder fortfarande syskonvagnen ett par gånger i veckan och skulle inte klarat mig utan den! Har dock ståbräda också på enkelvagn, men den använder jag bara om de är smårundor vi ska, eller ev ner till affären (ca 2 km enkel väg). I stan och på långpromenader använder jag syskonvagnen, mycket smidigare!

Har babytravels syskonvagn och urban jungle singelvagn. jättenöjd med båda vagnarna! 
    Men Babytravels syskonvagn är ca 79cm bred va?
    Det är det som aldrig skulle funka för mig på bussarna här..
    Annars verkar ju Donkeyn t.ex. vara en fantastisk vagn, men hujedamej vilket pris!!
  • Hemlighet

Det kommer att bli 3 år mellan våra barn och vi har valt att ha en enkel vagn och ståbräda.

Vi får se om vi ångrar vårat val då dottern mer än gärna åker vagn än:/ men jag är ingen promenad människa och kommer inte att gå timmlånga promenader och om jag gör det så är det på helgen och då får sambon ta dottern i hennes vagn.

Svar på tråden Syskonvagn VS Vagn + ståbräda ????