Inlägg från: Veritaslux |Visa alla inlägg
  • Veritaslux

Ytterkläder vår-höst till barn runt ett år? Storlekar och tips sökes!

Behöver man skalplagg till en bebis på knappt året? Vilka ytterkläder har du/har du haft till barn? Min dotter fyller ett i juni och jag var nu på Po.p och kunde inte motstå att köpa lite kläder när det förutom 50% dessutom var 3 tag 2 på alla reaplagg. Eftersom det är öppet köp tänkte jag att jag får fundera hemma eller byta storlekar om jag hittar.

Jag köpte
    1 vindfleecejacka
    1 skaljacka
    1 par skalbyxor.

Allting i strl 74. Provade nu hemma (dottern är nu 7 mån.) och allt är jättestort vilket inte förvånade mig eftersom pop är stora i strl. Dottern är nästan exakt på medelkurvan, en aning under bara. I vår blir de nog lagom med andra ord och kanske de räcker även till hösten...

Men nu blir jag lite osäker på hur mkt hon kommer ha användning för skalplaggen i vår. Sitter man i sandlådan med en 9-månaders? (Känns mer naturligt med större barn som kanske har ett behov att "springa av sig" och verkligen behöver utelek). Och så länge jag inte måste, är jag inte ute i kraftigt regn.

I höst börjar hon dagis men det är ju möjligt att hon vuxit ur dem då, så jag funderar på att jaga runt och se om jag hittar 80 i alla fall på jackan (byxorna känns helt sjukt stora som de är...?)

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Svar på tråden Ytterkläder vår-höst till barn runt ett år? Storlekar och tips sökes!
  • Veritaslux
    Ms Ms Kanga skrev 2012-01-21 18:10:36 följande:
    Är det första barnet så är jag tveksam till om du kommer sätta henne i sandlådan om det är fuktigt eller regnigt och antagligen kommer hon inte gå själv i vår. Jag tror inte att du kommer få så stor användning för skalsetet men ws är alltid bra. Jag skulle satsa på en skaloverall, som är helt suveränt till barn under 3 eller så länge de accepterar att gå i overall,  i storlek 80 till hösten och en windfleece och jeans när det är torrt
    Tack... det var väl lite det jag var inne på... Någon mer som vill tycka till?
  • Veritaslux

Tack alla för svar. Är dock ännu mer dåvill nu.

Maltesen: Skumt att du upplevde att jackorna räcker längre än byxorna, jag upplever det som tvärtom, även hon i butiken sade att byxorna var större, att en del köpte större jackor. På dottern är jackorna stora, men i byxorna drunknar hon (hon skulle kunna gömma sig i dem, hehe). Men det kanske är olika hur barnen är byggda, om de har långa ben etc. Min dotter är ju så liten så jag har inte direkt hunnit få en uppfattning hur henns kroppsform är förutom att hon är normal med litet huvud (vilket inte spelar någon roll gällande jackor och byxor. )

• Veritaslux

Tack för alla svar. Jag har bestämt mig för att behålla kläderna. Det var ju så bra pris och sedan är andrahandsvärdet högt. Dottern är väldigt nära att krypa och vill också resa sig mot möbler så det blir nog bra med rejäla kläder i vår. Hon skulle aldrig kunna ha 86 nu snart, möjligen jacka i 80 men den finns inte kvar någonstans. Så får vi se hur hon växer i sommar!

Svar på tråden Ytterkläder vår-höst till barn runt ett år? Storlekar och tips sökes!