• Veritaslux

Ytterkläder vår-höst till barn runt ett år? Storlekar och tips sökes!

Behöver man skalplagg till en bebis på knappt året? Vilka ytterkläder har du/har du haft till barn? Min dotter fyller ett i juni och jag var nu på Po.p och kunde inte motstå att köpa lite kläder när det förutom 50% dessutom var 3 tag 2 på alla reaplagg. Eftersom det är öppet köp tänkte jag att jag får fundera hemma eller byta storlekar om jag hittar.

Jag köpte
    1 vindfleecejacka
    1 skaljacka
    1 par skalbyxor.

Allting i strl 74. Provade nu hemma (dottern är nu 7 mån.) och allt är jättestort vilket inte förvånade mig eftersom pop är stora i strl. Dottern är nästan exakt på medelkurvan, en aning under bara. I vår blir de nog lagom med andra ord och kanske de räcker även till hösten...

Men nu blir jag lite osäker på hur mkt hon kommer ha användning för skalplaggen i vår. Sitter man i sandlådan med en 9-månaders? (Känns mer naturligt med större barn som kanske har ett behov att "springa av sig" och verkligen behöver utelek). Och så länge jag inte måste, är jag inte ute i kraftigt regn.

I höst börjar hon dagis men det är ju möjligt att hon vuxit ur dem då, så jag funderar på att jaga runt och se om jag hittar 80 i alla fall på jackan (byxorna känns helt sjukt stora som de är...?)

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Svar på tråden Ytterkläder vår-höst till barn runt ett år? Storlekar och tips sökes!
  • Ms Kanga

Är det första barnet så är jag tveksam till om du kommer sätta henne i sandlådan om det är fuktigt eller regnigt och antagligen kommer hon inte gå själv i vår. Jag tror inte att du kommer få så stor användning för skalsetet men ws är alltid bra. Jag skulle satsa på en skaloverall, som är helt suveränt till barn under 3 eller så länge de accepterar att gå i overall,  i storlek 80 till hösten och en windfleece och jeans när det är torrt

Mina ljuvliga pojkar Junior 071017 & Turbo 100726
  • Veritaslux
    Ms Ms Kanga skrev 2012-01-21 18:10:36 följande:
    Är det första barnet så är jag tveksam till om du kommer sätta henne i sandlådan om det är fuktigt eller regnigt och antagligen kommer hon inte gå själv i vår. Jag tror inte att du kommer få så stor användning för skalsetet men ws är alltid bra. Jag skulle satsa på en skaloverall, som är helt suveränt till barn under 3 eller så länge de accepterar att gå i overall,  i storlek 80 till hösten och en windfleece och jeans när det är torrt
    Tack... det var väl lite det jag var inne på... Någon mer som vill tycka till?
  • Emma 02

Mina barn började gå vid 9-10 månaders ålder och vi var ute mycket redan med första barnet så vi hade användning av skalkläderna tidigt :) Skaljackan är ju vindtät oxå så den kan de ju ha när de sitter i vagnen oxå

• MintMint

Vi köpte första skalkläderna till lilleman, när han var 7 månader. De användes flitigt, eftersom han gärna ville vara med ute i sandlådan och gunga osv. Vi köpte 74, och de kunde han ha tills han var drygt 1 år. Men då är han kortare än "normalt".

• Alexi

Båda mina barn har varit ett år mitt i vintern så jag har svårt att veta hur man gör när det är sommar. Men, för det första skulle jag nog undvika sandlådan då jag inte gillar när mina barn stoppar sånt i munnen och det gör en del barn hysteriskt runt ettårsåldern (andra mindre).

• Dr Mupp

74 lär räcka till hösten också om hon inte är extremt stor. Min lilla grabb är två och har precis vuxit ur 74. Han fick 86 till våren och det var stort, rejält stort.

Hurvuida det kommer att användas eller inte beror ju på er. Våra småttingar har fått hänga med ut i sandlådan tidigt så då har kläderna kommit till användning. 

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Maltesen

Jag slog oxå till på skaljacka, vindfleece o skalbyxor förra året på POPs rea till min son som skulle bli 1 i juni det året. Helt suveräna köp! Köpte storlek 80 o de har han fortfarande (är precis meddellång). Byxorna börjar bli små nu, jackan är lagom o vindfleecen fortfarande lite lång i ärmarna så på jackorna hade nog 74 funkat. Vindfleecen hade han mycket i vagnen i våras o skaljackan som jacka i somras. Byxorna va perfekta i våras/ somras när man var i lekparken o det va lite kyligt eller fuktigt ute. Vi satt både i sandlådan, gungade, kröp i gräset, etc fast han va knappt året. Bra i vagnen i perioden när det blir för varmt för åkpåse oxå. Sen har allt använts flitigt hela hösten med.

• RedTopaz

Om du är hemma med henne tror jag inte att du behöver skalkläder förrän det är dagisdags. Satsa hellre på POPs fleeceoverall så länge du är hemma i strl 74, den är grym! Jag har tre pojkar och det som VERKLIGEN visat sig vara värdefullt är fodrade galonoveraller, Didriksons eller Ellos (Didriksons köper jag nya på Tradera). Det samma gäller för allvädersstövlar. Är det kallt ute så är det bara att lägga på raggsockor och fleeceunderställ under. De funkar även fint som skalkläder i sandlådan (eller vanliga Galonbrallor). När det är riktigt kallt gäller dock vinteroverall och vinterskor. Barnen har behövt detta under ett dagisår: regnställ, gummistövlar, vår/höstjacka (mörk), fleecefodrat galonställ/overall, allvädersstövlar, vinteroverall/ vinterställ, vinterskor. På sommaren har jag haft en mörk tunn sommarjacka eller vindfleece och tåliga lädergympadojjor. Pops 74 motsvarar ungefär strl 80 i andras storlekar.

Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • Veritaslux

Tack alla för svar. Är dock ännu mer dåvill nu.

Maltesen: Skumt att du upplevde att jackorna räcker längre än byxorna, jag upplever det som tvärtom, även hon i butiken sade att byxorna var större, att en del köpte större jackor. På dottern är jackorna stora, men i byxorna drunknar hon (hon skulle kunna gömma sig i dem, hehe). Men det kanske är olika hur barnen är byggda, om de har långa ben etc. Min dotter är ju så liten så jag har inte direkt hunnit få en uppfattning hur henns kroppsform är förutom att hon är normal med litet huvud (vilket inte spelar någon roll gällande jackor och byxor. )

• En till mamma

Lillan är född i mitten av maj, har haft stor användning av både skalbyxorna och vindfeece jackan, när de är så små så behöver de vattentäta byckor längre, de kryper och sitter i stor sett hela tiden och du kommer märka att det är ofta fuktigt och kallt i backen. 

Så ta de du tycker är lite stora nu, och köp nya senare. kolla även tradera och blocket

• Emma 02
    Alexi skrev 2012-01-21 20:42:23 följande:
    Båda mina barn har varit ett år mitt i vintern så jag har svårt att veta hur man gör när det är sommar. Men, för det första skulle jag nog undvika sandlådan då jag inte gillar när mina barn stoppar sånt i munnen och det gör en del barn hysteriskt runt ettårsåldern (andra mindre).

Så du menar att man då inte ska låta barnen leka ute? Man är väl med som förälder?

Båda mina barn har älskat att sitta på gräsmattan, grushögen, stallgolvet eller sandlådan vid 1-års ålder och då har skalkläderna vart oslagbara och ja de har nog fått i sig både det ena och det andra  
  • Alexi
    Emma 02 skrev 2012-01-22 17:59:56 följande:
    Så du menar att man då inte ska låta barnen leka ute? Man är väl med som förälder?

Båda mina barn har älskat att sitta på gräsmattan, grushögen, stallgolvet eller sandlådan vid 1-års ålder och då har skalkläderna vart oslagbara och ja de har nog fått i sig både det ena och det andra  
    Jag vet inte, jag har som sagt inte haft något stoppa i munnen-barn på sommaren, min dotter var 1,5 sin andra sommar och hade passerat det stadiet. Men jag har jättesvårt att ta att de stoppar precis vad som helst i munnen så sandlådan hade jag nog garanterat undvikit. Man kan ju leka på altanen, på gräsmattan, gunga och massa annat.
  • Maltesen

@ Veritaslux - kanske har en son m långa ståtliga ben :) Nä men jag tror jackan har upplevts som större för jag varit tvungen att vika upp ärmarna, byxorna fastnar ju på stövlarna/skorna. Nu är jackan lagom vilket ju innebär att den strax är urvuxen o byxorna börjar bli trånga i grenen så jag tror nog de blir utvuxna samtidigt. Byxorna kan nog se större ut på en liten eftersom de är rätt vida o har hängslen. Vindfleecen har ju en mudd som är enkel att vika upp så den kan man lätt använda fast den är alldeles för stor.

• Indianica

Det beror på hur mycket du tar med barnet ut. Men om du tar med barnet ut och sätter det i sandlådan, då är skalbyxor toppen. Likaså om det blåser lite när det gungar! Med skalbyxor kan det ju också krypa i fuktigt gräs och så.

• sarsparis

vindfleecen är kanon!!! Behåll den!!!

Sen är min fråga, ska hon börja dagis till hösten? Behåll isåfall, om inte hade jag nog lagt pengar något billigare. Vi köper alltid lindex överdragsbyxor, tror de kostar 179:-, de är kanonbra, inte vattentät men tål massor av väta. Annars tycker jag det är lite väl onödigt att köpa dyra ytterkläder om man inte vet med sig att man kommer vara ute i ur och skur.

Ang storlek är det ju jättesvårt att säga. Min dotter blir också 1 år i sommar, hon ska defintivt ha en jacka i strl 86. Men de ska ju vara rätt stora nu.

• Elien

Kan tänka mig att kläderna blir bra till våren ev. även till hösten. Kan vara kul för så små att få krypa iväg eller gå längs med saker och då kan det vara bra med skalbyxor som tål endel väta. Sen har du kläder som tillåter att bli lite mer fuktiga så är det lättare att vilja sätta barnet i sandlådan och liknande eller i en småfuktig gunga utan att oroa sig för att de skulle bli blöta.

H född 091017
  • Veritaslux

Tack för alla svar. Jag har bestämt mig för att behålla kläderna. Det var ju så bra pris och sedan är andrahandsvärdet högt. Dottern är väldigt nära att krypa och vill också resa sig mot möbler så det blir nog bra med rejäla kläder i vår. Hon skulle aldrig kunna ha 86 nu snart, möjligen jacka i 80 men den finns inte kvar någonstans. Så får vi se hur hon växer i sommar!

Svar på tråden Ytterkläder vår-höst till barn runt ett år? Storlekar och tips sökes!