Inlägg från: Anonym (Spännande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Spännande)

Börjar utredning

Jag och min man har blivit tillfrågade om vi är intresserade av att ta emot en 4årig pojke och ev. hans lillasyster som familjehemsplaceringar.
    Vi har första mötet inbokat med placeringsenheten om drygt en vecka och vi är så förväntansfulla och nyfikna på vad som väntarSolig

Är det någon som har blivit tillfrågade om ett specifikt barn utan att själva ha sökt tidigare? Borde det inte gå fortare då än om det inte finns ett tilltänkt barn? Tänker, iaf. pojken bor idag på ett barnhem och har tydligen ingen, systern vet jag inte var hon finns... Vill ju bara börja genast!

Någon som är i samma situation och vill följas åt?

• Svar på tråden Börjar utredning
  • Anonym (Spännande)

Ingen?

• Anonym (Spännande)

Tack!

Jag förstår precis de blandade kännslorna du beskriver!
    Tydligen har den här lilla killen väntat över ett halvår på rätt familj så jag hoppas att det går fort för hans skull, varken det blir hos oss eller hos någon annan... 

Har du erfarenhet av att ta emot barn med diagnos? Jag vet väldigt lite om den här killen men tydligen är han nyutredd för misstanke om diagnos, mer vet vi inte. Jag vill ju veta allt nu =)

Jag har jobbat 13år i olika boenden för funktionshindrade, både för barn och vuxna och 4år på förskola så jag känner mig väldigt rustad med både kunskap och erfarenhet. 

Tack igen för att du svarade!

• Anonym (Spännande)

Bläää: Som sagt så har jag lååång erfarenhet av att jobba med andras barn, både som fsk-lärare och behandlingspedagog så det är jag inte rädd för! Självklart är bioföräldrarna kräsna! Det är ju deras skatter familjehemen får vårda... Så Solig jag är helt beredd på att biofamiljens kritik!

Men tack för inputten! 

• Anonym (Spännande)

Det låter jättebra att kommunen stöttar!

Förstår din tanke om att biofamiljen skulle få mer stöd, som det ser ut idag får man kämpa livet ur sig för att få den hjälp man behöver som förälder och ibland har barnet inte en förälder som kan/orkar kämpa så vilket i många fall slutar med att familjen går under och barnet placeras... Så i slutändan kostar den hjälp barnet behöver samhället mycket mer än den skulle ha gjort om barnet bott "hemma" och fått sin hjälp där.

JaSolig , jag tror att jag är rustad...

• Anonym (Spännande)
    Anonym skrev 2012-01-25 23:15:28 följande:
    Jaha..... du är beredd på biofamiljens kritik, i trådstarten har denna stackars pojke INGEN.

Märkligt hörru! 
    Jag förstår att du är en sådan som vill kritisera och hugger efter strån, det är heeelt OK! Men det får stå för dig...

Jag tänkte helt enkelt att jag kanske inte blir familje hem till just den här pojken, eller att det visar sig att han har en familj så småningom, idag bor han 100% på ett barhem... vet inte mycket mer eftersom jag inte varit på möte med soc ännu... Och självklart tänker jag på vad jag har för styrkor och svagheter i den här utmaningen som öppnat sig mot mig för mindre än en vecka sen! 

Tänk gärna en extra gång på vad du vill med dina inlägg...  

• Anonym (Spännande)

Jag håller helt med dig i att barn i första hand ska få hjälp i sin ursprungsfamilj men ibland går inte det! Ibland är familjen för trasig och då är det inderbart att bra människor kan och vill öppna sitt hem för andras barn.

Självklart finns det familjehem som aldrig borde få ta emot barn, som gör det av fel orsaker och på fel sätt och som i så mycket annat i världen är det dom man hör om oftast... Är allt bra blir det inga säljande löpsedlar... Men man kan inte dra alla över en kam! 

• Anonym (Spännande)

Ähh! Nu slutar jag argumentera om att vi har fel intentioner alt. att jag "känner mig bättre än bio fam"...

Vill gärna diskutera fällor man kan hamna i och få tips på hur man ska göra detta på ett bra sätt men detta är inte konstruktivt!

Tack snälla  Mamma till många för dina tankar {#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Börjar utredning