• Anonym (Spännande)

Börjar utredning

Jag och min man har blivit tillfrågade om vi är intresserade av att ta emot en 4årig pojke och ev. hans lillasyster som familjehemsplaceringar.
    Vi har första mötet inbokat med placeringsenheten om drygt en vecka och vi är så förväntansfulla och nyfikna på vad som väntarSolig

Är det någon som har blivit tillfrågade om ett specifikt barn utan att själva ha sökt tidigare? Borde det inte gå fortare då än om det inte finns ett tilltänkt barn? Tänker, iaf. pojken bor idag på ett barnhem och har tydligen ingen, systern vet jag inte var hon finns... Vill ju bara börja genast!

Någon som är i samma situation och vill följas åt?

• Svar på tråden Börjar utredning
  • Anonym (Spännande)

Ingen?

• Mamma till många
    Anonym (Spännande) skrev 2012-01-22 10:26:14 följande:
    Ingen?
    Hejsan =)'
    Vi har fått förfrågningar som varit akuta och då har det gått fort. Det beror helt på barnens situation, ibland har vi fått förfrågningar om vi kan ta emot tex en 15 tjej imorgon! men sen har dom ordnat en annan lösning för barnet och det kommer ingen. Man blir både glad och besviken i en sån situation, glad att det fanns en bättre lösning för barnet, ledsen att man har bunkrat upp rummet med saker som man tror att hon skulle vilja ha....å där står man sen men ingen kommer....man har förberett sina egna barn att imorgon kommer det en tjej som ska bo här med oss....å så kommer ingen.
    Så nu har jag lärt mig den läxan =) så nu talar jag inte om för mina barn längre förrän dom nästan står på trappan utanför.
    Lycka till för det är ett helt underbart givande uppdrag
  • Anonym (Spännande)

Tack!

Jag förstår precis de blandade kännslorna du beskriver!
    Tydligen har den här lilla killen väntat över ett halvår på rätt familj så jag hoppas att det går fort för hans skull, varken det blir hos oss eller hos någon annan... 

Har du erfarenhet av att ta emot barn med diagnos? Jag vet väldigt lite om den här killen men tydligen är han nyutredd för misstanke om diagnos, mer vet vi inte. Jag vill ju veta allt nu =)

Jag har jobbat 13år i olika boenden för funktionshindrade, både för barn och vuxna och 4år på förskola så jag känner mig väldigt rustad med både kunskap och erfarenhet. 

Tack igen för att du svarade!

• Anonym (bläää)

Vet inte varför jag svarar just här...läser om så många familjehem är sååå förvantasfulla...sen börjag sk helvetet....när många familjehem börjar hata bioföräldrarna mer eller mindre...hmmm...INTE MOT DIG rent allmänt!

• Anonym (Spännande)

Bläää: Som sagt så har jag lååång erfarenhet av att jobba med andras barn, både som fsk-lärare och behandlingspedagog så det är jag inte rädd för! Självklart är bioföräldrarna kräsna! Det är ju deras skatter familjehemen får vårda... Så Solig jag är helt beredd på att biofamiljens kritik!

Men tack för inputten! 

• Mamma till många
    Anonym (Spännande) skrev 2012-01-25 09:45:44 följande:
    Tack!

Jag förstår precis de blandade kännslorna du beskriver!
    Tydligen har den här lilla killen väntat över ett halvår på rätt familj så jag hoppas att det går fort för hans skull, varken det blir hos oss eller hos någon annan... 

Har du erfarenhet av att ta emot barn med diagnos? Jag vet väldigt lite om den här killen men tydligen är han nyutredd för misstanke om diagnos, mer vet vi inte. Jag vill ju veta allt nu =)

Jag har jobbat 13år i olika boenden för funktionshindrade, både för barn och vuxna och 4år på förskola så jag känner mig väldigt rustad med både kunskap och erfarenhet. 

Tack igen för att du svarade!
    Vi har tagit emot barn som också har påbörjat utredning om diagnos och även barn med diagnos, men jag tycker att man har fått  mycket hjälp och stöttning under uppdraget.

Det har jag suttit och funderat på många gånger varför kanske inte bio familjen fått den dygnet runt stöttning vi fått, då kanske inte så många barn skulle bli placerade.

Det låter som du är riktigt rustad för detta =) Jag har själv också jobbat med människor i många år, jag skulle inte beskriva det som ett val i livet utan ett kall =)

Sen vill jag gärna skriva ett par ord till anonym blää....det är tråkigt att du har dåliga erfarenheter av familjehem men alla är inte lika.
    Jag har aldrig tyckt illa om någon bio förälder....jo en faktiskt men det var innan jag blev familjehem och det var min biomormor....min mamma var familjehemsplacerad. men det är en annan historia det =)
    mvh
  • Anonym
    Anonym (Spännande) skrev 2012-01-25 23:09:38 följande:
    Bläää: Som sagt så har jag lååång erfarenhet av att jobba med andras barn, både som fsk-lärare och behandlingspedagog så det är jag inte rädd för! Självklart är bioföräldrarna kräsna! Det är ju deras skatter familjehemen får vårda... Så Solig jag är helt beredd på att biofamiljens kritik!

Men tack för inputten! 

Jaha..... du är beredd på biofamiljens kritik, i trådstarten har denna stackars pojke INGEN.

Märkligt hörru! 
  • Anonym (Spännande)

Det låter jättebra att kommunen stöttar!

Förstår din tanke om att biofamiljen skulle få mer stöd, som det ser ut idag får man kämpa livet ur sig för att få den hjälp man behöver som förälder och ibland har barnet inte en förälder som kan/orkar kämpa så vilket i många fall slutar med att familjen går under och barnet placeras... Så i slutändan kostar den hjälp barnet behöver samhället mycket mer än den skulle ha gjort om barnet bott "hemma" och fått sin hjälp där.

JaSolig , jag tror att jag är rustad...

• Mamma till många
    Anonym skrev 2012-01-25 23:15:28 följande:
    Jaha..... du är beredd på biofamiljens kritik, i trådstarten har denna stackars pojke INGEN.

Märkligt hörru! 
    Detta var juh inte kritik mot mitt inlägg....men det känns som det är ganska vanligt här inne på forumet, allt ska vändas till det negativa.
    vad tråkigt!!!
    kan du inte se det positiva istället, barnet får någonstans han kan kalla hem, kanske bara för en stund men i alla fall.
    Har han biofamilj som kan stötta pojken kommer det juh att visa sig snart. Men kanske biofamiljen inte kan vara där just nu.
    Jag hoppas som du spännande sa i början: att pojken får ett hem snart. mvh
  • Anonym (Spännande)
    Anonym skrev 2012-01-25 23:15:28 följande:

Märkligt hörru! 
    Jag förstår att du är en sådan som vill kritisera och hugger efter strån, det är heeelt OK! Men det får stå för dig...

Jag tänkte helt enkelt att jag kanske inte blir familje hem till just den här pojken, eller att det visar sig att han har en familj så småningom, idag bor han 100% på ett barhem... vet inte mycket mer eftersom jag inte varit på möte med soc ännu... Och självklart tänker jag på vad jag har för styrkor och svagheter i den här utmaningen som öppnat sig mot mig för mindre än en vecka sen! 

Tänk gärna en extra gång på vad du vill med dina inlägg...  

• Anonym
    Mamma till många skrev 2012-01-25 23:28:23 följande:
    Detta var juh inte kritik mot mitt inlägg....men det känns som det är ganska vanligt här inne på forumet, allt ska vändas till det negativa.
    vad tråkigt!!!
    kan du inte se det positiva istället, barnet får någonstans han kan kalla hem, kanske bara för en stund men i alla fall.
    Har han biofamilj som kan stötta pojken kommer det juh att visa sig snart. Men kanske biofamiljen inte kan vara där just nu.
    Jag hoppas som du spännande sa i början: att pojken får ett hem snart. mvh

Jag förstår din kritik mot mitt inlägg. Men det finns ju en anledning att familjehem har dåligt rykte. Det är nog många barn som hamnar ur askan i elden så att säga.

Familjer borde bli hjälpta i sin hemmiljö eller åtminstone på ett hvb hem istället för att placera barnen. Att ta ett barn från sitt hem är ALDRIG lyckligt, barn behöver sina föräldrar och inte växa upp i nån "låtsasfamilj".

Barnärenden hos socialtjänsten bör verkligen ses över innan fler barn får sin barndom förstörd, familjehem bör granskas MYCKET mer än vad som görs idag.

Det är så tragiskt att det är såhär.........     
  • Anonym (Spännande)

Jag håller helt med dig i att barn i första hand ska få hjälp i sin ursprungsfamilj men ibland går inte det! Ibland är familjen för trasig och då är det inderbart att bra människor kan och vill öppna sitt hem för andras barn.

Självklart finns det familjehem som aldrig borde få ta emot barn, som gör det av fel orsaker och på fel sätt och som i så mycket annat i världen är det dom man hör om oftast... Är allt bra blir det inga säljande löpsedlar... Men man kan inte dra alla över en kam! 

• Anonym
    Anonym (Spännande) skrev 2012-01-25 23:50:49 följande:
    Jag håller helt med dig i att barn i första hand ska få hjälp i sin ursprungsfamilj men ibland går inte det! Ibland är familjen för trasig och då är det inderbart att bra människor kan och vill öppna sitt hem för andras barn.

Självklart finns det familjehem som aldrig borde få ta emot barn, som gör det av fel orsaker och på fel sätt och som i så mycket annat i världen är det dom man hör om oftast... Är allt bra blir det inga säljande löpsedlar... Men man kan inte dra alla över en kam! 

Du har helt rätt i att man inte ska dra alla över en kam. Men jag har jobbat med detta i många år och enligt min erfarenhet så hamnar många många barn tyvärr i värre familjer än dem kom ifrån.

Många familjehem (precis som du själv ) anser att dem är sååååå mycket bättre än barnets biofamij. Det är såna saker som stör mig bland annat.

En annan sak som stör mig väldigt mycket är när barnlösa par vill bli familehem för att dem inte kan få barn själva och antingen blivit nobbade att adoptera eller ser fördelen att både få barn och massa pengar.

Finns så många sjuka människor...... men jag anklagar inte DIG personligen...      
  • Anonym (bläää)

Ta alla barn som du får mest pengar av ....det lönar sig....mer pengar desto finare bilar så småningom

• Anonym (Spännande)

Ähh! Nu slutar jag argumentera om att vi har fel intentioner alt. att jag "känner mig bättre än bio fam"...

Vill gärna diskutera fällor man kan hamna i och få tips på hur man ska göra detta på ett bra sätt men detta är inte konstruktivt!

Tack snälla  Mamma till många för dina tankar {#emotions_dlg.flower}

• Mamma till många

hahaha..........ibörjan blev jag riktigt ledsen när jag hörde att att man hade en sån bild av familjehem och jag undrar om jag inte disskuterar samma sak med samma människor faktiskt.
    jag har även haft alias anonym familjehemsmamma och då förklarat varför jag ville bli familjehem........till slut blir man bara less....vill ni tro att jag tjänar pengar å då grova pengar på andras barn tro det då!!

jag ringde redan till ett socialkontor när jag var 21 och undrade om vi skulle kunna bli avlastningsfamilj eller något liknande....han skrattade åt mig lite och undrade varför? jag var den yngsta att ringa och fråga något sådant
    Just då var jag gravid med mitt andra barn och dom hade som policy att inte ha småbarnsfamiljer, men han sa till mig då, att ring när din lilla är någe år, för vi är jätteintresserade.

Jag ringde 8 år senare....och nu jobbar jag som familjehem, och det funkar jättebra.
    ett spännande och annorlunda jobb som gör att man funderar på vad man jobbar med?....vi gör bara det vi alltid har gjort med ett undantag vi har en främling hos oss som sedan blivit som en familjemedlem som sedan ska flytta hem och då börjar vi om igen......en först spännande nervös känsla sen blir det vardag sen blir det en uppslitande men härlig känsla när barnet fått flytta hem. Vi har haft en jättebra kontakt med biofamiljen så man får uppdateringar om hur det går och att det funkar i familjen igen.....då känner jag att man gjort skillnad.

jag säger som jag skrivit förut jag känner mig inte bättre än någon annan jag kanske bara har haft turen och fått andra förutsättningar och ödet på min sida....

• Anonym (Erika)
    Anonym skrev 2012-01-26 00:05:55 följande:
    Du har helt rätt i att man inte ska dra alla över en kam. Men jag har jobbat med detta i många år och enligt min erfarenhet så hamnar många många barn tyvärr i värre familjer än dem kom ifrån.

Många familjehem (precis som du själv ) anser att dem är sååååå mycket bättre än barnets biofamij. Det är såna saker som stör mig bland annat.

En annan sak som stör mig väldigt mycket är när barnlösa par vill bli familehem för att dem inte kan få barn själva och antingen blivit nobbade att adoptera eller ser fördelen att både få barn och massa pengar.

Jag tror inte ett ögonblick på att du jobbat med detta i flera år. Jag tror du är en person som själv bott i familjehem och haft otur.

Jag jobbar med familjehemsplaceringar och träffar dessa barn och ungdomar dagligen, och det är helt enkelt inte sant att de har det sämre i familjehemmen. Och när de blir äldre så får de ju också godkänna familjehemmen om de måste byta (eller placeras som äldre barn/tonåringar).

Jag tycker du ska lämna den här tråden för du tillför ingenting. Jag tycker det är BRA att ts vill bli familjehem för det finns inte tillräckligt många i Sverige.
  • Mamma till många
    Anonym (Erika) skrev 2012-01-26 14:07:09 följande:
    Jag tror inte ett ögonblick på att du jobbat med detta i flera år. Jag tror du är en person som själv bott i familjehem och haft otur.

Jag jobbar med familjehemsplaceringar och träffar dessa barn och ungdomar dagligen, och det är helt enkelt inte sant att de har det sämre i familjehemmen. Och när de blir äldre så får de ju också godkänna familjehemmen om de måste byta (eller placeras som äldre barn/tonåringar).

Jag tycker du ska lämna den här tråden för du tillför ingenting. Jag tycker det är BRA att ts vill bli familjehem för det finns inte tillräckligt många i Sverige.
    Anonym skrev 2012-01-26 00:05:55 följande:

om du jobbar inom detta har väll du anmälningsplikt om du märker missförhållande i familjehem eller?
    Jag tror inte heller att anonym har jobbat eller jobbar inom detta.
  • Anonym (Erika)
    Mamma till många skrev 2012-01-26 14:18:16 följande:
    om du jobbar inom detta har väll du anmälningsplikt om du märker missförhållande i familjehem eller?
    Jag tror inte heller att anonym har jobbat eller jobbar inom detta.
    Nej, självklart gör inte personen det. För jobbar man med familjehem så står man på barnens sida. Varför skulle man placera barn i familjer som inte känns bra eller tar hand om barnen på ett bra sätt?

Vi har haft familjer som inte skött sig, men de har blivit borttagna och barnen har blivit omplacerade. Jag jobbar inte på kommunen utan på ett företag som hjälper kommunen att hitta familjehem och jag är där ett par gånger i månaden (för varje familj) och pratar med dem och med barnen (om de är stora nog). Jag hjälper dem med deras utbetalningar etc och vet hur barnen har det.

Sen är det ingen hemlighet att familjehem får ganska mycket pengar för att ta emot barn, men det är inte heller någon dans på rosor att göra det. Och skulle fler vilja bli familjehem så skulle vi inte heller behöva betala fullt så mycket. De som ställer upp blir ju belönade och bör bli det också.
  • Mamma till många
    Anonym (Erika) skrev 2012-01-26 14:22:40 följande:
    Nej, självklart gör inte personen det. För jobbar man med familjehem så står man på barnens sida. Varför skulle man placera barn i familjer som inte känns bra eller tar hand om barnen på ett bra sätt?

Vi har haft familjer som inte skött sig, men de har blivit borttagna och barnen har blivit omplacerade. Jag jobbar inte på kommunen utan på ett företag som hjälper kommunen att hitta familjehem och jag är där ett par gånger i månaden (för varje familj) och pratar med dem och med barnen (om de är stora nog). Jag hjälper dem med deras utbetalningar etc och vet hur barnen har det.

Sen är det ingen hemlighet att familjehem får ganska mycket pengar för att ta emot barn, men det är inte heller någon dans på rosor att göra det. Och skulle fler vilja bli familjehem så skulle vi inte heller behöva betala fullt så mycket. De som ställer upp blir ju belönade och bör bli det också.
Svar på tråden Börjar utredning