Inlägg från: Anonym (Erika) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Erika)

Börjar utredning

Anonym skrev 2012-01-26 00:05:55 följande:
    Du har helt rätt i att man inte ska dra alla över en kam. Men jag har jobbat med detta i många år och enligt min erfarenhet så hamnar många många barn tyvärr i värre familjer än dem kom ifrån.

Många familjehem (precis som du själv ) anser att dem är sååååå mycket bättre än barnets biofamij. Det är såna saker som stör mig bland annat.

En annan sak som stör mig väldigt mycket är när barnlösa par vill bli familehem för att dem inte kan få barn själva och antingen blivit nobbade att adoptera eller ser fördelen att både få barn och massa pengar.

Finns så många sjuka människor...... men jag anklagar inte DIG personligen...      
    Jag tror inte ett ögonblick på att du jobbat med detta i flera år. Jag tror du är en person som själv bott i familjehem och haft otur.

Jag jobbar med familjehemsplaceringar och träffar dessa barn och ungdomar dagligen, och det är helt enkelt inte sant att de har det sämre i familjehemmen. Och när de blir äldre så får de ju också godkänna familjehemmen om de måste byta (eller placeras som äldre barn/tonåringar).

Jag tycker du ska lämna den här tråden för du tillför ingenting. Jag tycker det är BRA att ts vill bli familjehem för det finns inte tillräckligt många i Sverige.
  • Anonym (Erika)
    Mamma till många skrev 2012-01-26 14:18:16 följande:
    om du jobbar inom detta har väll du anmälningsplikt om du märker missförhållande i familjehem eller?
    Jag tror inte heller att anonym har jobbat eller jobbar inom detta.
    Nej, självklart gör inte personen det. För jobbar man med familjehem så står man på barnens sida. Varför skulle man placera barn i familjer som inte känns bra eller tar hand om barnen på ett bra sätt?

Vi har haft familjer som inte skött sig, men de har blivit borttagna och barnen har blivit omplacerade. Jag jobbar inte på kommunen utan på ett företag som hjälper kommunen att hitta familjehem och jag är där ett par gånger i månaden (för varje familj) och pratar med dem och med barnen (om de är stora nog). Jag hjälper dem med deras utbetalningar etc och vet hur barnen har det.

Sen är det ingen hemlighet att familjehem får ganska mycket pengar för att ta emot barn, men det är inte heller någon dans på rosor att göra det. Och skulle fler vilja bli familjehem så skulle vi inte heller behöva betala fullt så mycket. De som ställer upp blir ju belönade och bör bli det också.
Svar på tråden Börjar utredning