• mandelblomma

    har två enäggskillar på tre år och dagis har svårt att se skillnad på dem

    visst är de lika men inte så otroligt ändå.
    Våra mer ytligt bekanta och mina kollegor som absolut inte träffar dem varje dag kan oftast se skillnad på dem.
    Men tydligen har dagis problem och barnen tar ofta fel enligt personalen.
    De har aldrig eller mycket sällan lika kläder förutom ytterkläder då ex overallerna bara fanns i grönt o rött och båda ville ha gröna och jag ville ha just det märket.
    Jag har provat olika frisyrer, men det blir lite meckigt med pojkfrisyrer att ha den ena kortklippt och låta den andres växa mer.
    Vad har ni andra kloka föräldrar för tips?

  • Svar på tråden har två enäggskillar på tre år och dagis har svårt att se skillnad på dem
  • pigglet

    Olika frisyrer är väl perfekt? Det räcker ju egentligen med att den ena får behålla en syntfläta, om du nu vill att båda ska ha kort.
    Min kusin har olika färger på barnen. Den ena har färger med 3 bokstäver i (röd, blå, gul) vilket den andra ALDRIG har. (Extra lät om en av dem heter något med 3 bokstäver)
    Låta dem välja ut varsitt smycke som de alltid har på sig - tex ett armband på ena och halsband på den andra?  

    Har du något tips hur du själv ser skillnad på dem så har du säkert redan tipsat dem? 

  • mandelblomma
    pigglet skrev 2012-01-21 21:47:58 följande:
    Olika frisyrer är väl perfekt? Det räcker ju egentligen med att den ena får behålla en syntfläta, om du nu vill att båda ska ha kort.
    Min kusin har olika färger på barnen. Den ena har färger med 3 bokstäver i (röd, blå, gul) vilket den andra ALDRIG har. (Extra lät om en av dem heter något med 3 bokstäver)
    Låta dem välja ut varsitt smycke som de alltid har på sig - tex ett armband på ena och halsband på den andra?  

    Har du något tips hur du själv ser skillnad på dem så har du säkert redan tipsat dem? 
    nej att färgkoda dem vill jag inte, dels så blir det en färg de känner igen och inte ett barn de känner...plus att jag inte vill ta den striden att L aldrig får ha blåa kläder för det är C;s färg...känns konstigt.
    En fläta kunde däremot vara en idé kanske när de får lite mer hår, tack för tipset!
  • lugna gatan

    Har 3½ åriga tjejer. Vi tycker de är väldigt olika, men bla på dagis kan de inte se skillnad. De har halsband med sin bokstav, en tunn silverkedja med silverbokstav. Barn i treårsåldern lär sig snabbt att läsa en bokstav. Så det är det allra bästa alternativet, men funkar ju bara om man är nära. :) Förstår att det blir lite meckigt med frisyrerna på killarna om man gillar kort hår.
    Där har ju vi försökt att lösa det med och utan lugg, kan ju iof funka på killar oxå?

  • mandelblomma
    lugna gatan skrev 2012-01-21 21:59:02 följande:
    Har 3½ åriga tjejer. Vi tycker de är väldigt olika, men bla på dagis kan de inte se skillnad. De har halsband med sin bokstav, en tunn silverkedja med silverbokstav. Barn i treårsåldern lär sig snabbt att läsa en bokstav. Så det är det allra bästa alternativet, men funkar ju bara om man är nära. :) Förstår att det blir lite meckigt med frisyrerna på killarna om man gillar kort hår.
    Där har ju vi försökt att lösa det med och utan lugg, kan ju iof funka på killar oxå?
    de har för lite hår för att kunna klippa något annat än vanlig kort bus pojkfrisyr, lugg finns liksom inte ;)
  • mandelblomma
    Lumo skrev 2012-01-22 09:02:54 följande:
    Du kan raka sidorna på en. :)
    mmm nä tack har ingen lust att en får vara " ful" liksom .
  • 3 barns mamma

    Mockasiner med namn på :) alltså likadana om dom vill det sen namn på dom. Ute kan vara svårare om man är som mig där man inte vill ha namn på mössorna..

  • Triple Trouble

    Ute kan de väl ha olika färg på mössorna. Inne kanske den ena har ett halsband eller armband på sig.

    Våra fröknar ser inte skillnad på våra twins ute då de har lika ytterkläder, trots att de är helt olika och tvåäggs, så förstår problemet med enäggs.

  • vikarien

    Träffade på tvillingar på en förskola jag jobbade på, dessa var helt omöjligt för oss att skilja på. Så dom fick nagellack i varsin färg. Men kanske inte blir så poppis hos dina killar? =) Föräldrarna talade alltid om på morgonen vem som hade vilka kläder också.

Svar på tråden har två enäggskillar på tre år och dagis har svårt att se skillnad på dem