• Eeerika

Hyrbil USA

Vad har ni för rekommendationer, erfarenheter ang att hyra bil i USA, detta kommer gälla 3 dygn gärna att man kan lämna på annan plats, men inom staten.

• Svar på tråden Hyrbil USA
  • Fidelis ad urnam

Vi har hyrt via e-bilhyra (JÄTTEBRA service, jättebra bilar, smidigt och bra), budget (bra service från svenska sidan och OK service från personalen i USA. Lite krångel bara med oljebyte mitt i hyrperioden men det fick vi rabatt för på slutpriset), Dollars (helt ok även de) och denna gång Hertz (vi får se vad vi gillar dem).

Ett tips, som vi lärde oss nu i somras, är att städa ur bilen innan ni lämnar in den.
    De ville få det till att vi hade rökt i bilen. Ingen av oss röker eller har någonsin gjort det. Däremot hade vi besökt Yellowstone och troligtvis dragit in aska i bilen.
    Det krävdes mycket MYCKET övertalning för att slippa betala 100 dollar för städning av bilen.

Så nu i sommar kommer vi städa ur bilen innan vi lämnar in den. 

• Hackad på FL
    Ulf Harrys Farsa skrev 2012-01-25 13:29:24 följande:
    Glöm inte självriskreducering och extraförsäkringar vad det än kostar!
    Så Du tycker att man ska teckna alla försäkringar?

Det tycker jag låter som ett väldigt dåligt råd!
    Berätta gärna vilka försäkringar Du menar och varför man ska ha dem.
  • Hackad på FL
    Fidelis ad urnam skrev 2012-01-25 20:33:47 följande:
    Vi har hyrt via e-bilhyra (JÄTTEBRA service, jättebra bilar, smidigt och bra), budget (bra service från svenska sidan och OK service från personalen i USA. Lite krångel bara med oljebyte mitt i hyrperioden men det fick vi rabatt för på slutpriset), Dollars (helt ok även de) och denna gång Hertz (vi får se vad vi gillar dem).

Ett tips, som vi lärde oss nu i somras, är att städa ur bilen innan ni lämnar in den.
    De ville få det till att vi hade rökt i bilen. Ingen av oss röker eller har någonsin gjort det. Däremot hade vi besökt Yellowstone och troligtvis dragit in aska i bilen.
    Det krävdes mycket MYCKET övertalning för att slippa betala 100 dollar för städning av bilen.

Så nu i sommar kommer vi städa ur bilen innan vi lämnar in den. 
    Vilken firma var det som bråkade om städningen, var det Budget? Man ska inte behöva damsuga bilen, normal smuts ska inte vara några problem, men de tar sina chanser på olika sätt.
    Tråkigt nog verkar det inte finnas någon uthyrare som inte någon har problem med
  • Ulf Harrys Farsa
    Hackad på FL skrev 2012-01-26 14:03:40 följande:
    Så Du tycker att man ska teckna alla försäkringar?

Det tycker jag låter som ett väldigt dåligt råd!
    Berätta gärna vilka försäkringar Du menar och varför man ska ha dem.
    det finns uthyrningsbolag som har extra försäkringar för stöld, brand, olyckor orsakade av dig etc etc.
    Det är samma sak i sverige, tar du självriskreducering så behöver du ju "bara" betala kanske 5000:- om du orsakar en skada, utan reducering ligger självrisken på en hyrbil mellan 10 & 15.000, i USA kan det vara värre.
  • Hackad på FL
    Ulf Harrys Farsa skrev 2012-01-26 14:12:03 följande:
    det finns uthyrningsbolag som har extra försäkringar för stöld, brand, olyckor orsakade av dig etc etc.
    Det är samma sak i sverige, tar du självriskreducering så behöver du ju "bara" betala kanske 5000:- om du orsakar en skada, utan reducering ligger självrisken på en hyrbil mellan 10 & 15.000, i USA kan det vara värre.
    Det var ju inget svar på frågan, men att teckna alla försäkringar oavsett pris är ett mycket dåligt råd tycker jag.
  • Ulf Harrys Farsa
    Hackad på FL skrev 2012-01-26 14:20:09 följande:
    Det var ju inget svar på frågan, men att teckna alla försäkringar oavsett pris är ett mycket dåligt råd tycker jag.
    Kan ju bli jävligt dyrt om du glömmer teckna försäkring för en extra förare och han smäller, då får man dega ALLT. t.ex, lika bra att ösa på om man inte är hemma.
  • Tow2Mater
    Ulf Harrys Farsa skrev 2012-01-26 15:04:59 följande:
    Kan ju bli jävligt dyrt om du glömmer teckna försäkring för en extra förare och han smäller, då får man dega ALLT. t.ex, lika bra att ösa på om man inte är hemma.
    Jag ser vad du säger, men just extra förare kan man oftast bara ange - ibland kostar det inget alls, inbland kostar det runt $20 eller liknande totalt. Ingen större kostnad oftast, MEN definitivt en sak att tänka på och se till att det görs rätt, annars kan det som du säger bli mycket dyrt.
  • Fidelis ad urnam
    Hackad på FL skrev 2012-01-26 14:07:32 följande:
    Vilken firma var det som bråkade om städningen, var det Budget? Man ska inte behöva damsuga bilen, normal smuts ska inte vara några problem, men de tar sina chanser på olika sätt.
    Tråkigt nog verkar det inte finnas någon uthyrare som inte någon har problem med
    Det var Budget JA. Det var inte förrän jag sa till dem att de kunde få söka igenom ALLT vårt bagage, för om vi nu var rökare borde vi ha cigaretter eller tändare på oss, någonstans. 
    Då gav de upp. Idioter.

Vad gäller försäkringar så ingår det du behöver på de flesta hyrbilsföretag med svenska sidor, eller hur jag ska förklara.... E-bilhyra ingår allt på, holiday autos med, hertz lika så och det samma med budget. Vi har aldrig behövt köpa till någonting på något av dessa ställen.

Däremot måste man på de flesta ställen, inte budget, betala extra för extra förare. Kör någon som inte är skriven på kontraktet och någonting händer så kan det bli en dyr affär då försäkringarna inte gäller.

Ring och kolla med de olika bolagen och se vad de rekommenderar och du känner dig osäker.  
  • Hackad på FL
    Ulf Harrys Farsa skrev 2012-01-26 15:04:59 följande:
    Alla förare ska registreras på kontraktet så klart, men vad har det med att teckna försäkringar att göra?
    Nåja, det fanns alltså inga specifika försäkringar man skulle teckna enligt dig......

Till Er som ska hyra bil, ta reda på vad ni behöver och betala inte en massa för onödiga saker. 
Svar på tråden Hyrbil USA