• Eeerika

Hyrbil USA

Vad har ni för rekommendationer, erfarenheter ang att hyra bil i USA, detta kommer gälla 3 dygn gärna att man kan lämna på annan plats, men inom staten.

• Svar på tråden Hyrbil USA
  • Hackad på FL
    Fidelis ad urnam skrev 2012-01-26 15:21:35 följande:
    Det var Budget JA. Det var inte förrän jag sa till dem att de kunde få söka igenom ALLT vårt bagage, för om vi nu var rökare borde vi ha cigaretter eller tändare på oss, någonstans. 
    Då gav de upp. Idioter.

Vad gäller försäkringar så ingår det du behöver på de flesta hyrbilsföretag med svenska sidor, eller hur jag ska förklara.... E-bilhyra ingår allt på, holiday autos med, hertz lika så och det samma med budget. Vi har aldrig behövt köpa till någonting på något av dessa ställen.

Däremot måste man på de flesta ställen, inte budget, betala extra för extra förare. Kör någon som inte är skriven på kontraktet och någonting händer så kan det bli en dyr affär då försäkringarna inte gäller.

Ring och kolla med de olika bolagen och se vad de rekommenderar och du känner dig osäker.  
    Ja de är ofta lus fräcka och det gäller verkligen stå på sig!

Jag undrade inte om försäkringarna, har hyrt massor av gånger i USA så jag är inte det minsta osäker, bara invände mot rådet att teckna allt, vad det än kostar  

Förutom Budget och Avis (som ju är samma företag så har jag hört att det även hos Hertz  ingår extra förare. Det är ju ganska fult av förmedlarna att ta extra betalt för detta när det redan ingår, man kan ju oftast inte ens se vilket bolag man får hämta bilen hos förrän man har gjort bokningen
  • Fidelis ad urnam
    Hackad på FL skrev 2012-01-26 15:47:25 följande:
    Alla förare ska registreras på kontraktet så klart, men vad har det med att teckna försäkringar att göra?
    Nåja, det fanns alltså inga specifika försäkringar man skulle teckna enligt dig......

Till Er som ska hyra bil, ta reda på vad ni behöver och betala inte en massa för onödiga saker. 
    Sorry, yr i mössan
    Det var inte du som var TS  
  • Fidelis ad urnam
    Hackad på FL skrev 2012-01-26 15:53:34 följande:
    Ja de är ofta lus fräcka och det gäller verkligen stå på sig!

Jag undrade inte om försäkringarna, har hyrt massor av gånger i USA så jag är inte det minsta osäker, bara invände mot rådet att teckna allt, vad det än kostar  

Förutom Budget och Avis (som ju är samma företag så har jag hört att det även hos Hertz  ingår extra förare. Det är ju ganska fult av förmedlarna att ta extra betalt för detta när det redan ingår, man kan ju oftast inte ens se vilket bolag man får hämta bilen hos förrän man har gjort bokningen
    Jag läste om det med extra förare på Hertz hemsida och det verkar inte vara så att jag automatiskt och gratis ingår.
    Det står;

Authorized Operators

Acceptable Authorized Operators age 25 and older are automatically covered on the Rental Agreement.

Authorized Operators are:
    - The employer, employee or fellow employee of renter on company business, (when booking includes company Corporate Discount Number).
    - The renter's spouse for rentals that originate in California or or Iowa.
    - Authorized Operators do not have to be present at time of rental.
    - There are no fees for Authorized Operators.

Additional Authorized Operators
    - Individuals not automatically covered on the Rental Agreement as Authorized Operators noted above may be signed on as an "Additional Authorized Operator" (AAO).  AAO's must be present and may be signed on to the rental agreement at the time of rental or during the rental at any US corporate location.
    - Renter and each AAO must be present to sign Rental Agreement, present an acceptable credit card or debit card (if renting city accepts debit cards) in their own name, or a current round-trip ticket (air, train or bus), show valid driver's license, and must be a minimum of 21 years of age.  For those 21 through 24 the location's age differential will apply.

Additional Authorized Operators Fees 

USD 13.00 per day, maximum USD 91.00 per rental, for each Additional Authorized Operator.

Jag kanske är korkad nu, men då vi hyr från Florida så är inte jag en Authorized Operator utan vi skulle gå betala extra (13 dollar per dag) för detta.
    På budget däremot ingick man som extraförare om man var gift. 
  • Centrina

Hej!
    Vi har hyrt bil i USA under 9 mån tid och då bytt bil varje månad. Vi har alltid hyrt genom holidayautos.se vilket har varit väldigt smidigt. Då vi hyrt genom den svenska sidan har alla försäkringar som man behöver ingått. Annars är det en djungel med alla olika försäkringar som man kan behöva, och de olika bolagen vill ju så klart sälja på dig allt. Du kan redan när du bokar bilen lägga till en extra förare, det blir billigare att göra direkt på nätet. Det är inga som helst problem att hämta och lämna bilen på olika ställen. Precis som någon annan skrev så får man oftast bilar från Alamo om man bokar via Holiday Autos. Vi har alltid fått jättefina bilar, och alltid kunnat fråga om de har några att välja på om den vi blivit tilldelade varit tråkig. Var dock försiktiga med att byta storleksklass på bilen, vilket de kommer att fråga om ni vill göra. Då blir det jättedyrt och går utanför det avtal ni kommit överens om. Hoppas ni får en jättetrevlig resa!

• Kodia

Man behöver absolut inte alla försäkringar! Många av dem täcker sådant som redan täcks av en normal svensk hemförsäkring. (så länge du inte är borta mer än 45 dagar) Jag minns inte vad alla hette, men vi gjorde grundlig research innan vi hyrde bil i USA, och valde bort de flesta...

Tänk på att kolla om extra förare ingår när ni jämför priser!

Låt dem inte heller lura er att uppgradera till en annan modell när ni ska hämta ut bilen. Då blir också alla avgifter och försäkringar dyrare...

• Kodia
    Ulf Harrys Farsa skrev 2012-01-26 21:23:53 följande:
    Hemförsäkringen täcker eventuellt personskador, men absolut inget gällande hyrbilen.
    Flera av de försäkringar som erbjuds gäller personerna och bagaget...
  • Hackad på FL
    Fidelis ad urnam skrev 2012-01-26 16:01:38 följande:
    Jag läste om det med extra förare på Hertz hemsida och det verkar inte vara så att jag automatiskt och gratis ingår.
    Det står;

Authorized Operators

Acceptable Authorized Operators age 25 and older are automatically covered on the Rental Agreement.

Authorized Operators are:
    - The employer, employee or fellow employee of renter on company business, (when booking includes company Corporate Discount Number).
    - The renter's spouse for rentals that originate in California or or Iowa.
    - Authorized Operators do not have to be present at time of rental.
    - There are no fees for Authorized Operators.

Additional Authorized Operators
    - Individuals not automatically covered on the Rental Agreement as Authorized Operators noted above may be signed on as an "Additional Authorized Operator" (AAO).  AAO's must be present and may be signed on to the rental agreement at the time of rental or during the rental at any US corporate location.
    - Renter and each AAO must be present to sign Rental Agreement, present an acceptable credit card or debit card (if renting city accepts debit cards) in their own name, or a current round-trip ticket (air, train or bus), show valid driver's license, and must be a minimum of 21 years of age.  For those 21 through 24 the location's age differential will apply.

Additional Authorized Operators Fees 

USD 13.00 per day, maximum USD 91.00 per rental, for each Additional Authorized Operator.

Jag kanske är korkad nu, men då vi hyr från Florida så är inte jag en Authorized Operator utan vi skulle gå betala extra (13 dollar per dag) för detta.
    På budget däremot ingick man som extraförare om man var gift. 
    Du har helt rätt verkar det som, hade bara hört någon som hyrt av Hertz och då fått extraförare gratis, har antagligen varit i Kalifornien då. Både Budget.com och Avis.com har ju faktiskt riktigt bra priser (bättre än agenter Holiday Autos, eBilhyra t.o.m.) ibland så det är helt klart värt att ta med dem när man jämför uthyrare $91 är ju pengar det med.
  • Fidelis ad urnam

Finner det fascinerande att det kan bli tjafs och hårda ord över en så simpel fråga som vad man bör tänka på när man hyr bil i USA Oskyldig

• Centrina
    Fidelis ad urnam skrev 2012-01-27 08:54:31 följande:
    Finner det fascinerande att det kan bli tjafs och hårda ord över en så simpel fråga som vad man bör tänka på när man hyr bil i USA Oskyldig
Svar på tråden Hyrbil USA