• Emeliie89

Hur ska vi lyckas få bolån? Han jobbar, jag pluggar..

Igår ringde vi till SBAB som vägrade ge oss något lån över huvud taget. Min sambo äger idag en bostadsrätt som han kommer få ut ca 350.000:- på vid försäljning. Han jobbar heltid och tjänar ca 25000:- före skatt.

Jag pluggar och har 9400:- från csn plus underhåll och barnbidrag för mitt barn. De räknar inget av det som inkomst så min inkomst är på pappret 0.

De gav inget lån eftersom de vill att man ska ha 16.000:- KVAR efter bostaden är betald... SEXTON TUSEN!! Det är ju galet mycket.. vet ingen som har så mycket över.. går alla banker efter den regeln? Hur kan vi göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-24 14:06
    alltså jag menar att han kommer tjäna 350.000:-.. bostadsrätten är värd ca en miljon.

• Svar på tråden Hur ska vi lyckas få bolån? Han jobbar, jag pluggar..
  • Tow2Mater

Sälj bostadsrätten först så behöver ni bara ett mindre lån, alt har ni en större handpenning.

• Emeliie89
    Tow2Mater skrev 2012-01-24 14:13:13 följande:
    Sälj bostadsrätten först så behöver ni bara ett mindre lån, alt har ni en större handpenning.
    Handpenningen blir ju 350.000:- och det sa vi till banken, men det gick inte hem ändå..
  • Lind a

16000 är väl ingenting. Det ska du kunna betala mat och andra räkningar för. Så det behöver man nog få ut om man ska klara sig.

• Emeliie89
    Lind a skrev 2012-01-24 14:17:36 följande:
    16000 är väl ingenting. Det ska du kunna betala mat och andra räkningar för. Så det behöver man nog få ut om man ska klara sig.
    Ok ok .. ja jag vet inte, har klarat mig på 3000:- över i flera år..
  • Juppi

Vi fick lån på 100% även fast jag plugga+Tim vik å min sambo jobba. Och hade lägenhet att sälja. På våran bank kolla dom oxå på objektet vi ville köpa och vad jag studerade till, hur stor chans till jobb efter utbildning. Och så handlar det även tyvärr om vem man först får kontakt med. Vilken kommun tillhör ni?

• mikroE
    Lind a skrev 2012-01-24 14:17:36 följande:

Tja, många klarar sig nog mer än väl på mindre än 16000 på två personer. Vi använder inte mer än 10000 en normal månad och kanske 12000 en lite värre månad. 16000 har jag nog aldrig bränt annat än de månader jag åker på semester dvs en gång per år.
  • deecember

En del banker kräver att man ska sälja sin nuvarande bostad först, i synnerhet när ekonomiläget är som det är nu.
    Ni kanske skulle höra er för hos en annan bank? Vissa erbjuder överbryggningslån till man sålt sin nuvarande bostad, vet ni med er att ni klarar ett lån på X kr i mån + räntehöjningar, så kan ju mannen söka lånet själv-alltså räknas inte dina levnadskostnader med i lånet. MEN det kräver att man har full koll på sin betalningsförmåga som par ändå..

• Emeliie89
    Lind a skrev 2012-01-24 14:22:00 följande:
    3000 till mat och räkningar???
    Yes det hade jag :) och man klarar sig på det om man vet att man måste. Därför tycker jag 16.000:- är mycket.
  • Emeliie89
    deecember skrev 2012-01-24 14:22:46 följande:
    En del banker kräver att man ska sälja sin nuvarande bostad först, i synnerhet när ekonomiläget är som det är nu.
    Ni kanske skulle höra er för hos en annan bank? Vissa erbjuder överbryggningslån till man sålt sin nuvarande bostad, vet ni med er att ni klarar ett lån på X kr i mån + räntehöjningar, så kan ju mannen söka lånet själv-alltså räknas inte dina levnadskostnader med i lånet. MEN det kräver att man har full koll på sin betalningsförmåga som par ändå..
    Joo, han håller på och ska sälja den nu så vi får se om det går bra :)
  • Lind a

Men om man bor i hus är det omöjligt... Bara el byten och värme går på 3000 i månaden. Om man har billig värme!!

Vi betalar ca 3000 på lån
    3000 i värme vatten och el.
    Sen till kommer telefon, bredband, försäkringar, à-kass mm.

• Apocalypso

Om han söker lånet som singel är chansen mycket större att ni får lånet, nu räknar de på att han är försörjningsansvarig för er alla.

När jag och ex skulle köpa hus fick vi inte låna då han hade en betalningsanmärkning, jag tog hela lånet istället och det var inga som helst problem. Senare ändrade vi att båda blev betalningsansvariga när hans prick försvann.

Only weak men fear strong women!
  • Emeliie89
    Apocalypso skrev 2012-01-24 14:41:52 följande:
    Om han söker lånet som singel är chansen mycket större att ni får lånet, nu räknar de på att han är försörjningsansvarig för er alla.

När jag och ex skulle köpa hus fick vi inte låna då han hade en betalningsanmärkning, jag tog hela lånet istället och det var inga som helst problem. Senare ändrade vi att båda blev betalningsansvariga när hans prick försvann.
    Det kanske vore en lösning :) men då känns det ju dumt att gå till samma bank för då "vet" ju dom att jag finns eftersom vi kontaktat dom innan.
  • Ms H

Ska ni köpa hus eller bostadsrätt? 16000kr kvar om man har hus låter inte överdrivet mycket till en familj på tre personer, i lägenhet tycker jag att det är ett lite för högt krav.

• TaSe

Vi fick lov att räkna csnbidraget, barnbidraget och underhåll hos swedbank, nordea och handelsbanken så sent som i somras. Kolla runt hos olika banker är ett tips.

Swedbank brukar väl räkna med att två vuxna ska ha 10.000 kvar efter att boendet är betalt, sedan läggs det på 2000/barn.

I vårt fall blev det alltså 16.000.

• tystlängtan

Jag tror inte man kan säga generellt att den banken gör si eller så, jag tror mycket har att göra med vilken bankman man lyckas få tag på och vilket intryck man gör. Jag har hört/läst måååånga som säger att Swedbank är supertuffa, men vi hade en superbra bankman och vi fick som student och sambo med bruttoinkomst på 24000 kr/mån ett lån på 85% av en bostadsrättslägenhets pris på upp till 1,4 milj. Alltså förutsättningen var att vi hade kontantinsats på 15% och den kostade max 1,4 milj. Jag sa att jag hade möjlighet att jobba extra, men har valt att inte göra det för att det inte behövs, det räckte för att han skulle räkna med det som jag "hade kunnat tjäna om jag ville" som en inkomst + CSN-bidraget.

Detta hade verkligen inte alla på Swedbank (eller andra banker) gjort, det är det jag menar med att det beror mycket på bankman (och intrycket man gör, han hade givetvis inte "fuskräknat" om han tyckte att vi verkade opålitliga, men vi kunde visa upp att vi med dåvarande hyra på nästan 6000 kr/mån hade klarat av att spara 10000 kr/mån i flera månader i streck vilket säkert var en anledning till att han räknade som han gjorde). Tror att han räknade med en ränta på 7,xx% och att vi därefter måste ha 14000 kr över (7000kr/vuxen), det var därför han behövde lägga till lite "fuskinkomster" för att kunna ge ett lånelöfte.

• Vinterankan

Som andra har sagt så gå till olika banker, det är olika hur de räknar med din inkomst. Men alla räknar nog att man ska ha 16000 om man är en familj på tre. Jag försökte flytta ett lån på 900 000 men fick avslag på låneansökan för att de räknade på min föräldrapenning istället för min lön och min sambos inkomst som 0 (egen företagare) och att jag skulle försörja alla. De sa att om han skrev över som del av lägenheten på mig så kunde jag få lån när jag gick tillbaka till jobbet. 2 månader senare började vi leta efter hus och fick med samma förutsättningar av en annan bank lånelöfte på 3,5 miljoner då de räknade på en nettoinkomst som var 35 000 högre (min lön istället för fp och den summa som min sambo faktiskt plockade ut varje månad). Så de kan göra väldigt olika bedömningar.

• Apocalypso
    Emeliie89 skrev 2012-01-24 14:54:20 följande:
    Det kanske vore en lösning :) men då känns det ju dumt att gå till samma bank för då "vet" ju dom att jag finns eftersom vi kontaktat dom innan.
    Ni kan ansöka på nätet, vi fick nobben först när vi sökte tillsammans men när jag sökte själv gick det igenom. Cool
    Only weak men fear strong women!
  • Fidelis ad urnam

Testa med olika banker.
    Vi fick ett lånelöfte på Nordea på 1,8 miljoner och då studerar jag utan lån och maken jobbar heltid med en lön på 34 000kr innan skatt.
    Vi har en br i dagläget med lån på, men det var inget hinder.
    Vet inte om det gör någon skillnad att vi är förmånskunder på Nordea med ett ordentligt sparande.

• Lavish
    Ms H skrev 2012-01-24 16:29:23 följande:
    Ska ni köpa hus eller bostadsrätt? 16000kr kvar om man har hus låter inte överdrivet mycket till en familj på tre personer, i lägenhet tycker jag att det är ett lite för högt krav.
    Mja fast om de inte räknar med underhåll och barnbidrag så innebär det ju i praktiken att de kräver 18.500 kvar, och i och med att TS har inkomster som CSN så blir det 27 000 efter räkningar och då kan man faktiskt förstå att det känns absurt för dem.
Svar på tråden Hur ska vi lyckas få bolån? Han jobbar, jag pluggar..