• Anonym (fått nog)

trichotillomani

Är så less på detta , 3-5 % av befolkningen ska ha det jag har aldrig sett någon eller träffat någon som har det. Känner mig helt ensam, har haft det i 20 år. Var fins ni andra någonstans? Hur lever ni med det? Har ni sökt hjälp och fått det? eller kanske kunnat sluta själva?

• Svar på tråden trichotillomani
  • Anonym (fått nog)
    Ribbedibb skrev 2012-01-28 22:52:48 följande:
    Min syster hade det när hon var yngre. Slutade aldrig att dra sitt hår. Hade kala fläckar i hela huvudet.
    Har hon det fortfarande eller har hon kunnat sluta?
  • Anonym (anti-lurv)
    Anonym (fått nog) skrev 2012-01-28 18:40:24 följande:
    anti-lurv  -   Va glad så länge du håller dig till vader och ögonbryn, se bara till att aldrig börja med huvudet. Hur gammal är du ?
    Jag fyller 33 i mars, du då? Nej huvudet tror jag som väl är att jag kommer låta bli, får inte "rätt känsla" där.. Måste vara otroligt jobbigt att hålla på med huvudet =(
    Anonym (dermatillomani) skrev 2012-01-28 18:54:44 följande:
    Ni är inte ensamma, det fanns en tråd på familjeliv om detta för kanske 1år sedan? Tyvärr är detta trådar som dör ut rätt snabbt. Själv lider jag av dermatillomani, då drar man hudflikar på sig själv istället för hår. Jag har gjort det kanske i 5år och hälarna är mitt utsatta område och tidvis river jag så mycket att det gör ont att gå. Det är definitivt ett problem. Jag har aldrig öppna skor som visar fötterna.
    Det gjorde jag när jag var yngre, rev sönder undersidan av hälarna totalt. =/ Men bidde hår sedan. Någon av er som har någon annan diagnos? Jag har just fått veta att jag har adhd nämligen och undrar om det hänger ihop
  • Anonym (fått nog)
    Anonym (A) skrev 2012-01-28 22:58:36 följande:
    TS och ni andra, hur började det för er?
    Min killes dotter på 9år  har börjat rycka ögonfransarna när hon ska somna (när hon inte är tillräckligt trött verkar det som) och de har varit på BUP för ett första samtal och nu ska de dit varannan vecka.
    Tips? 
    För mig började när jag var 12 år, började dra hår från benen kunde hålla på i timmar. Kommer ihåg att jag tyckte benen blev prickiga och såriga så jag började med huvudet istället (stort misstag).
    Väldigt bra att någon vuxen (antar jag) har tagit tag i detta problem som annars troligtvis bara kommer växa och göra henne väldigt olycklig.
    Önskar någon gjort det för mig. 
    Tips ,skulle vara att om det är ttm hon har, även om hon får hjälp och slutar fortsätta ha stenhård koll för alltid att hon inte börjar igen .Tror inte detta går att bota helt, bara med hjälp eller stark vilja hålla det borta.
  • Anonym (fått nog)
    Anonym (anti-lurv) skrev 2012-01-28 23:32:17 följande:
    Jag fyller 33 i mars, du då? Nej huvudet tror jag som väl är att jag kommer låta bli, får inte "rätt känsla" där.. Måste vara otroligt jobbigt att hålla på med huvudet =(
    Jag är 34 år .Ja det är håret på huvudet som är ett helvete ! allt annat struntar jag i.
    Har också en släng av dermatillomani men det är inte så farligt.
  • Anonym (jag också)

jag började på högstadiet, det går i perioder, kan vara "fri" i flera veckor, och sen börjar jag igen. Tror dock att det har blivit bättre med åren, när jag var yngre hade jag kala fläckar och en bred bena, nu syns det inte lika bra, men är alltid nervös hos frisören för eventuella kommentarer!

• Anonym (anti-lurv)
    Anonym (fått nog) skrev 2012-01-29 00:03:33 följande:
    Jag är 34 år .Ja det är håret på huvudet som är ett helvete ! allt annat struntar jag i.
    Har också en släng av dermatillomani men det är inte så farligt.
    Du kan inte byta tillbaks till benen då?
  • Anonym (hm)
    ,36589Anonym (dermatillomani) skrev 2012-01-28 18:54:44 följande:
    Ni är inte ensamma, det fanns en tråd på familjeliv om detta för kanske 1år sedan? Tyvärr är detta trådar som dör ut rätt snabbt. Själv lider jag av dermatillomani, då drar man hudflikar på sig själv istället för hår. Jag har gjort det kanske i 5år och hälarna är mitt utsatta område och tidvis river jag så mycket att det gör ont att gå. Det är definitivt ett problem. Jag har aldrig öppna skor som visar fötterna.
    har samma sak.. visste inte ens att det var en sjukdom!
    men märker helt klart att i perioder när jag är stressad och nervös så river jag mycket mer på mig själv.. på läpparna, tummarna, hälarna, stortårna, sårskorpor.. har ALDRIG kunnat låta en sårskorpa vara ifred, någonsin.
    hade mycket finnar på ryggen som yngre, och varje kväll innan jag somnade så brukade jag ligga och riva på ryggen.. (kanske därför som det inte läkte heller hehe)...
    det är mest där huden är torr som jag drar bort ifrån, -ibland blir det så illa att det gör väldigt ont och börjar blöda.. 

har bara inte ens tänkt tanken på att det är ett sjukdomstillstånd sas....
    men då vet jag det nu då.. min mamma gör samma sak.. :) 
  • Anonym (!)

Jag river dagligen av skinn från mina läppar och fingrar, runt naglarna och ibland slits det med runt hela vägen till fingeravtrycker och då fortsätter jag bara så länge det finns en "kant"... Har jag detta??

• Anonym (anti-lurv)

Anonym(!):hur känns det om du försöker låta bli, får du olustkänslor då? Ni andra som rycker hår, vari ligger tillfredställelsen för er, vad är belöningen liksom? Intressant om det samma eller ej

Svar på tråden trichotillomani