• Anonym

Lämna barnet själv i bilen vid dagis !?

Min tjej blir 2 i mars, hon började på dagis för 3 veckor sedan, jag har varje gång gått dit och hem. Idag däremot har jag en tid att passa så jag hinner inte gå och hämta (tar 20 min..)  så får ta bilen, saken är den att hennes lillebror på 6 månader förljer med, och han somnar alltid i bilen!
    Hur skulle ni gjort OM barnet nu sover? Lämna kvar i bilen, eller väcka upp? Bilen står så man har uppsyn!

När man läser runt på nätet ser man att folk dumförklarar och anser att man inte ska ha barn om dom lämnas  i bilen utanför dagis, det ska soc-anmälas o.s.v.  

Grabben har leksaker som hänger framför han som han brukar leka med om han nu skulle vakna.

När jag gått till o från dagis har jag lämnat vagnen utanför dörren, och dom få gångerna han vaknat har han lekt med sina leksaker han har i vagnen. 

• Svar på tråden Lämna barnet själv i bilen vid dagis !?
  • Lucy Cat

Varför söker du svar på internet? Det är väl enbart du och ingen annan som kan veta hur du känner?
    Om du anser dig ha koll och uppsyn över bilen och att hämtandet går relativt snabbt så ser jag inga problem. 

..I'm not cynical, I'm experienced..
  • Anonym

Jag har en barnstol som är lätt att ta ut, så jag tar ut den och bär med mig barnet in. Om han är så liten som 6 mån så är han ju inte så tung.

För mig handlar det inte om ifall barnet blir ledsen eller uttråkad, utan att något kan hända med bilen. En bil började spontanbrinna för inte länge sedan med en liten bebis i (den klarade sig tack och lov), och även om det är extremt ovanligt så kan det ju hända. Eller att bilen blir stulen med barnet i.

• Anonym (mamma)

Såklart du kan lämna pojken kvar i bilen. Det tar väl inte mer än 5, max 10 min att lämna storasyster?

Det är skillnad att lämna barnet kvar i bilen om man ska gå in i en affär tex, där har man ju inte uppsikt över bilen, här har du ju det. Dessutom blir det ju bara jobbigt för dig om du ska behöva väcka honom och släpa med dig honom också.

• irriteran de
    Anonym skrev 2012-01-25 12:18:20 följande:
    När man läser runt på nätet ser man att folk dumförklarar

Ja om du inte vet hur du skall göra är du dum och skall inte ha barn
  • fröken argbigga

Jag lämnar i bilen, brukar ha babyvakt med mig så hör jag snabbt om bebis skulle vakna och gråta.  

• Anonym (mamma)
    irriteran de skrev 2012-01-25 12:27:36 följande:
    Ja om du inte vet hur du skall göra är du dum och skall inte ha barn
    Vem är det som är dum här egentligen? Obestämd
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-01-25 12:29:49 följande:
    Vem är det som är dum här egentligen? Obestämd

Den som måste gå till FL för att kolla om en sovande unge överlever 5 min ensam i bilen
  • Anonym

Anledningen att jag frågar här är hur andra brukar göra, enkelt va?
    Jag är somsagt ny på detta med dsgis och vet ite "hur det går till" s.a.s.

Fröken argbigga - Smart med babyvakten, det tänkte jag inte ens på!

Svar på tråden Lämna barnet själv i bilen vid dagis !?