• Anonym

Lämna barnet själv i bilen vid dagis !?

Min tjej blir 2 i mars, hon började på dagis för 3 veckor sedan, jag har varje gång gått dit och hem. Idag däremot har jag en tid att passa så jag hinner inte gå och hämta (tar 20 min..)  så får ta bilen, saken är den att hennes lillebror på 6 månader förljer med, och han somnar alltid i bilen!
    Hur skulle ni gjort OM barnet nu sover? Lämna kvar i bilen, eller väcka upp? Bilen står så man har uppsyn!

När man läser runt på nätet ser man att folk dumförklarar och anser att man inte ska ha barn om dom lämnas  i bilen utanför dagis, det ska soc-anmälas o.s.v.  

Grabben har leksaker som hänger framför han som han brukar leka med om han nu skulle vakna.

När jag gått till o från dagis har jag lämnat vagnen utanför dörren, och dom få gångerna han vaknat har han lekt med sina leksaker han har i vagnen. 

• Svar på tråden Lämna barnet själv i bilen vid dagis !?
  • Anonym (Skötare)

Till vederbörande som anser att det är ok att lämna barn i bil utan vuxen!

Att lämna sina barn i bilen pga att man ska göra ett snabbt ärende (dagis, kiosk, affären mm...) bör tänka en gång till. Som arbetande inom kommun/landsting har man anmälningsplikt när man ser ett ensamt/ensamma barn  i bil. Detta pga just det som "motargumeterarna" i denna tråd påvisar, Saker kan ske och saker sker. Tro mig, konstiga saker blir rapporterade var dag. Där till hör misskötsel av barn, vilket det trots att räknas till. Jag har en 5 åring och 3 4-åringar. Även då de var 3 som skulle in genom dagisdörren så är det ju faktiskt ens eget/egna barn det handlar om. Tänk inte att det är bökigt eller knöligt att bära in en baby på 6 månader. Tänk på allt bök och knöl det blir om ngt händer istället.

Hoppas du tänker om!   

• Anonym (nja)

Det anses inte riktigt ok att lämna barn ensamma i bilen, nej, och en hel del av de personer som ser dig göra det kommer att "tycka" saker (om du nu bryr dig om det). Visserligen är det bekvämt och säkert trevligast även för lilla bebisen som sover, men det kan bli farligt, även om sannolikheten för det är rätt liten så här på vintern när risken för överhettning inte finns. Du får göra en egen riskbedömning. Under sommarhalvåret skulle jag aldrig lämna någon levande varelse kvar i en bil ens en minut, inte ens med nedvevade rutor och olåsta dörrar. Bilen blir en dödsfälla på sommaren pga överhettningsrisken.

• Anonym
    Jag1977 skrev 2012-01-25 13:31:48 följande:
    men allvarligt, att bilen självantänder de minuter du lämnar syskonet på dagis är väl inget man kan riskanalysera med? isåfall förstår jag verkligen inte hur ni ens vågar sätta era barn i bilen med tanke på hur många som dör i trafiken varje år? 

har man uppsikt över bilen och barnet sover och det bara handlar om någon minut är det väl upp till var och en att bestämma, skulle aldrig kalla det oansvarigt.      
    Jo, men ta sig från A till B måste man ju göra, men att lämna barnet måste man inte göra.

Jag åker inte buss med min bebis exempelvis, just för att risken är större att bussen kör av vägen (speciellt på vintern) då det inte är lag på vinterdäck, du inte kan spänna fast barnet etc.

Självklart kan saker hända, men om du gjort allt du kan, så kanske du ändå kan leva vidare om det värsta händer och ditt barn dör. Sen vi blir befruktade så tänker vi ju ständigt på saker som kan skada barnet, för mig är detta bara en av dessa saker som kan vara farliga.
  • Severus
    Myling skrev 2012-01-25 13:14:36 följande:
    Folk verkar ha livlig fantasi. Det är väl ungefär lika stor chans att bilen börjar spontanbrinna som att det börjar spontanbrinna i hallen på dagis. Man kan inte gardera sig mot allt.  Jag tycker TS ska göra en riskanalys över sin egen situation. Skulle hon tryggt lämna sin sovande bebis i barnvagn utanför dagisdörren? Då är det säkert inte farligt att låta honom stanna i bilen heller, tex. PS. Mammor som tar med bebisen in tycker jag är oansvariga för de kan ju faktiskt halka på en isfläck och tappa barnet. 

Våga Vägra Östrogen
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-25 13:16:03 följande:
    Möjligt, men inte omöjligt. Och jag tror nog risken för att en maskin börjar brinna är något större än att en människa gör det... Här har du för övrigt en till. En 3-åring som brändes till döds när bilen självantände och han satt fast i sin barnstol. www.expressen.se/nyheter/1.371405/3-aring-dog...

Lille A..... Så söt
  • Bonanza
    Anonym (Skötare) skrev 2012-01-25 13:33:56 följande:

Till vederbörande som anser att det är ok att lämna barn i bil utan vuxen!

Att lämna sina barn i bilen pga att man ska göra ett snabbt ärende (dagis, kiosk, affären mm...) bör tänka en gång till. Som arbetande inom kommun/landsting har man anmälningsplikt när man ser ett ensamt/ensamma barn  i bil. Detta pga just det som "motargumeterarna" i denna tråd påvisar, Saker kan ske och saker sker. Tro mig, konstiga saker blir rapporterade var dag. Där till hör misskötsel av barn, vilket det trots att räknas till. Jag har en 5 åring och 3 4-åringar. Även då de var 3 som skulle in genom dagisdörren så är det ju faktiskt ens eget/egna barn det handlar om. Tänk inte att det är bökigt eller knöligt att bära in en baby på 6 månader. Tänk på allt bök och knöl det blir om ngt händer istället.

Hoppas du tänker om!   

Så it-teknikern på kommunen har anmälningplikt om han ser att en sovande bebis sitter i bilen i fem minuter, inom synhåll för föräldern?

Dra den där om rödluvan också.

Jag förstår mig inte på hysterin. Gör en reell riskanalys och gå efter den. Inte efter vad som kan hända. I såna fall kan ju jag som bor på landet inte lämna min bebis ensam utomhus sovandes i vagnen. Tänk om en VARG kommer och äter upp henne?! Det kan ju, teoretiskt, hända!

• Anonym

Bär med babyskyddet in. Man bör aldrig lämna ett så litet barn utan tillsyn, anser jag. Fast går d snabbt kanske du kan lämna m babyvakt? Med snabbt menar jag max 5 min.

• Anonym (mamma)
    Bonanza skrev 2012-01-25 13:42:04 följande:
    Så it-teknikern på kommunen har anmälningplikt om han ser att en sovande bebis sitter i bilen i fem minuter, inom synhåll för föräldern?

Jag förstår mig inte på hysterin. Gör en reell riskanalys och gå efter den. Inte efter vad som kan hända. I såna fall kan ju jag som bor på landet inte lämna min bebis ensam utomhus sovandes i vagnen. Tänk om en VARG kommer och äter upp henne?! Det kan ju, teoretiskt, hända!

Hahaha! Skrattande 
  • Anonym

Hur många barn har blivit uppätna av vargar? Att något händer med bilen har ju hänt!
  • Anonym (Skötare)

men lilla du...suck! måste j benämna dem inom landsting o kommun som har anmälningsplikt?
  • Anonym (kristina)

Jag skulle inte lämna en liten bebis i bilen, absolut inte under sommarhalvåret, men inte heller under vintern. Mycket för att barnet kan vakna ensamt, men också för att hon inte har någon chans att påkalla hjälp eller ta sig ut om något skulle hända.  

De som lämnar barn i bilen under sommaren borde ha offentlig prygel. 

Jag lämnar min sexåring i bilen, hon vill själv sitta kvar, men då lämnar jag dörren olåst och hon är inte fastspänd. Hon kan själv kliva ur bilen och hon vet att de elektriska fönsterhissarna kan bli en dödsfälla. (Fast bilen är förstås inte "påslagen").

Just dagisparkeringen känns trygg, men på en bensinmack eller ute på gatan skulle jag inte lämna något barn i bilen, Jag har läst någon gång för mycket hur bil med barn i blir stulen.  

• Bonanza
    Anonym skrev 2012-01-25 13:47:06 följande:
    Hur många barn har blivit uppätna av vargar? Att något händer med bilen har ju hänt!
    Okej då. Att en buske intill självantänder. DET har ju faktiskt hänt i historien!
    Anonym (Skötare) skrev 2012-01-25 13:47:26 följande:
    men lilla du...suck! måste j benämna dem inom landsting o kommun som har anmälningsplikt?
     Ja, jag vill veta vilka som har anmälningsplikt om ett barn väntar i bilen. 
  • Sisisisi
    Anonym skrev 2012-01-25 13:45:38 följande:
    Bär med babyskyddet in. Man bör aldrig lämna ett så litet barn utan tillsyn, anser jag. Fast går d snabbt kanske du kan lämna m babyvakt? Med snabbt menar jag max 5 min.

Har man babyskydd är det ju lätt att ta med in  Men bebisen sitter väl antagligen i fast bilbarnstol som inte går att bära med sig in...
  • Anonym (men suuuuuuck)
    Anonym (Skötare) skrev 2012-01-25 13:47:26 följande:
    jag arbetar inom kommunen, men det gör inte att jag totalt förlorat mitt omdöme. om en bil står utanför ett dagis inom synhåll för dagis och i ca 5minuter så gör jag självklart ingen anmälan.

som du säkert vet har man anmälningsplikt om det gäller barn som far illa, ett syskon som sover i en bil utanför dagis på vintern någon minut räknas INTE som ej omhändertaget. 

och visst, saker kan hända. men man måste kunna behålla sitt rationella tänkande och kunna utväerdera situationer utifrån hur de ser ut just där.

jag anmäler inte alla barn med blåmärken heller, även om det SKULLE kunna vara från ett slag, här använder jag mitt omdöme, precis som jag gör när jag ser ett sovande barn utanför dagis någon minut.

är det däremot högsommar och varmt så är det inte OK. men återigen- man måste använda sitt omdöme både som förälder och betraktare.            
  • slutatsnusa
    Anonym (kristina) skrev 2012-01-25 13:49:50 följande:
    Jag skulle inte lämna en liten bebis i bilen, absolut inte under sommarhalvåret, men inte heller under vintern. Mycket för att barnet kan vakna ensamt, men också för att hon inte har någon chans att påkalla hjälp eller ta sig ut om något skulle hända.  

De som lämnar barn i bilen under sommaren borde ha offentlig prygel. 

Jag lämnar min sexåring i bilen, hon vill själv sitta kvar, men då lämnar jag dörren olåst och hon är inte fastspänd. Hon kan själv kliva ur bilen och hon vet att de elektriska fönsterhissarna kan bli en dödsfälla. (Fast bilen är förstås inte "påslagen").

Just dagisparkeringen känns trygg, men på en bensinmack eller ute på gatan skulle jag inte lämna något barn i bilen, Jag har läst någon gång för mycket hur bil med barn i blir stulen.  

men jag häpnar! det är ju betydligt farligare att lämna en sexåring än en tex 6-mån en bil. Sexåringen kan ta sig ur både bälte och bil, dra ur en handbroms säkert med visst våld koppla ur varpå bilen kan komma i rullning. och rulla in i busken som nyss självantänt.
    jag anser att man visst kan lämna små barn själva i bilen om de sover eller är vakna och nöjda. lämnar man ett fönster ( nej, jag menar inte om det är -20) öppet hör man dessutom om de börjar skrika.
    jag skriver utifrån erfarenheten att alltid ha bott på landet och haft barnen på dagis i ett mindre samhälle. vad jag skulle gjort i en större stad vet jag inte.
  • Kaosmamma

Bara läst ts: jag lämnar aldrig barn i bilen. Inte ens nu när de är lite större. Sonen går i förskoleklass på skolan och hans systrar på 6 år och 3 år får följa med och lämna trots att det går megasnabbt. Drar hellre med mig alla 3 trots vinterkläder osv än att lämna den. Likaså när båda större gick på fsk och lilla tjejen var bebis och sov. Tog alltid med henne. Nu är jag gravid med nr 4 och han/hon kommer inte heller lämnas i bilen. Skulle vara jätte stressad och man vet aldrig vad som kan hända på en kort stund eller vem som kanske går förbi bilen. Det är iaf som jag tänker.

• MajaMaria79

Jag har lämnat min dotter i bilen 5 min när jag hämtade storasyster.
    Och jag använde mitt omdöme. Bilen stod inte där Snöplogen kommer, inte i solen, inte på sommaren, och inte låst.

Jag gick även och duschade när barnet sov. Även om hon då kunde vakna ensam. Kan nog påstå att  jag sällan stått exakt bredvid när hon har vaknat. Hon har nog vaknat själv och så har jag kommit någon minut senare, precis som här.

Tänk om bebisen vaknar när man sitter på toa då. Då får man avsluta mitt i och rusa in till barnet.... Eller så gör man klart och hämtar barnet sedan.

Alltså lite sunt förnuft tycker jag verkligen vore på sin plats här. Sannolikheten att halka med babyskydd och allt är väldigt mycket högre än att bilen självantänder.

• Anonym (kristina)
    slutatsnusa skrev 2012-01-25 14:43:24 följande:
    men jag häpnar! det är ju betydligt farligare att lämna en sexåring än en tex 6-mån en bil. Sexåringen kan ta sig ur både bälte och bil, dra ur en handbroms säkert med visst våld koppla ur varpå bilen kan komma i rullning. och rulla in i busken som nyss självantänt.
    jag anser att man visst kan lämna små barn själva i bilen om de sover eller är vakna och nöjda. lämnar man ett fönster ( nej, jag menar inte om det är -20) öppet hör man dessutom om de börjar skrika.
    jag skriver utifrån erfarenheten att alltid ha bott på landet och haft barnen på dagis i ett mindre samhälle. vad jag skulle gjort i en större stad vet jag inte.
    Du är ironisk, väl? 

Ja, sexåringen kan ta sig ur, det är det som är poängen. Det beror väl på vad man har för slags sexåring, men min har koll på vad som gäller på parkeringsplatser och rör ingenting hon inte får röra i bilen. 

Sexåringen får ju cykla ute i området på egen hand, då ska hon väl klara av att sitta i bil (eller gå ur om hon tröttnar) också. Ensam hemma får hon också vara, men det törs man väl inte skriva här...

Anledningen att jag inte skulle lämna en sexmånaders ensam är just det där att jag vill kunna vara där om hon vaknar, vill ju inte ha en otröstlig bebis som inte förstås vart mamma har tagit vägen! 
  • Anonym

Hur många 6-månaders bebbar vaknar upp och DIREKT gapar hysteriskt efter just mamma? Och 5 min??? Det är ju ingen tid alls Hur många barn skriker inte längre tid än så, både med och utan mamma? Om jag sitter på muggen så sitter jag där tills jag är klar. Inte för att någon öppnar sin mun.

• slutatsnusa
    Anonym (kristina) skrev 2012-01-25 15:20:22 följande:
    Du är ironisk, väl? 

Ja, sexåringen kan ta sig ur, det är det som är poängen. Det beror väl på vad man har för slags sexåring, men min har koll på vad som gäller på parkeringsplatser och rör ingenting hon inte får röra i bilen. 

Sexåringen får ju cykla ute i området på egen hand, då ska hon väl klara av att sitta i bil (eller gå ur om hon tröttnar) också. Ensam hemma får hon också vara, men det törs man väl inte skriva här...

Anledningen att jag inte skulle lämna en sexmånaders ensam är just det där att jag vill kunna vara där om hon vaknar, vill ju inte ha en otröstlig bebis som inte förstås vart mamma har tagit vägen! 
    jag var bara ironisk ang det självantändande busken.
    annars menar jag som jag skrev att jag hellre lämnar en 6-mån i bilen än en sexåring. bland annat för att jag vet att en sexåring inte kan ha koll på trafiken på tex en parkeringsplats.
    ensam hemma tycker jag också är okej om barnet är okej med det.
Svar på tråden Lämna barnet själv i bilen vid dagis !?