• Förtrollad

Vad säger reglerna om uttal av CH?

Finns det regler för hur ch uttalas i svenskan beroende på vilka bokstäver som efterföljer?

Jag önskar döpa vårt kommande barn till Caspian och min pojkvän vill stava det Chaspian, funkar det språkmässigt?
    Själv tycker jag det ser ut att uttalas som Schaspian, som Charlotte och Charles.

• Svar på tråden Vad säger reglerna om uttal av CH?
  • BuoBä

Folk kommer uttala det SCH, precis som Charlotta och champinjon.

• Seven Costanza

Inte en bra idé att stava med ch. Det finns inga ord i svenska akademiens ordlista där ch framför vokal blir ett k-ljud, alltså kommer det uttalas som ett sje-ljud eller ett tje-ljud och det är ju inte vad ni vill. Framför konsonant går det dock bra, t ex i namnet Christer, men framför a blir det inte ett k.

• Åsa

Egentligen motsvarar inte "ch" ett specifikt ljud i svenskan då stavningen bara finns i importerade ord/namn och i "tilltjusade" svenska namn förstås. Jag _har_ sett stavningen "Chatarina" och korrekt tolkat det som ett k-ljud _men_  i de flesta fall skulle troligen de flesta spontant tolka "ch" som ett tje- eller sje-ljud (Charles, Charlotte). 

Caspian/Kaspian är inte ett tillräckligt etablerat namn för att alla skulle förstå att det egentligen handlar om ett k-ljud och jag skulle starkt avråda från ch-stavning av det om det avsedda uttalet är "k".

• MajaVira

Jag håller med om att det borde uttalas som Schaspian. Om ni nödvändigtvis måste stoppa in en extra bokstav är Casphian ett bättre alternativ, även om jag inte tycker att det är särskilt snyggt...

• Förtrollad

Tack för alla svar!

Som jag misstänkte... Nu får det bli ett annat namn eller en enkel C-stavning.

• Flaminia
    MajaVira skrev 2012-01-25 19:28:18 följande:
    Jag håller med om att det borde uttalas som Schaspian. Om ni nödvändigtvis måste stoppa in en extra bokstav är Casphian ett bättre alternativ, även om jag inte tycker att det är särskilt snyggt...

Men då skulle det ju uttalas "Kasfian".
  • Åsa
    Flaminia skrev 2012-01-26 09:18:50 följande:
    Men då skulle det ju uttalas "Kasfian".
    Samma tanke slog mig.
Svar på tråden Vad säger reglerna om uttal av CH?