• JoSoo90

    Vilken är den bästa ålders skillnade mellan första och andra barnet??

    Fick mitt första nu i November fundera om man ska försöka igen till hösten eller vänta till våren 2013 :)

    Så antingen blir det en liten hösten 2013 eller i början av 2014 :) Saknar min bebis mage så mycket!!   

    Så vad e bäst? Vet att de inte finns någon skillnad så..  


    Det finaste
  • Svar på tråden Vilken är den bästa ålders skillnade mellan första och andra barnet??
  • Momalicious

    Det är ju onte så stor skillnad mellan hösten 2013 och i början av 2014 ;)

    Generellt skulle väl jag säga att jag inte hade velat ha två år mellan barnen, med tvåårstrosen och allt vad det innebär. Många i min omgivning har just två år mellan barnen och det verkar sjukt jobbigt, men det är ju såklart individuellt.

    Vi ska försöka få till ett syskon i höst, då kommer vår son vara runt 3 när nästa bebis kommer. Känns som en bättre åldersskillnad för oss. Men det rinns ju folk som tycker 11 månader emellan är toppen och de som tycker sju år är det bästa. Vad jag läst verkar 3-4 år vara det ultimata ur storasyskonets utvecklingssynpunkt.

  • Bonanza

    Vi har 2 år och 2 månader mellan våra två största och det är perfekt! Har inte varit några problem i början alls. Nu bråkar det rätt mycket, men det blir ju naturligt så.

    Sedan har vi en trea som är född nästan 4 år efter mellanbarnet. Jag tycker att det är för långt avstånd och ser henne som en sladdis.

     


  • Maja1980
    Jag har hört att det är bra att få ett nästa barn när den stora kan gå i trappor och hoppa upp i bilbarnstolen själv. Så jag antar att det första barnet måste ha hunnit bli lite mer än 2 år innan nästa kommer. För att slippa behöva bära runt på två barn. Samt att det är skönt att bara ha ett blöjbarn. Men det betyder nog att den första barnet måste ha hunnit bli 3 år när den minsta kommer.

    Så runt 2-3 år emellan, skulle jag nog säga, då är det en bra period att få en till liten. Jag tycker också att det är bra att ha hunnit arbeta lite innan man börjar planera för nästa. För arbetslivet blir inte lättare när man väl har vå barn, tvärtom.

    Lycka till! 
  • knäckehäxa
    jag håller med Momalicious.
    tre år har jag hört ska vara den ultimata åldern för att skaffa syskon
    för då har barnet hunnit komma upp i en ålder då det börjar 'frigöra' sig från mamman, kan börja ta hand om sig lite själv, hjälpa till med småsaker, förstå mer osv osv.
  • Nordanvinden08

    Det spelar nog ingen roll. Det som ni känner är bäst. Och sen måste jag säga till föregående att 4 år är verkligen ingen sladdis!!! Vi kommer få 4 år mellan våra, men detta är oxå pga att vi har väldiga svårigheter att få barn. Kämpat över 2 år. Själv har jag 4 år till min närmaste syster och 10 till äldsta. Och det funkade oxå toppen när vi växte upp:o) Så njut av den lilla så känner ni nog när det börjar kännas rätt. Syskonen får det alltid bra:)

  • JoSoo90

    Tack för svaren :)

    Då får vi se vad det bli här då :) Ha själv en lillebror som är som är 20 månader yngre än mig :) och det ha jag inte tyckt varit nått problem ovh inte min mamma heller har hon sagt :)   


    Det finaste <3 vi gjort!
  • 72Lisa

    Det tror jag beror på hur man som förälder känner. Tre år som många hävdar är det bästa kan innebära svårigheter med svartsjuka etc istället för pratktiska svårigheter som det kan innebära med syskon tätt.
    Man får räkna med att det kommer att bli en hel del jobb hur man än gör och sen måste man bestämma sig själv när man önskar att man skulle få ett barn till och hoppas att det blir så.
    Många skriver att det är svårt med två bjöjbarn men det tycker inte jag har varit det minsta jobbigt. Just det med blöjorna alltså.

Svar på tråden Vilken är den bästa ålders skillnade mellan första och andra barnet??