Inlägg från: Babydreamer |Visa alla inlägg
  • Babydreamer

Väldigt Lågt järnvärde! Vad är normalt för en gravid?

Trådstartaren pratar nog inte om hb utan om ferritin värdet. Har du så lågt värde så bör du nog börja med järntabletter omgående... Jag kommer nog oxå behöva göra det ganska snart då mitt ferritin värde ligger på 28. Tror referensvärdet ligger me llan 13-130 eller nått sånt. Har duför lågt järnvärde så riskerar du att sjunka i hb och få anemi... Prata med din barnmorska!

• Babydreamer

Trådstartaren pratar nog inte om hb utan om ferritin värdet. Har du så lågt värde så bör du nog börja med järntabletter omgående... Jag kommer nog oxå behöva göra det ganska snart då mitt ferritin värde ligger på 28. Tror referensvärdet ligger me llan 13-130 eller nått sånt. Har duför lågt järnvärde så riskerar du att sjunka i hb och få anemi... Prata med din barnmorska!

• Babydreamer

Japp ferritin och järnvärde är samma sak, hb och blodvärde är samma sak men om hon har sagt att du ska börja ta järntabletter så ska du börja göra det, än är det ingen större fara på ditt blodvärde men det behöver höjas och det gör det om du får mer järndepåer så ät dina tabletter och ät gärna leverpastej och sånt med. Kom dock ihåg att INTE dricka mjölk i samband med att du tar järntabletterna för då tas inte järnet upp av kroppen. Skölj ner tabletterna med apelsinjuice för bästa upptagning

• Babydreamer

Man kan ha väldigt lågt järnvärde, inte alls omöjligt att ha under 8, sluta blanda ihop det med blodvärdet! Referensvärdena för järn ligger på 13-130. Jobbar som sjuksköterska så jag vet detta...

Svar på tråden Väldigt Lågt järnvärde! Vad är normalt för en gravid?