• virran80

Väldigt Lågt järnvärde! Vad är normalt för en gravid?

Var på glukosbelastning i måndags och tog då blodprov för att kolla blod och järnvärde...Min barnmorska ringde mig idag och sa att jag sjunkit rejält i järnvärdet.....från 117 till 8. Kanske därför jag har varit så fruktansvärt trött och hängig!
    Men vad är normalt för en gravid kvinna i v 30? Någon som vet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-25 13:33
    Glömde fråga om det kan skada barnet när man har så lågt järnvärde?? Eller Bebisen tar vad den behöver?

• Svar på tråden Väldigt Lågt järnvärde! Vad är normalt för en gravid?
  • skruttarnas mamma

man ska väl ligga runt 110-120 för att bm ska vara nöjda, har aldrig hört om att man öht kan ha så lågt som 8 så jag har inga råd att ge tyvärr. 

• SilverWoman

om du skulle ha 8 skulle du nog inte leva idag. Man har anemi vid 85, alltså blodbrist då blir man inlagt på sjukhus. Normalt  är 120-130, men som gravid kan man gärna ha högre.

• skruttarnas mamma

ring tillbaka till din barnmorska och fråga henne vad hon menar, för det kan ju inte vara hb som sjunkt såpass. Fråga vad du ska göra och om bebisen blir påverkad av ditt provsvar. 

• Babydreamer

Trådstartaren pratar nog inte om hb utan om ferritin värdet. Har du så lågt värde så bör du nog börja med järntabletter omgående... Jag kommer nog oxå behöva göra det ganska snart då mitt ferritin värde ligger på 28. Tror referensvärdet ligger me llan 13-130 eller nått sånt. Har duför lågt järnvärde så riskerar du att sjunka i hb och få anemi... Prata med din barnmorska!

• Babydreamer

Trådstartaren pratar nog inte om hb utan om ferritin värdet. Har du så lågt värde så bör du nog börja med järntabletter omgående... Jag kommer nog oxå behöva göra det ganska snart då mitt ferritin värde ligger på 28. Tror referensvärdet ligger me llan 13-130 eller nått sånt. Har duför lågt järnvärde så riskerar du att sjunka i hb och få anemi... Prata med din barnmorska!

• Bellimamma

När mitt ferritinvärde låg på 2(!) och det var 14 dagar till snitt fick jag järn intravenöst var tredje dag.

• SysterBus

Jag hoppas det är ferritinet du menar för annars skulle du tyvärr vara död... Men säger som föregående, ring din bm för du lär nog behöva järn intravenöst i så fall.

• Plutten120301

Säger som flera andra, hb värdet kan inte vara 8. Över 120 vill de att man skall ha. Jag åt järntabletter från v.20 men hade ändå 108 i vecka 30. Min bm sa att det inte var någon höjdare att komma in till förlossningen med det värdet. Ökade till två tabletter per dag och det gick upp till 115 i v32. Nu i v.36 var det nere på 106 igen så nu blir det till att ta 3 tabletter per dag. Mitt råd är att börja äta järntabletter tidigt i graviditeten då det tar några veckor att bygga upp ett järnförråd. Det är ju heller aldrig skadligt att äta lite extra järn = )

• Poptart

Jag kan rekommendera Järnsaft (min bm rekade det till mig!) Inte Blutsaft utan det heter Järnsaft (Helhetshälsa tillverkar). Smakar mycket gott och 10 ml ger 13,3 mg järn (95 % av RDI). Jag tar 30 ml/dag.

Även nässelpulver är mycket järnrikt, samt rikt på andra vitaminer och mineraler. Båda finns i hälsokostaffärer eller att köpa på nätet.

Man blir inte hård/konstig i magen av det, vilket man ju gärna slipper!

Lycka till! 

• virran80

Jag kan ju inte så himla mycket om hb och ferritin, vet bara att hon sa på min svarare att mitt järnvärde var nere på 8 och blodvärde på 106.....hon rekomenderade mig att ta 2 tabletter niferex om dagen så det har jag börjat göra. Har varit mycket trött å hängig, med huvudvärk jämt och även mina läppar har spruckit och blivit väldigt torra. 
    Är hb samma som blodvärde och Ferritin samma som järnvärde?
    Får kanske ringa henne å snacka med henne...blir ju lite orolig!

Svar på tråden Väldigt Lågt järnvärde! Vad är normalt för en gravid?