Inlägg från: virran80 |Visa alla inlägg
  • virran80

Väldigt Lågt järnvärde! Vad är normalt för en gravid?

Var på glukosbelastning i måndags och tog då blodprov för att kolla blod och järnvärde...Min barnmorska ringde mig idag och sa att jag sjunkit rejält i järnvärdet.....från 117 till 8. Kanske därför jag har varit så fruktansvärt trött och hängig!
    Men vad är normalt för en gravid kvinna i v 30? Någon som vet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-25 13:33
    Glömde fråga om det kan skada barnet när man har så lågt järnvärde?? Eller Bebisen tar vad den behöver?

• Svar på tråden Väldigt Lågt järnvärde! Vad är normalt för en gravid?
  • virran80

Jag kan ju inte så himla mycket om hb och ferritin, vet bara att hon sa på min svarare att mitt järnvärde var nere på 8 och blodvärde på 106.....hon rekomenderade mig att ta 2 tabletter niferex om dagen så det har jag börjat göra. Har varit mycket trött å hängig, med huvudvärk jämt och även mina läppar har spruckit och blivit väldigt torra. 
    Är hb samma som blodvärde och Ferritin samma som järnvärde?
    Får kanske ringa henne å snacka med henne...blir ju lite orolig!

• virran80

Ja jag har förstått att det bär 2 olika värden hon snackar om....mitt blodvärde, HB, var 106 så det är lite lite.....och järnvärde 8.....så jag har nu ätit 2 järntabletter, Niferex, sen i måndags och känner mig en aning lite piggare....kommer fortsätta med dem och min folsyratablett tills hon säger till mig att jag inte behöver ta dem längre... Tack för alla svar!!!

Svar på tråden Väldigt Lågt järnvärde! Vad är normalt för en gravid?