Inlägg från: zygoma girl |Visa alla inlägg
  • zygoma girl

Är mina pojkar ouppfostrade? Bör de gå i vett & etikett skola?

Som klassresenär har jag varit noga med att "uppfostra" barnen. Själv fick jag lista ut själv hur man beter sig i sociala sammanhang mer eller mindre (mina föräldrar är typen som får bestick över på restauranger) och jag ville att det skulle bli mer självklart för barnen tex vem som är ens bordsdam/-kavaljer eller vilket glas man börjar med och annat. Eller för all del kunna konversera folk man inte känner.

Är man 12 och 14 så tycker jag att man ska fixa att sitta en hel middag och prata med släktingar (tex) utan att knota även om det inte är världens roligaste bordssällskap man fått. Det är ju bara några timmar. 

Nu vet jag inte om du menar att dina barn säger att de ogillar maten eller talar om högt och tydligt att de har tråkigt eller inte tackar för presenter för då tycker jag du ska berätta för dem att de riskerar att ses som rätt oförskämda (eller ouppfostrade om du vill) och det ligger knappast i deras eget intresse.

Du verkar ha väldigt "fina" barn som hjälper till hemma det där med att tacka för maten och vara allmänt trevliga är framför allt för deras egen skull, de vinner på det i längden. Kankse behöver de bara lite tålamod?

Svar på tråden Är mina pojkar ouppfostrade? Bör de gå i vett & etikett skola?