Inlägg från: mammiz |Visa alla inlägg
  • mammiz

Är mina pojkar ouppfostrade? Bör de gå i vett & etikett skola?

Mina killar, 12 och 14 år, vet inte vett och etikett! Medan min killes barn, tvillingar på 14 år, är väldigt väluppfostrade... tackar för maten, säger aldrig att de inte gillade maten, är alltid tacksamma, gnäller aldrig att de har tråkigt och att de vill hem när man är borta...

Jag vet att det är mitt fel att mina killar är som de är. Jag har inte tjatat att de ska tacka för maten hemma och när de träffar min tjocka släkt tar vi inte i hand med alla utan säger bara "hej", de har suttit där övriga barn har suttit på släktkalas och mumsat på kakor kanske "hej vilt" utan att jag haft koll och de kan gnälla att de vill hem och att de har tråkigt när vi är borta...

Ja, det är sådana här olikheter som jag nu upptäckt och som känns lite jobbigt när min kille påpekar detta...  Det är stora kontraster mellan våra barn. Alltmedan mina barn dukar av bordet, stoppar in disken i diskmaskinen och går in i duschen automatiskt, sover inte bort hela förmiddagen... och lite andra grejer som inte hans barn är så bra på.

Bör jag sätta mina pojkar i en Vett och Etikettskola? Hur ska det gå till isåfall? Tips mottages gärna!
    Numera säger de tack för maten hemma. Men det är svårt att öva hur man sköter sig när man är "borta", om man inte är det så ofta.

Hur är era barn? Är de väluppfostrade som min killes? Eller mer som mina?

• Svar på tråden Är mina pojkar ouppfostrade? Bör de gå i vett & etikett skola?
  • mammiz
    SilverWoman skrev 2012-01-25 18:54:19 följande:
    tråkigt att din kille kritiserar dina barn. En sån inställning leder bara till bråk och osämja. Om ni inte hittar en kompromiss är förhållandet snart slut. Han kan inte komma och förändra nu när  barnen är så stora....det är inte rätt mot dina barn. 
    Jag kan precis som du tycka att det är trist att han kristiserar mina barn. Det är svårt att ta kritik. Kompisar och släkt kanske tänker tyst att mina barn är si eller så. Han säger det högt. Och det har han ju rätt i eftersom vi lever tillsammans, men vi har inte uppfostrat våra barn gemensamt och där krockar vi lite...
  • mammiz
    Selma1966 skrev 2012-01-25 18:58:20 följande:
    Oftast är barn väldigt skötsamma och väluppfostrade när de är är borta hos andra. De märker i tidig ålder hur andra beter sig och tar efter. Skulle tro att du lätt med ledande frågor kan styra om hemma så de lär sig vad som förväntas utan att tjata. De är stora nog för att även berätta vad andra förväntar sig och hur de ev uppfattas. Verkar som du har fina barn så det är ju inte ett attitydsproblem utan bara förklara att utomstående kan ta illa upp om de inte följer vissa självklara tips som underlättar steget in i vuxenvärlden. Sedan kan du hjälpa sambons barn på liknande sätt genom att tipsa om det de kan förbättra nu då de börjar bli stora.
    Jag tycker det var bra sagt att med ledande frågor, och inte tjat, få barnen att förstå hur man ska uppföra sig. Jag är inte så bra uppfostrad själv och kommer ifrån enkla förhållanden. Det viktigaste jag har tyckt är att leka med barnen och krama dem mycket och jag har läst och berättat sagor för dem. Själva uppfostran om hur man är en god människa, har jag inte varit så bra med.
  • mammiz

Denna helgen får barnen gå i en "Vett & etikett" skola med mig! Jag har pratat och skrivit vad som är viktigt att tänka på när man är bortbjuden, och satt upp lappen på kylskåpet. Jag har lånat två böcker för barn. Ena heter "Lätt om vett och etikett" av Magdalena Ribbing. Den andre heter "Figges bok om vett & etikett". Det blir morgondagens läsläxa. Jag ska "drilla" dem!!! I synnerhet 14-åringen! Han är värst! Och väldigt omedgörlig. 12-åringen kunde rabbla upp allt man skulle tänka på när man var bortbjuden och egentligen gjorde han inget större fel. Det är 14 -åringen som var en katastrof. I vissa avseenden tycker han inte alls han gjorde fel och det är väldigt provocerande! Men jag jobbar hårt med honom. Han ska inte slippa lättvindigt undan!!! Tack för allt stöd!  Glad

Svar på tråden Är mina pojkar ouppfostrade? Bör de gå i vett & etikett skola?