• hantalina

Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?

Jag har alltid ammar min pojke var tredje timme, för det har passat bäst med hans sovtider och han har varit "lagom" hungrig då (dvs. inte skrikit, men snuttat på händerna och varit glupsk när jag gett honom bröstet). Nu har jag varit på amningsmottagningen och där säger de att var tredje timme är alldeles för ofta. Var fjärde timme eller mer sällan är bättre, annars ökar man hela tiden mjölkproduktionen. Men jag får det inte alls att funka med hans sovtider, han orkar ju bara vara vaken två timmar i sträck så då är han tok-trött när det är dags för mat igen. Eller ska han sova två gånger mellan varje amning? (Han sover 45 minuter-1,5 timme). Hur ofta ammar/ammade ni era fyra månaders-bebisar?

• Svar på tråden Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?
  • Malima

Nu har jag visserligen inte helammat min 4-månaders,men generellt rekommenderas väl fri amning-dvs att amma när barnet vill. Att bara amma var 4:e timma känns som en gammal rekommendation! Att du producerar mjölk borde väl bara vara bra!? Eller?
    Varför var du på amningsmottagningen(om det inte är för privat att svara på), det kanske har något med det att göra?

• Me like coffee

Vilket otroligt konstigt råd du fick! Det strider verkligen mot all kunskap som finns kring amning idag! Amma så ofta din bebis vill. Inland kan det gå tre timmar mellan amningarna, ibland en kvart. Inget konstigt med det. Bebisar styr det där bäst själv och ju mer vi försöker gå in och styra desto mer förstör vi. Go with the flow så att säga

• Mornie Alantie

Jag har ammat min snart 8 månader gamla dotter varannan timme tills alldeles nyligen. Nu har hon kommit upp i så pass stor portion på lunchen att det kan gå 4-5 timmar mellan amningarna mit på dagen. Resten av dagen är det varannan timme fortfarande. Hon äter flera gånger per natt också.

Jag har aldrig hört att det skulle vara för ofta, man ger väl ungen mat när den är hungrig. Fri amning är ju det rekomenderade.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Basi

Jag började med smakportioner vid 4 månader. Matschemat blev då:

ca..
    kl.05.30 amning
    kl. 10.00 amning
    kl. 15.30 smakportion + ersättning 200ml
    kl. 18.00 amning
    kl. 21.00 amning/ersättning 200ml

• kixan

Vilken amningsmottagning var det? Det rådet är ju helt galet!
    Fri amning är det allra bästa, att amma på bebisens första signaler, oavsett om det är en gång i kvarten eller var 3-4 timme. Mjölkproduktionen regleras efter hur bebisen ammar och det går inte att amma för ofta!

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • skånegås

Fri amning ska rekomenderas!! Jag ammar säkert min 10 mån ungefär var tredje timme, ibland oftare, ibland mer sällan... Då han var så liten var det vissa gånger med 4 timmars mellanrum och andra 15 min... Lyssna på barnet. Försöker du styra är risken stor att du får för lite mjölk och växer han behöver ju mjölkmängden öka??

• skogsvitter

Vilka idioter som ger ett sådant råd, du borde anmäla detta till socialstyrelsen för det låter helt sjukt. Det kan vara rent livsfarliga råd! Precis som redan nämnts är det fri amning som gäller och var tredje timme kan absolut inte vara för ofta! Tvärtom är det ju alldeles för sällan för många bebisar.

• pigglet

Måste vara ngot fel - inte kan väl amningsmottagningen mena att barnet bara ska äta var 4:e timme?! Och anledningen - att du skulle få för mycket mjölk?! Nej, ni måste ha missförstått varandra, jag kan inte tänka mig något annat!

Självklart ska du amma honom när han är hungrig! Och var 3:e timme är verkligen inte ofta. Kör på som det passar er bäst, ni har ju en fungerande rutin!

(Jag kommer inte ihåg hur ofta barnen åt när de var små, men inte mer sällan än var 3:e timme i alla fall! De äter ju fortfarande var 3:e timme och det gör även vi vuxna)   

• skogsvitter
    pigglet skrev 2012-01-26 12:57:54 följande:
    Måste vara ngot fel - inte kan väl amningsmottagningen mena att barnet bara ska äta var 4:e timme?! Och anledningen - att du skulle få för mycket mjölk?! Nej, ni måste ha missförstått varandra, jag kan inte tänka mig något annat!
    Håller med...
Svar på tråden Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?