• hantalina

Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?

Jag har alltid ammar min pojke var tredje timme, för det har passat bäst med hans sovtider och han har varit "lagom" hungrig då (dvs. inte skrikit, men snuttat på händerna och varit glupsk när jag gett honom bröstet). Nu har jag varit på amningsmottagningen och där säger de att var tredje timme är alldeles för ofta. Var fjärde timme eller mer sällan är bättre, annars ökar man hela tiden mjölkproduktionen. Men jag får det inte alls att funka med hans sovtider, han orkar ju bara vara vaken två timmar i sträck så då är han tok-trött när det är dags för mat igen. Eller ska han sova två gånger mellan varje amning? (Han sover 45 minuter-1,5 timme). Hur ofta ammar/ammade ni era fyra månaders-bebisar?

• Svar på tråden Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?
  • Mialinnea

Mata när han är hungrig. Har själv en dotter som blir 4  månader på måndag. Jag matar henne när hon visar tecken på att vara hungrig, dvs ibland går det 30minuter mellan och ibland (ytterst sällan) 5 timmar. har också varit i kontakt med amningsmottagningen och till mig rekommendera de fri amning. 

• hantalina

Tack för alla svar, nu känns det lite lugnare. Jag var på amningsmottagningen på KS Solna pga. ont i bröstvårtorna. Sköterskan trodde att det berodde på att han ligger och drar i brösten, vilket antagligen enligt henne beror på att jag har för mycket mjölk och han tycker det är jobbigt när det kommer så mycket. För att minska mjölkproduktionen skulle jag då fortsättningsvis amma var fjärde timme. Hon sa att det bara är de första månaderna man ska amma ofta och att var tredje timme ökar produktionen.

När jag sedan började googla hittade jag detta på babycenter: "Vid fyra månaders ålder har bebisens mage blivit större, så att den inte behöveramma lika ofta. Nu ammar, eller matar, du kanske 4-5 gånger per dygn, men ditt barn ökar fortfarande i vikt."

Men jag har testat nu några dagar och det funkar inte för oss med var fjärde timme, så jag tror vi fortsätter amma var tredje timme. Blir 6-7 gånger per dygn då. Och han ökar ju i vikt som han ska. 

• Flickan och kråkan

Var fjärde timma!

I den åldern har mina ammat med 1½-2 timmars mellanrum cirka. Det gick aldrig längre än så i alla fall.

• Natulcien

Men herregud!?`Är du säker på att det var en amningsmottagning du var inne på, och inte 7eleven??

Jag ammade sonen varannan timme tills han var 8 månader! Och det funkade finfint. Mjölkproduktionen anpassar sig ju till det amningsmönster ens bebis har. Skulle det bara öka och öka så skulle ju alla ammande mödrar sprängas!

Herregud, vilket galet råd! Hon borde anmälas.

• Minifer
    hantalina skrev 2012-01-26 13:31:09 följande:
    Tack för alla svar, nu känns det lite lugnare. Jag var på amningsmottagningen på KS Solna pga. ont i bröstvårtorna. Sköterskan trodde att det berodde på att han ligger och drar i brösten, vilket antagligen enligt henne beror på att jag har för mycket mjölk och han tycker det är jobbigt när det kommer så mycket. För att minska mjölkproduktionen skulle jag då fortsättningsvis amma var fjärde timme. Hon sa att det bara är de första månaderna man ska amma ofta och att var tredje timme ökar produktionen.

När jag sedan började googla hittade jag detta på babycenter: "Vid fyra månaders ålder har bebisens mage blivit större, så att den inte behöveramma lika ofta. Nu ammar, eller matar, du kanske 4-5 gånger per dygn, men ditt barn ökar fortfarande i vikt."

Men jag har testat nu några dagar och det funkar inte för oss med var fjärde timme, så jag tror vi fortsätter amma var tredje timme. Blir 6-7 gånger per dygn då. Och han ökar ju i vikt som han ska. 
    Är det i början han gör det eller hela tiden? Det kan ju vara att det rinner till för häftigt, och då kan man mjölka ur lite för hand så han inte får som en brandslang ner i halsen =) Jag ammade dottern ca var 90e minut tills hon var 9 månader och slutade helamma. Det är ju individuellt mellan knoddarna också, en del är nöjda med var tredje timme, en del vill äta en gång i timmen. Gör som sonen vill helt enkelt =)
  • Veritaslux

Jag instämmer, det rådet är ju helt felaktigt. Produktionen anpassas efter efterfrågan! När jag läser detta blir jag så upprörd att jag faktiskt vill kolla upp vad de sysslar med på den mottagningen. Jag har en kompis som varit där och fått hjälp och hade uppfattningen att de var kompetenta men nu börjar jag undra. 

Jag kan tillägga att min dotter är sju månader och från att hon var ca 3 månader har hon ammat ca var tredje timma, hennes behov har alltid fått styra. Ibland blir det lite oftare, ibland mer sällan. Nu när hon äter lite vanlig mat också äter hon fortfarande ca var tredje timma, har inget schema men dagarna rullar på ungefär likadant med mattider ungefär samma, med vissa avvikelser. 

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • hantalina

Nu var ju sköterskans råd anpassat till just min situation och problem. Jag är övertygad om att det generella rådet hon ger är fri amning. Jag har fått fantastisk hjälp av denna mottagning och sköterska förr, så någon anmälan blir det inte Kanske menade hon att det är onödigt att ge honom mat var tredje timme om han inte är hungrig då och att det i så fall kan vara bra att dra ut på det lite, eftersom jag har problem med för mycket mjölk. Jag har ju som sagt matat honom var tredje timme även om han inte direkt visat att han varit hungrig. Jag blev bara osäker på hur ofta andra barn i denna ålder äter, men det har jag ju fått bra svar på här, tack!

• Hummelbumsan

jag har ammat när barnen har velat ha. Lyssna på din lillplutt du kännder ditt barn bäst. Ibland undrar man hur bvc resrnerar! 

• äcklet

Låter som ett råd från stenåldern eller i alla fall 1950-talet...

Jag tycker att var tredje timma låter jättesällan. Mina har ätit minst varannan långt över halvåret. Var fjärde är ju helt galet. Jag kan inte själv gå utan mat i 4 timmar. Gör det som passar dig och ditt barn och skit i dem.

• lotten77

Men är inte hela meningen med att de ammar ofta, i perioder, att mjölkmängden ska just öka?
    Så sällan som var fjärde timme har iallafall min skrutta aldrig ätit.

Svar på tråden Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?