Inlägg från: hantalina |Visa alla inlägg
  • hantalina

Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?

Jag har alltid ammar min pojke var tredje timme, för det har passat bäst med hans sovtider och han har varit "lagom" hungrig då (dvs. inte skrikit, men snuttat på händerna och varit glupsk när jag gett honom bröstet). Nu har jag varit på amningsmottagningen och där säger de att var tredje timme är alldeles för ofta. Var fjärde timme eller mer sällan är bättre, annars ökar man hela tiden mjölkproduktionen. Men jag får det inte alls att funka med hans sovtider, han orkar ju bara vara vaken två timmar i sträck så då är han tok-trött när det är dags för mat igen. Eller ska han sova två gånger mellan varje amning? (Han sover 45 minuter-1,5 timme). Hur ofta ammar/ammade ni era fyra månaders-bebisar?

• Svar på tråden Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?
  • hantalina

Tack för alla svar, nu känns det lite lugnare. Jag var på amningsmottagningen på KS Solna pga. ont i bröstvårtorna. Sköterskan trodde att det berodde på att han ligger och drar i brösten, vilket antagligen enligt henne beror på att jag har för mycket mjölk och han tycker det är jobbigt när det kommer så mycket. För att minska mjölkproduktionen skulle jag då fortsättningsvis amma var fjärde timme. Hon sa att det bara är de första månaderna man ska amma ofta och att var tredje timme ökar produktionen.

När jag sedan började googla hittade jag detta på babycenter: "Vid fyra månaders ålder har bebisens mage blivit större, så att den inte behöveramma lika ofta. Nu ammar, eller matar, du kanske 4-5 gånger per dygn, men ditt barn ökar fortfarande i vikt."

Men jag har testat nu några dagar och det funkar inte för oss med var fjärde timme, så jag tror vi fortsätter amma var tredje timme. Blir 6-7 gånger per dygn då. Och han ökar ju i vikt som han ska. 

• hantalina

Nu var ju sköterskans råd anpassat till just min situation och problem. Jag är övertygad om att det generella rådet hon ger är fri amning. Jag har fått fantastisk hjälp av denna mottagning och sköterska förr, så någon anmälan blir det inte Kanske menade hon att det är onödigt att ge honom mat var tredje timme om han inte är hungrig då och att det i så fall kan vara bra att dra ut på det lite, eftersom jag har problem med för mycket mjölk. Jag har ju som sagt matat honom var tredje timme även om han inte direkt visat att han varit hungrig. Jag blev bara osäker på hur ofta andra barn i denna ålder äter, men det har jag ju fått bra svar på här, tack!

• hantalina

Kixan: tack, ja det föreslog amningsmotagningen också. Jag har inte vågat pröva, eftersom jag lätt får mjölkstockning. Just nu funkar det ganska bra, efter att ha dragit ut på tiden mellan amningarna under någon veckas tid. Det är inte lika fullt med mjölk och kommer inte lika häftigt (pojken drar dock fortfarande i brösten så det kanske i själva verket är tänder på gång).  

Svar på tråden Hur ofta ska man amma en 4-månaders bebis?