• Anonym (Fuss)

Erfarenheter av sertralin?

Hej! Tänkte att vi som tagit/tar sertralin (eller likande läkemedel) skulle kunna prata av oss lite här. Hur mådde ni innan ni började en behandling? Hur mår ni nu? Hur har ni trappat ned med sertralin?

Jag har just börjat med sertralin bluefish 50 mg för en vecka sedan. Fick dem utskrivna för oro och ångestattacker. Tanken är väl nu att jag ska gå i samtalsstöd regelbundet. Men det verkar vara ont om tider så kommer inte träffa psykologen förens om två veckor.. Känns så där. Vet inte om jag känner någon effekt av läkemedlet än. Känner mig svag och konstig. 

Hoppas det finns någon där ute som vill prata av sig. Skulle vara skönt att få höra hur andra har gjort och resonerat kring medicinen osv. 

Kram 

• Svar på tråden Erfarenheter av sertralin?
  • Anonym

Kom ihåg att det tar några veckor innan man känner någon effekt på alla såna mediciner....

• Anonym (icke)

Jag anser att sertralin är bullshit. Sockerpiller!

• Anonym (Fuss)
    Anonym (icke) skrev 2012-01-27 08:49:55 följande:
    Jag anser att sertralin är bullshit. Sockerpiller!
    Intressant, lust att berätta mer? Varför anser du det?
  • Uhngoliant

De slog ut min fullständigt! Kan bero på att läkaren höjde dosen för fort men jag fick blackouter och epileptiska anfall. Nu kör jag på naturmedicin Räddningdroppar is da shit! 

♥IDUN♥
  • Anonym (Fuss)
    Uhngoliant skrev 2012-01-27 09:18:18 följande:
    De slog ut min fullständigt! Kan bero på att läkaren höjde dosen för fort men jag fick blackouter och epileptiska anfall. Nu kör jag på naturmedicin Räddningdroppar is da shit! 
    Hur mkt tog du i börjn? och hur trappade du upp? Vad bra att naturmedicinen funkar för dig :)
  • Uhngoliant

Kommer inte ihåg tyvärr var på ett väldigt mörkt ställe just då och tog det jag fick. Men har för mig att jag åt en halvtablett 2-3 dagar sen fick jag gå upp till 1½ och efter en vecka till 2 (tror jag kommer inte ihåg som sagt) 

Vet inte om det var psykiskt men jag kommer ihåg att jag mådde pyton varje gång jag skulle ta en tablett kändes vidrigt att äta något som skulle förändra min hjärnas funktion.

Sen vart jag tipsad om räddningsdropparna och de blev min räddning! Helt fantastiska saker och jag kan idag tacka dom för att jag fått mitt liv tillbaka. 

♥IDUN♥
  • Anonym

Jag fcik byta till Fluexotin, det fungerade mycket bättre än Sertralin....

• Anonym
    Astarte skrev 2012-01-27 09:19:54 följande:
    De hade ingen effekt. Efteråt har jag också läst att de inte har någon bevisad effekt vid lätt till måttlig depression, så det var ju inte så märkligt.

Vart har du läst det?
  • Anonym (ja!)

Hej,

För ett par år sedan drabbades jag av en riktigt djup depression med panikångestattacker. Jag fick Sertralin bluefish utskrivet. Efter att ha ätit dem i ett par veckor bytte vi medicin till Zoloft för jag mådde så fruktansvärt illa av Sertralin. Till saken hör att i depressionen rasade jag i vikt så det var ingen höjdare att bli illamående och få ännu svårare att äta, det var därför vi bytte. Däremot vet jag andra som ätit/äter Sertralin och tycker det fungerar hur bra som helst!

Mår man inte bra utan hamnar i ångest och oro tror jag att medicinerning är jättebra, men som du själv skriver så är nog samtalsterapi ett viktigt komplement. Jag var sjukskriven i åtta veckor på heltid och ytterligare åtta veckor på halvtid i samband med min depression och jag lovar att jag behövde varje dag av den sjukskrivningen för att ta mig tillbaka. Det tar tid innan medicinen gör full verkan. Under första veckorna jag åt medicin fick jag dessutom lugnande för att ta vid panikångest. Ofta blir man tyvärr sämre av medicinen innan den börjar verka.

Efter ett och ett halvt år trappade jag ner medicinen, mest av den anledningen att vi vill skaffa barn, och nu klarar jag mig fint utan. Dock känner jag att jag har mkt närmare till mina känslor nu - blir lättare berörd och ja, oroar mig mer... Detta på både gott och ont.

Hoppas det går bra för dig coh att du får träffa någon bra psykolog! Och ha tålamod med medicien. Ät den några veckor och känn efter sen - det tar tid innan den ger effekt!

Svar på tråden Erfarenheter av sertralin?