• Anonym (Fuss)

Erfarenheter av sertralin?

Hej! Tänkte att vi som tagit/tar sertralin (eller likande läkemedel) skulle kunna prata av oss lite här. Hur mådde ni innan ni började en behandling? Hur mår ni nu? Hur har ni trappat ned med sertralin?

Jag har just börjat med sertralin bluefish 50 mg för en vecka sedan. Fick dem utskrivna för oro och ångestattacker. Tanken är väl nu att jag ska gå i samtalsstöd regelbundet. Men det verkar vara ont om tider så kommer inte träffa psykologen förens om två veckor.. Känns så där. Vet inte om jag känner någon effekt av läkemedlet än. Känner mig svag och konstig. 

Hoppas det finns någon där ute som vill prata av sig. Skulle vara skönt att få höra hur andra har gjort och resonerat kring medicinen osv. 

Kram 

• Svar på tråden Erfarenheter av sertralin?
  • Astarte
    Anonym skrev 2012-01-27 09:32:32 följande:
    Vart har du läst det?
    Överallt. Det har skrivits ett flertal böcker och också varit flera artiklar i bland annat läkartidningen. Det finns faktiskt inte en enda studie som visar att SSRI har effekt vid lätt till måttlig depression.
  • Anonym
    Astarte skrev 2012-01-27 09:37:49 följande:
    Överallt. Det har skrivits ett flertal böcker och också varit flera artiklar i bland annat läkartidningen. Det finns faktiskt inte en enda studie som visar att SSRI har effekt vid lätt till måttlig depression.

Så du menar all SSRI, eller bara Sertralinet?

Jag har måttlig depression och ahde ingen effekt alls med Sertralin, men har nu bytt till Fluexotin och känner jättebra effekt.... Hur förklarar man det om ingen SSRI ger effekt vid måttlig depression? 
  • Anonym (Fuss)
    Anonym (ja!) skrev 2012-01-27 09:34:24 följande:
    Hej,

För ett par år sedan drabbades jag av en riktigt djup depression med panikångestattacker. Jag fick Sertralin bluefish utskrivet. Efter att ha ätit dem i ett par veckor bytte vi medicin till Zoloft för jag mådde så fruktansvärt illa av Sertralin. Till saken hör att i depressionen rasade jag i vikt så det var ingen höjdare att bli illamående och få ännu svårare att äta, det var därför vi bytte. Däremot vet jag andra som ätit/äter Sertralin och tycker det fungerar hur bra som helst!

Mår man inte bra utan hamnar i ångest och oro tror jag att medicinerning är jättebra, men som du själv skriver så är nog samtalsterapi ett viktigt komplement. Jag var sjukskriven i åtta veckor på heltid och ytterligare åtta veckor på halvtid i samband med min depression och jag lovar att jag behövde varje dag av den sjukskrivningen för att ta mig tillbaka. Det tar tid innan medicinen gör full verkan. Under första veckorna jag åt medicin fick jag dessutom lugnande för att ta vid panikångest. Ofta blir man tyvärr sämre av medicinen innan den börjar verka.

Efter ett och ett halvt år trappade jag ner medicinen, mest av den anledningen att vi vill skaffa barn, och nu klarar jag mig fint utan. Dock känner jag att jag har mkt närmare till mina känslor nu - blir lättare berörd och ja, oroar mig mer... Detta på både gott och ont.

Hoppas det går bra för dig coh att du får träffa någon bra psykolog! Och ha tålamod med medicien. Ät den några veckor och känn efter sen - det tar tid innan den ger effekt!
    Först och främst, vad kul att höra att du mår bättre och att allt har fallit på rätt plats tillslut.
    Jo precis,jag är ju bara i startgroparna av behandlingen. Men nu är jag rädd för att jag ska förvandlas till ett kallt monster. Kan man känna någon glädje/lycka när man går på medicinen?  
  • Anonym (ja!)

Astarte - Berätta mer om räddningsdropparna! Jag blir jättenyfiken. Hur fungerar de? Har de omedelbar effekt? Hur ofta tar du dem?

• Astarte
    Anonym skrev 2012-01-27 09:43:53 följande:
    Så du menar all SSRI, eller bara Sertralinet?

Jag har måttlig depression och ahde ingen effekt alls med Sertralin, men har nu bytt till Fluexotin och känner jättebra effekt.... Hur förklarar man det om ingen SSRI ger effekt vid måttlig depression? 
    Deras förklaring är att Placebo-effekten är ovanligt hög (ca 30%). Jag har ingen förklaring, jag är inte forskare.
  • Anonym (ja!)
    Anonym (Fuss) skrev 2012-01-27 09:49:50 följande:
    Först och främst, vad kul att höra att du mår bättre och att allt har fallit på rätt plats tillslut.
    Jo precis,jag är ju bara i startgroparna av behandlingen. Men nu är jag rädd för att jag ska förvandlas till ett kallt monster. Kan man känna någon glädje/lycka när man går på medicinen?  
    Jag har hela tiden kunnat känna både glädje och sorg, men det är skillnad, absolut. Men jag upplevde det aldrig som att jag blev något kallt monster. Man känner ju fortfarande saker, det är bara topparna som försvinner. Det blev dock en påtaglig skillnad när jag slutade med medicinen, det ska jag erkänna. Nu känner jag nostalgi mycket tydligare, som om jag hör en låt som får mig att minnas något. Jag var inte lika lättberörd när jag åt medicinen.

Men du kanske inte behöver tänka på det just nu, utan tänka att under en period behöver du medicien för att må bra, sen kan du ju sluta äta den om du vill. Livet ser ju olika ut under olika perioder. För mig var medicinen en räddning. Jag vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan den, som situationen var då. 
  • Uhngoliant
    Anonym (ja!) skrev 2012-01-27 09:56:11 följande:
    Astarte - Berätta mer om räddningsdropparna! Jag blir jättenyfiken. Hur fungerar de? Har de omedelbar effekt? Hur ofta tar du dem?
    När jag mådde som sämst tog jag en dos 3 gånger om dagen och vid behov. De tar liksom udden av ångest och stress så det känns mer hanterbart. 
    De börjar verka relativt fort och om man känner att allt skenar iväg förmycket kan man istället för att blanda dropparna i vatten droppa dom rakt på tungan för snabbare effekt.

Nu när jag är relativt frisk tar jag dom vid behov men för att få ut max effekt så ska de tas regelbundet.

För mig har de verkligen fungerat kanonbra! Med dom känner jag mig relativt lugn i situationer som normalt fått mitt huvud att snurra runt! 
    ♥IDUN♥
  • jandren
    Anonym (ja!) skrev 2012-01-27 09:34:24 följande:
    Hej,

För ett par år sedan drabbades jag av en riktigt djup depression med panikångestattacker. Jag fick Sertralin bluefish utskrivet. Efter att ha ätit dem i ett par veckor bytte vi medicin till Zoloft för jag mådde så fruktansvärt illa av Sertralin. Till saken hör att i depressionen rasade jag i vikt så det var ingen höjdare att bli illamående och få ännu svårare att äta, det var därför vi bytte. Däremot vet jag andra som ätit/äter Sertralin och tycker det fungerar hur bra som helst!
    Men... Sertralin är ju samma sak som Zoloft   .!?!?

Se FASS:
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POFGUAZALVERT1
  • Anonym (ja!)
    jandren skrev 2012-01-28 08:26:32 följande:
    Men... Sertralin är ju samma sak som Zoloft   .!?!?

Se FASS:

www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp

Japp, samma innehåll m tydligen sammansatt på olika sätt, vilket gör att man kan reagera på dem olika. Jag vet inte exakt hur det funkar, bara att det gjorde skillnad :)
  • Anonym (räddade mig)

År 2006 blev mina panikattacker, som jag haft till och från sen 1997, outhärdliga. Jag mådde fruktansvärt. Sov inte, åt inte och hade mer eller mindre en konsant pågående panikattack. Jag började med sertralin (50 mg) i oktober det året. Jag mådde bra igen strax innan jul. Numera äter jag 25 mg. Jag har i princip aldrig panikattacker längre. Om jag äter 50 mg en period för att jag känner av tendenser till ångest, kan jag få mardrömmar ofta, det är den enda biverkning jag upplevt. Sertralin ger mig ett normalt liv, får mig att må som alla andra istället för att vara en rädd, darrande, skräckslagen... jag vet inte vad. Jag kan bli stressad, ledsen, oroa mig osv ändå men jag får inte dessa attacker med hjärtklappning, kvävningskänsla, tunnelseende mm mm mm.

Svar på tråden Erfarenheter av sertralin?