• liinaa

vad kan man få för bidrag?

Jag är 17 år och pluggar distans på gymnasiet och har en dotter på 7 veckor. Jag få studietbigrag, barnbidrag och föräldrapenning. Min pojkvän jobbar och få lön men efter sommaren ska jag tillbaka till skolan och han ska vara pappa ledig då har vi ju inte lönen längre utan då har vi bara föräldrapenning som han får. Vi har en lägenhet och vi har ingen aning om hur vi ska klara oss. Han har inte jobbat så länge så kommer antaligen få 180 kr per dag och hur ska viklara oss med 180 kr per dag till 3 personen och hyra och mat ? Vad kan vi söka för bidrag då ?
    linaandersson.myshowroom.se

• Svar på tråden vad kan man få för bidrag?
  • LoppanL

Du kanske ska prata med dina föräldrar som är försörjningsskyldig för dig. Ekonomiskt bistånd tror jag inte att ni får, både utifrån dina föräldrars försörjningsplikt o utifrån att du studerar..

• liinaa

Jag fyller 18 på fredag och då ska ju inte mina föräldrar försörja mig. Dom säger att dom kan hjälpa i fall det skulle verkligen behövas. men vill ju kalra mig utan deras hjälp

• MajaVira

Så länge man studerar på gymnasienivå är föräldrarna försörjningspliktiga för barn upp till 21 års ålder.

• ami

Ja hade du bott hemma hade du kostat pengar för föräldrarna. Prata med dem. Antingen får de bidra med 3000:-/mån eller vad det kan bli eller så måste du flytta hem tills du gått klart skolan :) Eftersom reglerna är att föräldrar betalar för sina barn tills de gått ut gymnasiet. Tror de självklart vill att du allra minst går klart gymnasiet. Inget konstigt alls. Skillnad om man klarar sig själv, men nu gör du ju inte det. Knappt. Visa dina föräldrar hur er ekonomi ser ut och hur det kommer att bli. Hade det gällt mina barn hade jag absolut bidragit med lite pengar, räknar ju liksom med att försörja dem tills gymnasiet är klart. Samma gäller dig sen med din dotter, du är försörjningsskyldig till hon gått klart gymnasiet. Och det är ju inget konstigt, utan tvärtom något man får räkna med när man skaffar barn.

• xMariax
    MajaVira skrev 2012-01-27 13:53:22 följande:
    Man får inte socialbidrag om man studerar, så då måste TS hoppa av skolan och söka jobb istället.
    Detta stämmer inte helt.. De säger att man inte har rätt till socialbidrag när man studerar, men de gör faktiskt undantag beroende på situation. Nu har TS barn, så då skulle de säkert göra ett undantag, MEN hennes föräldrar är försörjningsskyldiga så då får hon inte ett öre av soc.
  • Grazzy

Gud vad jobbigt för föräldrarna att vara försörjningsskyldiga!
    Förlåt, inge illa menat, men varför skaffa barn så tidigt undrar jag?
    Det är inge kul behöva mjölka föräldrarna på pengar skulle jag känna..  

• liinaa

Jo jag skaffade barn så tidigt eftersom jag blev gravid och inte klarade göra annat än behålla. Min pojkvän jobbar så just nu klara vi oss bra och jag ber inte föräldrar om pengar. Dom hjälper mycket ändå

• MHM
    liinaa skrev 2012-02-11 20:51:25 följande:
    Jo jag skaffade barn så tidigt eftersom jag blev gravid och inte klarade göra annat än behålla. Min pojkvän jobbar så just nu klara vi oss bra och jag ber inte föräldrar om pengar. Dom hjälper mycket ändå
    Då är det nog smartast att han jobbar upp sin SGI innan han är föräldraledig. Du kanske kan vänta med skolan eller läsa på distans ett tag?
  • ViVäntarLois
    liinaa skrev 2012-02-11 21:20:10 följande:
    hur länge måste han jobba för att få upp sgi ?
    240 dagar på en nivå som ger en högre SGI än 180 kronor per dag. Men arbetar han heltid i 240 dagar så är det busenkelt att han får ca 80% av lönen som föräldraledig. 
Svar på tråden vad kan man få för bidrag?