Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Skönhet

straw2008 skrev 2012-01-27 13:30:24 följande:
    osäkerhet o komplex är väl inte samma sak ? Personligen tycker jag det är finare med fasta bröst jag bar atycker det. JAg tycker det är finare att vara slät än rynkig eller ärrig efter acne. Som svar säger jag att "ni är bara avundsjuka" o du kan ju själv se hur mkt sanning det ligger i det.
    Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....

Jag är omkring 50, sminkar mig aldrig till vardags, det enda jag gör nu är att färga håret, då jag inte tycker mitt hår är snyggt med gråa stänk. Jag är inte det minsta avundsjuk på de som sminkar sig (jag skulle kunna göra det själv), lyfter sig, slätar ut huden (har inte mycket rynkor, kanske pga att jag inte sminkar mig). Har jag tur så är min hy som min mammas, hon är 80 år och har flera gånger fått frågan vilken hudkräm hon använder eftersom hon har så slät hy, ingen alls.
  • sextiotalist
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-27 14:05:37 följande:
    vad överdrivet. jag har fixat mina rynkor runt munnen. Det är knappast ALLA mina rynkorDessutom finns dom kvar. Dom är bara inte så djupa

Jag är minst 10 äldre än vad du är och har inte fått några behov av att minska några rynkor, för de få rynkor jag har är karaktärsrynkor. Några rynkor runt munnen har jag inte alls
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2012-01-27 14:14:53 följande:
    Fast trots att nästan alla jag känner opererat sig känner jag absolut ngen som "inte skyr några helst medel" för at operera sig ? De är vanligt folk helt enkelt som kanske tycer att något är fint ? Har ett par i min omgivning som jag följt med då de opererade sig i tallin, jag är den ABSOLUT enda som vet om detta o till andra säger de att de helt enkelt gått ner i vikt... kan mkt väl vara en av dina närmsta väninnor.

De omkring mig som kommit upp lite i åldrarna, har ett naturligt ansikte, med karaktärsrynkor, dvs de är inte släta som barnrumpor.
  • sextiotalist
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-27 14:33:40 följande:
    Huden åldras och elasticiteten avtar. Solskador i form av pigmentförändringar och rynkor i huden. Med tiden kan även ytliga blodkärl och missprydande hårväxt framträda. Ansiktets underhudsfett minskar vilket medför hålögdhet, veck runt munnen och ett insjunket och allmänt tunnare ansikte. Muskler och bindväv i ansiktet blir svagare vilket ger s k hamsterpåsar i nedre delean av kinderna samt hängande hud på halsen. Upprepad lokal muskelaktivitet mellan exempelvis ögonen och runt munnen framkallar rynkor. Näsans form förändras. Ögonbrynen faller ner, liksom pannan. Hängande ögonlock och påsar under ögonen uppstår. Hur vi åldras och i vilken takt ålderstecknen uppstår är individuellt. Såväl ärftliga faktorer som livsstil spelar in. Sol, rökning och andra ohälsosamma aktiviteter kan påskynda processen. En del människor får tidigt hängande ögonlock, påsar under ögonen eller hålögdhet på grund av arv. Andra får det först senare i livet. Därför finns det inga generella regler för när det är lämpligast att förändra det man inte trivs med i sitt utseende   Huden hålls inte evigt ung genom att inte sminka sig som ngn här i tråden trodde

Men sminka sig kan påskynda åldrandet. Nej, det finns inga regler, men uppenbarligen så var det inte så många som applåderade dig, de flesta verkar ändå anse att ett natuligt åldrande är det inget som man skall dölja eller operera bort. Sedan finns det kanske orsaker till att göra vissa operativa ingrepp, absolut. Saknar man bröst, då kan det finnas en orsak, eller om man inte trivs med taxöron, eller om hänget över ögonen gör att man får begränsat synfält, eller om man har så mycket häng i ansiktet att det blir direkt besvärligt. Men ett naturligt åldrande, nej, det behövs inte
  • sextiotalist
    straw2008 skrev 2012-01-27 14:40:58 följande:
    slit o dra allt vad du orkar då. Finns det någonting du gör för utseendets skull ? Någon gång färgat håret Klär dig eller avstår från vissa färger Valt glasögon efter ansiktsform Sminkat dig Eller tar du alltid det billigaste plaggen ? En tröja för 19 kr duger väl precis lika bra fast den är i XXXL ?? Aldrig färgat klippt eller gjort något med håret ? Häcksaxen funkar ju lika bra ? Tagit de billigaste gunilla sjöden brillorna för de är just billigast Om dina barn vill ha en rosa tröja köper du då en svart för att man int e"ska" vilja göra sig fin ?

Man kan visst göra sig fin, absolut, men att vara stolt över att man via operationer och ingrepp av olika slag håller sig onaturligt ung, det är en sak. Jag klär mig fint, färgar håret, klipper det ibland, men jag har rynkor som jag trivs med (inte många, men karaktärsrynkor), behöver inte sminka mig för jag känner mig fin ändå. Jag tycker jag ser väldigt bra ut för min ålder, har inga behov att göra mig yngre än vad jag redan uppfattas som (ofta 10 år yngre). Jag tror att jag har en fin hy, för att jag låter den vara och använder bara vatten (hade problem med pormaskar och torr/fet hud innan jag la av med krämer och så, efter endast vatten så är alla mina problem borta)
  • sextiotalist
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-27 14:47:24 följande:
    Så alla kändisar & alla i mediavärlden har dåligt självförtoende? Tror ni verkligen att tex Carola är så där slät o 45 bast? haha Eller vem fan som helst liksom

vet du, jag tror många i den branchen är livrädda att åldras och ja, jag är säker på att Carola har opereat sig eller använt botox Titta på LenaPh www.google.se/imgres&hl=sv&sa=X&biw=1280&bih=779&tbm=isch&prmd=imvnsol&tbnid=5iZYBhDJGf62FM:&imgrefurl=www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article12268702.ab&docid=mqbYg2DHlzm02M&imgurl=gfx2.aftonbladet-cdn.se/image/12267118/480/normal/670dc071fb3ba/lenabred&w=480&h=513&ei=UqsiT_6RJ4_a4QToldW4CA&zoom=1&iact=hc&vpx=650&vpy=2&dur=1341&hovh=232&hovw=217&tx=149&ty=102&sig=103935123039183465158&page=1&tbnh=129&tbnw=121&start=0&ndsp=30&ved=1t:429,r:10,s:0 Där har du en vacker kvinna i sina bästa år, med rynkor
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-01-27 14:52:00 följande:
    Dom som skriker högst och försvarar sig mest är ju oftast dom som vet minst och är osäkrast.

Många här i din tråd som försvarar det "naturliga" åldrandet högt och tydligt. Jag tycker du låter vettig, du har koll på fakta och jag tycker du ska fortsätta göra det du finner intressant och vackert :)
    Jag tillhör de som försvarar det naturliga åldrandet, jag tycker nämligen att varje ålder har sin skönhet. Jag tycker en 40-åring är snygg, en 50-åring är snygg, en 30-åring är snygg. Men jag tycker inte det är snyggt med en 40-åring som opererar sig till en 30-åring. En 40-åring skall börja få karaktär i ansiktet. Ja, nu hittade jag ordet, många skönhetsopererade saknar karaktär i sitt ansikte, det blir som maskar.
    Ett ansikte med karaktär är ett vackert ansikte, den där leverfläcken, eller lilla ärret, eller de snea tänderna etc, gör en person till en unik person.
    Skrattrynkorna runt ögonen, de små rynkorna kring munnen, de visar att du har levt, att du har skrattat, att du är en levande person.
  • sextiotalist
    Anonym (smiley) skrev 2012-01-27 15:59:31 följande:
    alltså... för några hundra år sedan (?) levde inte människan oftast längre än 40 år. Om vi idag vill leva så länge som vi i snitt gör så får vi nog betala priset att vi blir rynkiga...
    Sen kan man ju genom att ta hand om sig förebygga rynkor rätt långt. Och skulle samhället göra sin plikt så skulle vi nog inte få i oss så mkt gifter från mat, luft och whatever och då tror jag att åldrandet skulle sakta ner mer. Annars så kanske man ska fundera på varför det finns en utseende- och åldersfixering i västvärlden... tror det sitter djupare rädslor bakom allt.
    För några 100 år sedan levde människan långt över 40 år (69 år var medellivslängden för 100 år sedan), även om det inte var så många som levde tills de blev 80 som idag, skönhetsideal har funnits sedan de gamla grekerna, men den har sett olika ut under årens gång. Arsenik användes av kvinnorna under 1800-talet för att få en vacker genomskinlig hy t.ex
  • sextiotalist
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-27 16:35:29 följande:
    Karaktär? Så när man är ung har man ingen karaktär i ansiktet?
    Nej, faktiskt inte, inte på det sättet, den karaktären kommer med åldern, erfarenhet och livet
  • sextiotalist
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-27 16:31:04 följande:
    Kunde inte hålla mig från att titta in igen 

Jag tycker att många av er spårar ur. Det handlar inte om att jag ska göra mig oigenkännlig och det handlar inte om att jag sprutat nåt i läpparna. okej?!
    Visar en bild där det verkligen syns hur mkt bättre man ser ut med lite lite restylane runt munnen.
    Säger ni nåt annat så är det inte sant.

Nu vet jag inte åldern, men är dom till vänster omkring 50 (jag jämför med mig själv), så tycker jag nog en 50-åring som är snyggare till vänster än till höger.
Svar på tråden Skönhet