Inlägg från: Anonym (smiley) |Visa alla inlägg
  • Anonym (smiley)

Skönhet

Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 18:26:11 följande:
    Kör också no poo metoden och ja, håret får finare färg. Men jag syftade snarare på när man börjar få grått hår. Min poäng är att om man nu ska tillämpa logiken så måste man inse att om man tycker att restylane är fel för att det är onaturligt så borde även detta gälla hårfärg, ellerhur?!
    Jag hoppas att jag den dagen jag får grått hår har blivit så pass medveten om vad som egentligen spelar någon roll i livet att jag inte bryr mig. Att jag kan uppskatta min åldrade skönhet. tycker det finns äldre damer som är otroligt eleganta och vackra med sina rynkor, gråa hår och åldrade kroppar.
    Alltså än är jag inte där, har en del komplex som jag kämpar med men det är mitt mål. Märker att jag mår bättre ju mindre jag identifierar mig med min yttre skönhet och paradoxalt nog får jag fler komplimanger nu. Kanske för att man blir automatiskt vacker om man trivs med sig själv. det tror jag. hur resyltane funkar och vad det innehåller vet jag inte så det kan jag inte säga nåt om.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 18:38:17 följande:
    Ok argumentationen var väl okej här. Men då måste jag fråga dig följande. Åker du på utlandssemestrar? Det är dåligt för miljön att flyga. Åker du bil? Jättedåligt för miljön. Äter du kött? Extremt dåligt för miljön! Åker du bil i vardagen? Dåligt för miljön. Har du koll på att dina kläder inte är sydda av barnarbetare? (Detta behöver jag nog inte kommentera). Hur varmt har dui i din lägenhet? Det är dåligt för miljön att ha för varmt hemma. osv.. Listan kan göras lång,,

Min poäng är att jag antar att du även bryr dig om alla ovannämnda frågor eftersom du bryr dig om vår miljö och vårt samhälle?! 
    Ja, jag har börjat tänka på alla dom sakerna. Tyvärr är det i princip omöjligt att inte bidra till alla hemskheter i världen, men har börjat försöka ta min del av ansvaret.
    tycker utseendefixeringen är bra att diskutera just för att den syns så tydligt och tar många unga tjejer i sina klor. Vi blir bombade med budskapet att vi ska vara störst bäst och vackrast jämt vilket gör att många har väldigt höga krav på sig själv och mår dåligt. blir sjuka t.o.m. Att som kvinna ha den pressen på sig att man måste vara vacker för att bli lyssnad på är inte hälsosamt. Vi har ju (äntligen) utvecklats så långt att vi förstår att kvinnor är mer än bara ett objekt för attraktion och reproduktion. Ändå ser världen ut som den gör.
    Med risk för att låta som en hippie, men tror ni inte vi skulle vinna på att försöka hjälpa varandra och världen istället för att fixera oss vid oss själva? En annan tanke, men den kanske kan kopplas till detta...
  • Anonym (smiley)
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-27 18:35:46 följande:
    Mina skönhestingrepp är inget jag diskuterar med mina barn som förövrigt är små.
    Jag kanske måste förklara för minsta dottern på 2 år att nu har mamma tagit restylane, titta här nu så du lär dig

haha fan va fjantigt

Och vem förutom ni som är så emot allt vill INTE ha den perfekta kroppen.
    Ni gör ju allt för att förneka & försöka älska era kroppar fast att ni inte gör det innerst inne
    Ok, tänkte du dölja det resten av deras liv? står du inte för vem du är - eller vill bli?

Min mamma som idag är över 50 är otroligt vältränad och slank. Hon är i bättre form än jag. när jag var liten lagade hon mat åt mig och min syster men åt sällan med oss. Ofta hörde jag hur hon sa: "vad tjock jag har blivit" samtidigt som hon drog lite i huden runt absen. Sen på kvällen - när hon inte ätit på hela dagen - hade hon riktiga frosseriattacker då hon åt allt i sin väg.
    När jag blev tonåring och ångestfylld gjorde jag omedvetet precis som hon: sa till mig själv att jag var tjock, åt knappt periodvis eller frossade i mig. jojobantningen var inte så bra, fick riktigt svaga muskler av det och har haft ganska mycket värk i kroppen. Det var ju inte bra naturligtvis, men poäng är ju att barn faktiskt kan ta efter föräldrars beteenden, det är inget bs.
  • Anonym (smiley)
    Anonym skrev 2012-01-27 18:43:11 följande:
    Det är bara fula människor som anser att utseendet inte är viktigt. Utseendet ÄR viktigt! Men oxå det man har innanför pannbenet.
    Visst är det viktigt, det är en del av den man är och det första man förmedlar med. Jag anser att kroppen och själen är ett och inte går att separera. dvs att man bör ta hand om sig själv lika mycket inombords som utvändigt, då får man förhoppningsvis en sund balans.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (skönhet JAVISST) skrev 2012-01-27 19:04:45 följande:
    X skrev följande: (signaturer och tider i citat är dolda tills vidare)

Varför ska jag koppla ihop mina lösnaglar med min barnuppfostran, när mina barn växer upp så tror jag inte dom kommer att ta skada av att jag har t ex  förlängt håret, fixat naglarna och blekt tänderna ?

Varför tror du att dom automatiskt tar skada utav att man som kvinna bryr sig om sitt utseende och mår bra utav det? 

Min mamma har aldrig brytt sig nämnvärt om sitt utseende, jag har växt upp med noll skönhetssnack hemma, men älskar allt som har med skönhet att göra och har provat både restylane och botox, förlängt håret och blekt tänderna...  så det ena leder inte till det andra alla gånger.. något DU borde fundera över. 
    det där är såklart helt olika från fall till fall, vad man tar efter från sina föräldrar (för det gör man alltid på något sätt), men jag vill iaf kunna stå för hur jag lever inför min dotter och ge henne dom värderingar som jag tycker är sunda.
    Du står ju för det du tror på och det ser dina barn. du är den största kvinnliga förebilden i dina barns liv.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (skönhet JAVISST) skrev 2012-01-27 19:08:55 följande:
    Att jämföra att ta bort en rynka eller två och att ha en ätstörning är verkligen inte samma sak. det du pratar om är något helt annat. 
    TS berättar att hon får kritik av sin egen mor för att hon väljer att ta hand om sitt yttre, förstår inte hur det vände till att handla om destruktivitet? 
    Nej, det var inte det jag jämförde. tog ett personligt exempel på hur en förälder påverkar sina barn med hur denne tar hand om sig själv. Självklart är det skillnad på att fylla ut rynkor och ätstörningar (vilket det inte var riktigt, men whatever).
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 19:11:34 följande:
    Personligen tycker jag att frågor om barnarbete, sjysst köttindustri och mindre utsläpp i naturen väger betydligt tyngre än om en kvinna vill följa dagens utseendeideal eller inte...
    Klart, det ger direkta konsekvenser. Men vi vet inte exakt hur mycket utseendefixeringen och penga/yta-religionen påverkar jorden. Det, i samband med pressen att man alltid ska prestera och bli bättre och stressa framåt tror jag är orsaken till mycket sjukdom i västvärlden. Det kan vara allvarligare än man vet. Men tycker det är viktigt att prata om , speciellt när barn mår sämre och sämre idag, mkt pga detta sammantaget.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (skönhet JAVISST) skrev 2012-01-27 19:20:05 följande:
    Men vem säger att TS inte kommer att prata med sina barn om sånt här längre fram?

Tror du inte att barn själva kommer att fråga saker som har med skönhet att göra oavsett om man har gjort förändringar på sig själv eller inte , samhället ser ut som det gör ändå!

Oavsett om du inte väljer att förändra något med ditt utseende, så ser resten av världen annorlunda ut. Och det kommer bara bli mer av den varan. Och då som nu så kommer alla att få avgöra själva....
    Större bröst är inte en garanti för lycka, men det kan göra någon som inte har några bröst otroligt lycklig ....
    ser fortfarande inget fel i det....
    green är ju att barn gör inte som man säger utan barn gör som man gör. Om Ts står för det hon gör så fine. Hennes val, liksom alla har ett val. Men att tro att det man själv gör inte har konsekvenser för omvärlden tror jag inte på.
    Visst, vad spelar det för roll om jag skulle vara den enda i världen som inte opererar mig och stressar över mitt utseende (händer ju inte, men om). Men på samma sätt som man kan ta sin del av ansvaret och källsortera, så sakta men säkert... För politikerna kommer inte rädda jorden, det är jag rätt säker på.

Hur som helst, självklart gör Ts som hon vill, men jag tror att hennes mamma bara vill henne väl!
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 19:36:40 följande:
    Men är det då inte mer akut att prata med sina barn om milöförstöring ocg barnarbete i första hand? man måste ju börja någonstanns och dessa frågor väger ju tyngre än restylane..
    Är det så verkligen? Tror du inte unga flickor mår skit över alla krav på att man ska se perfekt ut (nu är ju inte rynkor aktuellt för dom på ett tag, men du fattar nog poängen)? Och massa annat också för den delen. Gjorde jag iaf (även om jag inte var ful, bara olycklig) och hade nog uppskattat lite sunda värderingar och bra förebilder på den tiden.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 19:36:40 följande:
    Men är det då inte mer akut att prata med sina barn om milöförstöring ocg barnarbete i första hand? man måste ju börja någonstanns och dessa frågor väger ju tyngre än restylane..
    En tanke bara, är det inte lättare att visa kärlek för omvärlden om man älskar sig själv först? Jag tror att det är där det börjar.
  • Anonym (smiley)
    Missermajser skrev 2012-01-27 19:46:15 följande:
    Hur ska jag då kunna se när denna vackra kvinna är bekymrad?

Nej kanske inte men hon kan bli fulare vilket jag sett på flera med botox. Kvinnor ska ha en bekymmersrynkor ihop med det där friska kvinnliga hon har kvar naturligt. Det är så trevligt att se när rynkan slätas ut eller förändras av ett skratt. Det där stela ansiktet som jag sett hos vissa får mig att tänka på Margaret Thatcher eller liknade. Men smaken är ju delad och jag tillhör dem som inte ens gillar kvinnor som måste ha mycket smink.
    Vackert skrivet :)
  • Anonym (smiley)
    Anonym (skönhet JAVISST) skrev 2012-01-27 19:47:51 följande:
    Förstår din tanke, men att göra förändringar i sitt utseende betyder inte per automatik att man inte älskar sig själv...det måste du förstå... 
    Ja, jag förstår det. Jag är helt för att ta hand om sitt yttre OCH sitt inre. Men det är lite väl extremt med operationer och att spruta in ämnen i kroppen. Det tror inte jag tyder på en kärlek och acceptans till sig själv och åldrandet.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (37 år) skrev 2012-01-27 19:51:56 följande:
    Jag klarar snart inte läsa mer.

Hur sjutton är ni funtade. Ni måste vara de sista typ 10 på denna planet.
    My God

"vi älskar våra rynkor, det gör att ansiktet får karaktär, för att inte tala om mina hängtuttar & 40 bristningar på min hängiga mage. I looove them, då syns det att jag gett liv till mina barn"

*skrattar ihjäl mig*  dream on
    det är inte min mening att få dig att må dåligt, bara så du vet. Du är en fri person och får göra som du vill! Alla är vi olika, vilket vi ju diskuterar kring..
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 19:54:17 följande:
    men om vi inte gör något åt miljöförstöringen så kommer det inte ha nån betydelse om tjejerna är olyckliga över sitt utseende eller inte eftersom det inte kommer att finnas någon jord kvar att leva på.. så visst borde det finnas en prioriteringsordning..

Och för övrigt så handlar skönhetsideal om proportioner som är väldigt likartade genom tid och rum så det är svårt att få en ful persom att känna dig snygg. 

Och yta är viktigt och har varit det genom tid och rum då det är en signal om fertilitet och ekonomisk status. Svårt att förändra ganska fundamentala mäskliga reaktioner.
    sant. men jag tror som sagt det underlättar att kunna visa respekt för miljön om man respekterar sig själv.
    Ja yta är viktigt, men jag är helt övertygad om att vi glömt bort vårt inre och ökat fixeringen vid ytan. Det blir obalans då. Så tycker jag iaf! Glad
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 20:06:24 följande:
    Respekt för miljön har ingenting med detta att göra. Man kan ha massa restylande i ansiktet och utöver detta bry sig om miljön, få en sjysst utbildning så man blir bättre på att argumentera och sedan bli politiskt aktiv och få folk att lyssna.. Det har därmed ingenting med skönhetsindustrin att göra :)
    Självklart kan man vara och göra allt det du beskriver samtidigt som man gör skönhetsingrepp, det var inte det jag pratade om. sa att det är en viktig fråga att ta upp och vara ett bra exempel i för sina barn (dessutom är skönhetsindustrin en stor miljöbov, bidrar till skövlingen av regnskog t.ex.). Kan inte säga att det är viktigare än miljön för ingen vet hur mycket det bidrar till miljöförstöringen. Däremot vet jag att det bidrar till den omedvetenhet vi lever i som sen orsakar massa elände.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 20:17:51 följande:
    Jag menar bara att det måste finnas en prioriteringsordning när det gäller ämnen att förfasa sig över. Ibland när man läser på kvinnoforum så handlar det ofta om just diskussioner kring skönhetsingrepp som många tycket är såååå hemskt och amning eller inte amning av sina barn.. men jag anser att på det stora hela är det bara skitfrågor. Jag förstår verkligen inte att så mångga kvinnor (och ett fåtal män) orkar sitta och förfasa sig över detta medan samhället har betydligt mer akuta frågor att tackla..
    Tycker som sagt inte att det är en strunt sak med tanke på hur många tonårsflickor som mår dåligt av att inte vara perfekta. Ätstörningar, dålig självkänsla, självskadebeteenden, ångest osv är inget jag önskar min dotter. Jag har personliga erfarenheter som gör att jag kanske brinner för detta lite extra.
    Men som du säger, det finns många viktiga frågor man bör diskutera, men den här tråden handlar ju 8delvis) om skönhetsingrepp...
  • Anonym (smiley)
    sextiotalist skrev 2012-01-27 20:26:17 följande:
    Håller fullständigt med om detta. När kvinnor blir livrädda för rynkor, anser att man skall ha en 20-årings figur efter 45 och är livrädda att möta sin egen ålder.

När folk här skriver att man har lättare att få arbete när man är vacker.

Det finns unga kvinnor som läser här.
    Ja. Tråkigt att många är rädda för att åldras. Vad är det som är så hemskt med att blir äldre? Är det döden som skrämmer...? Och varför det isf?
    Vad vet jag. Sånt kan man också fundera på. Men inte här, kanske.
  • Anonym (smiley)
    Anonym (Men snälla) skrev 2012-01-27 20:31:24 följande:
    Ok men är det lika hemskt att må dåligt på grund av skönhetsideal som att de kläderna du köper billigt förmodligen är sydda av en liten flicka som jobbar 15 timmar om dagen och aldrig får gå i skolan?
    Hängde inte med riktigt, kan du förtydliga lite..?
Svar på tråden Skönhet