• nymedlem

lvu

Anonym (sockärring) skrev 2012-04-06 12:35:47 följande:
    Socialtjänsten styrs av lagstiftning och inte godtyckliga bedömningar. För att få igenom ett LVU krävs en hel del brister...Det är absolut sista utvägen och med barnets bästa i fokus.

Kul att du fick tillbaka ditt barn men jag blir lite orolig över att du inte förstår bristerna som förelåg. Då är det ju svårt att genomföra en förändring. Så för att inte hamna i samma situation igen kan det vara till DIN fördel att rannsaka dig själv. Så att det inte händer igen...

Självklart kan det kännas som att socialsekreterare har agg, eftersom socialsekreteraren kan tvingas ta obekväma beslut, Men tror du verkligen att socialsekreteraren har ett egenintresse i att skilja barn från sina föräldrar. Något som bör tilläggas är att en LVU-utredning är väldigt lång och därmed kräver mycket arbete från socialsekreterarens sida.

Det kräver mer arbete och är en jobbig process även för handläggaren. Så även om du kände dig missförstådd så tänker jag mig att inta försvarsställning hindrar "klara tankar" ibland...

Socialtjänsten styrs av lagar och socialsekreteraren har genomgått en 3,5 årig utbildning....tror du verkligen att det var för att jävlas??

Jag är själv socialsekreterare och tycker det är spännande att höra synpunkter från människor som har erfarenhet av vårt arbete...Vore spännande att höra hur du tänker kring mitt resonemang.

MVH/ Sockärringen...

Vad fint att du tycker så, tråkigt att du inte har helt rätt dock...

6 nov 2011 Flera experter dömer ut socialtjänsternas utredningar när de omhändertar barn.

Godtycklighet, tankefel och orutinerad personal hör till.

– Man klipper ihop uppgifter och bildar ett övertalningsdokument. Man har bestämt sig från början vart man ska nå, säger han.

Berit Nilsson var tidigare chef inom socialtjänsten i en kommun, men slutade på grund av brister i utredningarna.

Källa: Debatt i aftonbladet.

http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/utredningar-baseras-pa-skvaller

Det finns otaliga exempel på experter som har kontrollerat socialtjänstens utredningar och kommit fram till samma resultat.
    Klistrar inte in mer här, men det är bara att googla. Alternativt föra en diskussion med de familjer som blivit utsatta! 

Socialtjänsten SKA arbeta enligt det tillvägagångssätt som du beskriver - men detta görs tyvärr inte.    

• nymedlem
    Anonym (sockärring) skrev 2012-04-09 18:52:44 följande:
    Soc felar visst...soc liksom alla andra verksamheter kan alltid bli bättre och visst begås misstag. Min poäng är bara att media kanske inte är rätt forum att hänvisa till och man är ute efter opartisk fakta.

Media ger många gånger en tillspetsad och skev bild av många företeelser. Det kan vara ett bra forum att uppmärksamma ett problem men sakinnehållet kan många gånger ifrågasättas.

Kritik är bra för att veta vad som behöver förbättras. Men gällande socialtjänsten lägger jag personligen mer vikt vid det socialstyrelsen skriver än vad som skrivs i Aftonbladet.

Nu fokuserar du på fel sak. Oavsett vilket forum som kritiken framförs så är det experter som har granskat utredningarna. Fokusera på namnen som nämns som källor till kritiken.

Det är alltså inte Aftonbladets egna reportrar som har granskat utredningar.
  • nymedlem
    Anonym skrev 2012-04-12 10:51:17 följande:
    På socialtjänsten arbetar människor, inte maskiner. Detta resulterar i att det sker misstag, liksom på alla andra arbetsplatser.

Socialsekreterare är ett svårt och tufft jobb och jag vill ge all uppmuntran och uppskattning till de människor som orkar och genomför det arbetet.

Hejja alla er socialsekreterare!!
    Håller med dig. Det finns många socialsekreterare som gör ett fantastiskt arbete, särskilt dem som arbetar med barnärenden och gör det på ett bra sätt.

Tyvärr är det de socialsekretare som INTE gör ett bra arbete, som arbetar alldeles för mycket via prestige och godtycklighet som förstör ryktet för dem som är bra.

Det måste vara ett oerhört svårt och känslosamt arbete dem utför?!   
  • nymedlem
    Anonym (Sanningen) skrev 2012-12-21 21:19:13 följande:
    Du är tydligen sockärring, men inte särskilt kunnig uppenbarligen. Det stämmer måhända som du säger att det krävs en hel del för att få igenom ett lvu, men vet du vad!! En sockärring eller socjänta kan knåpa ihop precis vilka lögner som helst i en utredning och kalla det fakta! Det står henne fritt att hitta på omsorgsbrister som aldrig existerat. Jag har läst utredningar om mycket välfungerande familjer som varit totalt verklighetsfrånvända men som skulle få vem som helst att ropa efter lvu. Jag begriper att somliga av er socmänniskor som inte vet hur flera av era kollegor beter sig, inte vill tro på det här. Visst finns sockärringar med agg mot klienten, kanske särskilt mot en klient som säger ifrån, och kan lagen långt bättre än socionomen. Andra blir helt enkelt berusade av sin makt. Så vet jag tvärtom-fall också. En flicka på 5 som leker sexlekar, blöder från underlivet och berättar att pappa gjort det. Soc och polis är larmade åtskilliga gånger, men soc bryr sig inte för det var de som rekommenderade honom vårdnaden. Det går vidrigt mycket prestige hos socialtjänsten. Och en 3,5-årig utbildning är sannerligen inget att skryta om. När någon föreslog att "yrket" skulle licensieras visade det sig vara omöjligt, eftersom utbildningen håller så låg klass. Och barnsamtal med mera som ni får syssla med? Stämmer det att ni allt som allt läser 5 poäng psykologi? Jag har läst en hel termin men skulle aldrig drömma om att inbilla mig att jag har kompetens att göra de göra de utredningar och bedömningar ni gör. Fick man önska fritt så skulle det utöver en riktig utbildning finnas ett par grundkrav för att få arbeta med barnutredningar: Man ska vara 35+ och ha minst ett eget tonårsbarn, helst flera såklart. Idag sitter nykläckta 22-åringar och leker gud med familjer och ödelägger barns liv. Så sorry  sockärring, du har mycket mycket att lära, även om din yrkeskår.

Otroligt bra och sanningsenligt skrivet!
Svar på tråden lvu