Inlägg från: Anonym (soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (soc.)

lvu

Såhär kan det se ut. Det inkommer en väldigt allvarlig anmälan, kanske gällande sexuella övergrepp, svår misshandel hos en familj som man tidigare inte har nån kännedom om. Barnet kanske inte går på dagis, varför man inte kan inhämta information därifrån. Föräldrarna kanske blir rädda och kränkta och vägrar svara på frågor. För att säkerställa barnets skyddsbehov så kanske man i det läget gör ett omedelbart omhändertagande. När utredningen sedan påbörjas och håller på så kanske det visar sig att det verkligen inte finns några sexuella övergrepp eller nån misshandel. Barnet har således omhändertagits i "onödan" och givetvis utsatts för ett trauma likväl som förädrarna. Rätten kommer fram till att nej, barnet ska INTE vara omhändertaget.

Detta scenario och rättens utslag tenderas då att tolkas som att det är kritik gentemot socialtjänsten och att socialtjänsten gjort fel initalt. Det är inte så det funkar eller ska tolkas. Socialtjänsten har gjort rätt och hanterat saken som de måste göra, även om det senare visar sig att ett omhändertagande inte hade behövt ske, då anmälan inte hade någon substans.

• Anonym (soc.)
    Anonym skrev 2012-04-17 17:29:54 följande:
    Mitt barn kommer troligen bli lvu:at om 6 månader. Känns inte bra, men vad gör man? Soc makt är större än en enskild förälder.
    Varför just om 6 månader? Det låter som en ytterst märklig förutsägelse`?
  • Anonym (soc.)
    Anonym (Pluttis) skrev 2012-05-08 09:54:56 följande:
    Herregud DRIVER DU MED MIG???? Vårt barn är placerat på HELT FEL grunder där jag sitter med mina andra barn hemma och ett placerat och familjehemmet vill såååååå gärna ha kvar våran hen så dom kämpar MED socialkärringarna att få ha kvar hen! Det är INTE ovanligt att dom gör fel och tar barn från oskyldiga jag har själv kontakt med MASSVIS av folk som sitter i samma sits som jag där dom tagit vårt barn på HELT fel grunder USCH !!!!!
    Att du anser eller att det faktiskt ÄR fel grund ett barn blivit omhändertaget på ifrågasätter väl inte vederbörande. Det vederbörande menar är att det naturligtvis FINNS ett angivet skäl till omhändertagandet. Att inga omhändertaganden görs utan att skälen för dessa redovisas.
Svar på tråden lvu